27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Vikash

[Macbook] Dode pixels

Ik heb dus last van dode pixels op mijn macbook. Het apple centre erkent de dode pixels zij tellen 3 dode pixels en 3 dode subpixels. Ze mogen het scherm echter niet vervangen omdat apple dit te weinig vind. Bij apple krijg je vanaf 5 dode pixels een nieuw scherm (subpixels tellen niet mee ofzo). Het apple centre raadde mij aan om apple te bellen en ze te overtuigen me een nieuw scherm te geven (omdat ze de policy ook een beetje onzinnig vinden, ik blijf gewoon 6 zwarte punten in me beeld hebben). Mijn vraag is nu, hoe kan ik apple overhalen? Zijn er al mensen die ervaring hebben met zulke soort zaken?

Ik dacht laat ik een nieuw topic openen want misschien is dat wel handig voor meer mensen die er last van hebben (of gaan krijgen).

Bijdrager
    Vin

maak eens een screenshot van je dode pixels aub?!

Bijdrager
    puntKoen
    ”sic-one”

maak eens een screenshot van je dode pixels aub?!

Grappig zeg :) . Dat werkt natuurlijk niet.

Je kunt het best een duidelijke, maar niet overdreven boos of zielige brief sturen waarin je duidelijk je teleurstelling in Apple bekend maakt.

Bijdrager
    thijsbrg

Ik heb 7 witte stipjes op mijn iMac ondenkt. Vooral bij donkere kleuren. Ik heb Apple gebeld en zij zeiden dat ik maar even naar een Apple Centre moest gaan. Weet iemand wat er dan in de meeste gevallen gebeurt. Krijg je echt een nieuwe? Een nieuw scherm in een iMac lijkt me nogal tricky…

Bijdrager
    puntKoen
    ”thijsbrg”

Ik heb 7 witte stipjes op mijn iMac ondenkt. Vooral bij donkere kleuren. Ik heb Apple gebeld en zij zeiden dat ik maar even naar een Apple Centre moest gaan. Weet iemand wat er dan in de meeste gevallen gebeurt. Krijg je echt een nieuwe? Een nieuw scherm in een iMac lijkt me nogal tricky…

Een AppleCare technician gaat naar je iMac kijken en beoordelen of de dode pixels onder de Apple pixelpolicy vallen. Zo ja: je scherm wordt vervangen (is door zo’n technician goed te doen), zo nee: boze brief naar Apple proberen.

Bijdrager
    ajvankesteren

Hoe oud is je MacBook? En waar is ‘ie gekocht? Als in de Apple online-store dan heb je volgens de Nederlandse wet een afkoelperiode van (ik meen) 2 weken om de koop om welke reden dan ook ongedaan te maken, en hoor je gewoon je geld terug te krijgen. Indien bij een dealer is het nog makkelijker – terugbrengen en geld terugvragen cq ruiling wegens ontevreden. De Apple dealer mag dan niet verwijzen naar Apple, want je hebt een koopovereenkomst met de dealer en niet met Apple.

Dit staat even los van de discussie hoeveel dode (sub)pixels acceptabel zijn – voor mij is één al te veel, zeker voor iets wat voor kwaliteitsproduct moet doorgaan. En aankomen met productieproblemen is geen excuus meer, daar kwam een producent twee jaar geleden misschien mee weg, maar tegenwoordig niet meer wat mij betreft.

Bijdrager
    puntKoen
    ”ajvankesteren”

Hoe oud is je MacBook? En waar is ‘ie gekocht? Als in de Apple online-store dan heb je volgens de Nederlandse wet een afkoelperiode van (ik meen) 2 weken om de koop om welke reden dan ook ongedaan te maken, en hoor je gewoon je geld terug te krijgen. Indien bij een dealer is het nog makkelijker – terugbrengen en geld terugvragen cq ruiling wegens ontevreden. De Apple dealer mag dan niet verwijzen naar Apple, want je hebt een koopovereenkomst met de dealer en niet met Apple.

Dit staat even los van de discussie hoeveel dode (sub)pixels acceptabel zijn – voor mij is één al te veel, zeker voor iets wat voor kwaliteitsproduct moet doorgaan. En aankomen met productieproblemen is geen excuus meer, daar kwam een producent twee jaar geleden misschien mee weg, maar tegenwoordig niet meer wat mij betreft.

De wettelijke afkoelperiode is zeven dagen, bij de Apple Online Store breiden ze dit uit tot 14 dagen. Je hebt gelijk dat je een overeenkomt met de dealer hebt, maar het is dus maar de vraag of dode pixels meteen een ondeugdelijk product betekenen. Vaak kijkt een rechter (net zoals bij de economische levensduur van het product) naar de informatie van de fabrikant, Apple dus.

Bijdrager
    Tuvok

Kijk hier ook eens even. Dit gaat over garantiebepalingen: http://www.consuwijzer.nl/

Bijdrager
    Vikash

De macbook is zo een 3 maanden oud. Ik wil echter geen nieuwe, ik wil gewoon dat het scherm gemaakt wordt. Ik bedoel 6 pixels is echt gewoon teveel vind ik. Ook al zijn er 3 sub ik ervaar er toch gewoon 6.

Bijdrager
    puntKoen
    ”Vikash”

De macbook is zo een 3 maanden oud. Ik wil echter geen nieuwe, ik wil gewoon dat het scherm gemaakt wordt. Ik bedoel 6 pixels is echt gewoon teveel vind ik. Ook al zijn er 3 sub ik ervaar er toch gewoon 6.

Ik begrijp het. Waarom ben je niet meteen teruggegaan met je MacBook?

Bijdrager
    Granny Smith

een pixel is een pixel zou ik toch denken :innocent:

en een subpixel is een deel van een pixel dus als de subpixel stuk is dan is de pixel ook stuk… toch?

Apple bellen en zeggen dat je met 6 dode pixels zit (sub of ni… maakt niet uit)

Waar zijn ze gepositioneerd? Bij elkaar? Aan de rand? In het midden? (Ja… deze info maakt uit als je naar Apple belt… aan de rand is niet zo erg als in het midden… en verspreid is minder erg als bij elkaar… — met minder erg bedoel ik vanuit Apple gezien he)

Bijdrager
    puntKoen
    ”Granny

een pixel is een pixel zou ik toch denken :innocent:

en een subpixel is een deel van een pixel dus als de subpixel stuk is dan is de pixel ook stuk… toch?

Apple bellen en zeggen dat je met 6 dode pixels zit (sub of ni… maakt niet uit)

Waar zijn ze gepositioneerd? Bij elkaar? Aan de rand? In het midden? (Ja… deze info maakt uit als je naar Apple belt… aan de rand is niet zo erg als in het midden… en verspreid is minder erg als bij elkaar… — met minder erg bedoel ik vanuit Apple gezien he)

Je beschrijft nu precies (een aantal van) de voorwaarden van Apple’s pixelbeleid. Alleen een AppleCare Technican mag beoordelen of het onder Apple’s beleid valt.

Bijdrager
    Tuvok

Pixelbeleid dit pixelbeleid dat…dat doet niet ter zaken. Het product deugt gewoon niet.
    Lees die website nou maar door, er staan ook ee aantal voorbeeld brieven in die je desnoods kunt gebruiken. http://www.consuwijzer.nl/

Bijdrager
    Richie79

Mijn iMac die had 12 luie pixels of wat jullie noemen dode sub pixels. Bij Machouse Rotterdam was de pixel policy bij 7 pixels krijg je een nieuwe scherm of nieuwe iMac. Aangezien ik er 12 had werd die als defect terug gestuurd en krijg ik als het goed is een hele nieuwe terug.

In bijna 2 maanden tijd heb ik hem alleen 3 dagen in huis gehad. Ik heb ze net gebelt en als het goed is komt die donderdag aan. Eerste wat ik ter plekke ga doen in de store is checken naar dode of luie pixels voordat ik hem mee neem naar huis :evil:

Bijdrager
    puntKoen
    ”Richie79″

Mijn iMac die had 12 luie pixels of wat jullie noemen dode sub pixels. Bij Machouse Rotterdam was de pixel policy bij 7 pixels krijg je een nieuwe scherm of nieuwe iMac. Aangezien ik er 12 had werd die als defect terug gestuurd en krijg ik als het goed is een hele nieuwe terug.

In bijna 2 maanden tijd heb ik hem alleen 3 dagen in huis gehad. Ik heb ze net gebelt en als het goed is komt die donderdag aan. Eerste wat ik ter plekke ga doen in de store is checken naar dode of luie pixels voordat ik hem mee neem naar huis :evil:

Wat is daar nu evil aan? Verder: Machouse volgt ook Apple’s pixelbeleid.

Bijdrager
    Granny Smith

hehe…

een pixel bestaat uit 3 subpixels (juist he?)

dus als een pixel stuk is zijn er dus ook 3 subpixels stuk:evil:

=> 3 dode pixels = 9 dode subpixels

+ 3 dode subpixels = 12 dode subpixels

probeer het zo eens:P

Bijdrager
    puntKoen
    ”Granny

hehe…

Om ze te overtuigen dat het onder Apple’s pixelbeleid valt? Denk niet dat dat gaat werken. Beleid staat duidelijk uitgelegd in servicemanuals.

Bijdrager
    Vikash
    ”Granny

hehe…

Dat dacht ik dus ook, maar helaas.

Ik heb gebeld de situatie uitgelegd, dat ik gewoon wel last heb van 6 puntjes op me beeld ook al zijn er 3 dode en 3 subdood. Uitgelegd dat het belangrijk is voor me studie (doe een media studie) maar het mocht niks baten. Pas vanaf 7 dode pixels (of zoiets) wordt een scherm vervangen. Verschrikkelijke onzin zo een duur product.

Bijdrager
    Richie79

Blijven proberen vikash. Ook al zou je maar 1 dode pixel hebben, je hebt recht om het te ruilen aangezien je zoveel geld hebt neergelegd voor een duur product. Ook al hebben ze de policy, zolang je het niet op geeft gaan ze na een tijd weliswaar het product omruilen.

Bijdrager
    kontheur

Hoi hoi,

Ik heb een Samsung 760BF monitor, er zitten echter sinds deze week 3 dode pixels in. Ik heb deze monitor 13 maanden geleden gekocht. Er zit 3 jaar garantie op deze monitor, maar ik weet niet of er garantie wordt verstrekt op dode pixels.

Ik heb tevens geen papieren bewijs van aankoop, wel een online factuur.

Zou ik nog aanspraak kunnen maken?

Bijdrager
    kontheur

Hoi hoi,

Ik heb een Samsung 760BF monitor, er zitten echter sinds deze week 3 dode pixels in. Ik heb deze monitor 13 maanden geleden gekocht. Er zit 3 jaar garantie op deze monitor, maar ik weet niet of er garantie wordt verstrekt op dode pixels.

Bijdrager
    puntKoen
    ”kontheur”

Hoi hoi,

Hmm, ik denk het eigenlijk niet. Drie dode pixels na ruim een jaar betekent niet meteen een onwerkbaar product. Wettelijk gezien denk ik niet. Uiteraard zou ik het wel een poging bij Samsung wagen.

Bijdrager
    mvdenberg
    ”kontheur”

Hoi hoi,

Waarom probeer je het niet gewoon? Niet geschoten is altijd mis.
    Trouwens, ik heb altijd begrepen dat dode pixels, als je ze hebt, ze er altijd zijn vanaf het begin aanwezig zijn. en als je er 3 gevonden hebt, dan het dan nooit meer worden dan drie.
    Dus met andere woorden: weet je zeker dat ze er niet vanaf het begin in zaten?

Bijdrager
    Richie79

Ik hoorde van een vriend van me laatst dat hij een aparte garantie had afgesloten voor dode pixels voor zijn monitor. Ook al zou die er maar 1 hebben dan kan hij het gewoon omruilen vanwegen de aparte garantie die hij er voor heeft afgesloten

Bijdrager
    mvdenberg

Ja, wanneer je een TFT scherm koopt bij een pc winkel, kun je voor een klein bedrag een z.g. pixel garantie kopen: dan kun je je monitor terugbrengen wanneer er een dode pixel inzit.

Dit vindt ik belachelijk: zo’n monitor horen ze gewoon terug te nemen! Tegenwoordig kun je niet overal het TFT scherm in de winkel testen voordat je het koopt (dus dan word je thuis geconfronteerd met de dode pixels).

Bijdrager
    Vikash

Ik heb hem nu ongerepareerd terug en tel er toch echt 8 :|

Bijdrager
    puntKoen
    ”mvdenberg”

Trouwens, ik heb altijd begrepen dat dode pixels, als je ze hebt, ze er altijd zijn vanaf het begin aanwezig zijn. en als je er 3 gevonden hebt, dan het dan nooit meer worden dan drie.
    Dus met andere woorden: weet je zeker dat ze er niet vanaf het begin in zaten?

Dat gaat Samsung denk ik ook zeggen.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.