11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Goudvarken

Macbook defect, hdd intact, backup maken?!

Hallo,

Door een ongelukje van de katten die met een bloemenvaas speelde is mijn macbook verdronken.

Macbook weggebracht naar een erkend servicebedrijf, conclusie: 1200 euro schade.

Ofterwel weggooien.
    Nu heb ik ze gevraagd of ze de harde schijf nog konden benaderen en dus mijn bestanden konden redden, nee ging niet harde schijf ook kapot etc. je kent het wel.

Nu heb ik zelf de hdd eruit gehaald, aan een windows xp machine gehangen, macdrive 8 geinstalleerd en voila, alles toegankelijk… :sealed:
    Nu doe ik iig even heel simpel de complete schijf kopieren naar een externe hdd zodat ik zowiezo nog overal aan kan komen mocht die er toch onverwachts mee ophouden.
    Maar op het oog van een nieuwe macbook, hoe kan ik alles het beste hierna nogmaals opslaan zodat het weer geimporteerd kan worden in een nieuwe machine en ik niet alles opnieuw hoef te installeren? is dit uberhaupt mogelijk?

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt de schijf in een USB case stoppen.
    Dan kun je er straks van opstarten met je nieuwe Mac.
    Vervolgens kun je eventueel met SuperDuper zelfs de complete OS X partitie terugzetten als je dat zou willen.

Bijdrager
    Bianco

Als een servicebedrijf zegt dat je HD stuk is, en vervolgens werkt ie gewoon, dan zou ik bij een ander bedrijf mijn licht nog eens opsteken over je Macbook.

Bijdrager
    Vinhelper

Dat is heel vreemd. Waarschijnlijk deed dat bedrijf het alleen om commerciële redenen, want anders zou ik dat niet weten.

Gewoon doen zoals Pieterr zegt.

Hoe oud, en welke MacBook is het?

Er is in Mac OS X een grote vorm van compabiliteit, dus je kan gewoon de inhoud van de schijf klonen naar de nieuwe Mac, en die machine zal gewoon met het ‘oude’ systeem opstarten.

Laatst heeft bijv. iemand (Mac Daddy, hier van het forum) een MacBook Pro uit 2006 opgestart met een HD uit een kapotte MacBook Pro uit 2008. Werkt (na het aangeven van de juiste opstartschijf, een fluitje van een cent, zo gebeurd, en eenmalige actie) helemaal perfect.

Bijdrager
    Sanjeev
    Bijdrager
    Little Idiot

Harde schijf kan je gewoon in de PC laten zitten en naar je nieuwe mac kopieren met de kloonprograma’s.
    Ik zou nog wel ergens anders naar de Macbook laten kijken als ze zo makkelijk zeggen dat alles kapot is.

Bijdrager
    Goudvarken

iemand dan nog goede tips?
    Heb hem nu naar Amac in sittard gebracht, kostte me uiteindelijk dus 70 euro voor niks..

Bijdrager
    Goudvarken

Kan iemand mij nog een tip geven voor het kopieren van bestanden van een mac schijf naar een windows pc ( externe hdd die ook al hsf is geformateerd)

Gaat tergend langzaam, en ik krijg om de haverklap een foutmelding dat er iets beveiligd was dus het kopieren mislukt..

Moet ik dan met iets als ghost gaan werken zodat ik gewoon een soort image ervan maak?

Bijdrager
    Vinhelper

Je zou dit kunnen doen met de root-user, pas daar alleen mee op, want dat account heeft alle rechten om alles uit te voeren/verwijderen.

Het gaat zo:

1. Open met de Finder de map CoreServices, deze staat in /Systeem/Bibliotheek/. Open dan het Adreslijsthulpprogramma (ALHP).
    2. Klik nu op het slotje open met je wachtwoord linksonder in het ALHP. Klik dan in de menubalk op ‘Wijzig’ en kies dan voor ‘Schakel rootgebruiker in’. Voer een nieuw root-wachtwoord in, en je bent klaar.
    3. Log uit bij het huidige account, en klik in het loginscherm op het nieuwe onderdeel ‘Andere…’. Tik hier dan ‘root’ in bij gebruiker, en je root-wachtwoord bij, je raad het al, wachtwoord.
    4. Kopieer de bestanden, controleer of alles is overgezet, en zo ja, log dan uit van de rootgebruiker, en log weer in met de normale gebruiker. Open dan opnieuw het ALHP, en klik nu op ‘Schakel rootgebruiker uit’.

[size=2]® Waffle (forumlid) voor deze stappen.[/size]

Bijdrager
    Goudvarken
    Little op 21 januari 2011

Ik zou nog wel ergens anders naar de Macbook laten kijken als ze zo makkelijk zeggen dat alles kapot is.

Hmmm, nu is het vertrouwen helemaal nul tegenover hun!

Ik dacht, zal het gewoon nog eens proberen.

aanknopje induwen… grijs scherm en een mapje met een vraagteken, dat is nieuw!

snow leopard cdtje erin, starten met c ingedrukt en we hebben al geluid en een grijs scherm met apple logo…

schiet mij maar lek!

Bijdrager
    iep
    Bianco op 20 januari 2011

Als een servicebedrijf zegt dat je HD stuk is, en vervolgens werkt ie gewoon, dan zou ik bij een ander bedrijf mijn licht nog eens opsteken over je Macbook.

Dat kan maar dit soort antwoorden worden ook vaak gegeven om ergens onderuit te komen vanwege mogelijke juridische implicaties. Sommige bedrijven doen het gewoon niet omdat ze bang zijn dat ze voor de kosten opdraaien als blijkt dat het niet wil.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.