13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Peejee

Macbook crasht regelmatig (volledig hangen)

Goede voormiddag en om te beginnen al: een gelukkig kerstfeest

Ik kocht me een 4 maanden terug een macbook 2ghz, 2 gig ram en 60 gb hdd. Daarmee stap ik voor m’n allerdaags gebruik over van linux naar mac, niet dat ik linux volledig afzweer, van zodra ik een grotere hdd in m’n macbook heb zitten draai ik ze beide, maar dit volledig terzijde.

Half oktober gebeurde het voor ’t eerst: ik wou een hele reeks foto’s als backup naar m’n externe harde schijf overzetten, de mac deed dit grotendeels goed, maar op ’n bepaald punt liep hij steeds vast, echt vast, m’n menubalk en dergelijke bewogen zelfs niet meer, ik hoorde, waar m’n harde schijf zit een ligt tikkend geluid, precies of een oude lp blijft hangen, maar dan sneller. Ik vreesde dus dat m’n hard disc eraan was voor de moeite. Na een harde reset deed ie het altijd wel weer. Het probleem ging echter van kwaad naar erger, wanneer ik diezelfde foto’s op dvd wou branden kreeg ik met dezelfde problemen te maken. Terug hangen.

Hoewel ik m’n harde schijf verdacht (die al vrij vol zat, ik had nog een 4tal gig vrij), deed ik toch maar eens een clean install, alles eraf en opnieuw herbegonnen. En jawel hoor, weg waren de problemen. Tot een dag of 3 terug… Ik heb de hele week aan een film gemonteerd in final cut pro. Geen enkel probleem, zelfs het renderen en exporteren is goed gelukt. Het resultaat staat nu wel op m’n interne harde schijf en neemt behoorlijk wat plaats in. Ik heb nog een 6 gig vrij op m’n computer. Wanneer ik nu een wmv file afspeel, krijg ik weer vodden, opnieuw dat vreemd tikkende geluid en gedaan met de pret, ik mag ‘m herstarten… Zelfs wanneer het vanuit firefox is op bijvoorbeeld de vrtnieuws site gaat hij met grootse zekerheid de mist in.

Ik weet dus niet goed meer wat ik moet denken
    – komt het doordat m’n schijf zo vol zit?
    – komt het door een fout op de harde schijf, waar ik enkel problemen mee krijg als m’n schijf zo vol zit?
    – is er een beschadiging ergens in een programma, vorige keer in het fotogedeelte, nu in het videogedeelte (bijvoorbeeld flip4mac)?

Ik zou m’n computer natuurlijk kunnen binnensteken bij apple maar dan ben ik ‘m minstens voor x aantal dagen kwijt natuurlijk, en ik krijg m’n probleem nog niet eens deftig uitgelegd…

Herkennen jullie m’n probleem, zou het inderdaad aan de hardware liggen, of heb ik zelf weer teveel zitten klooien op m’n machientje. Vooral het tikkende geluid maak ik me zorgen over.

Kan ik op een bepaalde manier een uitgebreide hardwaretest doen? Niet dat vervelend klein tooltje in disk utility want ik geloof nooit dat die op zo’n korte tijd een goede controle kan uitvoeren over de volledige harde schijf.

Ik wacht in spanning jullie antwoorden af

greetz

Bijdrager
    TonE

Het lijkt idd op een HD probleem.

S.M.A.R.T. Status : Verified

Geeft Disk Utility dit aan?

Dan zou het ook nog een bad sector kunnen zijn die alleen wordt aangesproken als de schijf vol begint te raken. Als je nog garantie hebt hoef je dit niet te accepteren overigens.

Bijdrager
    vogel

Je schijf zit te vol. OS X gebruikt, als ik het goed heb, behoorlijk wat vrije schijfruimte. Het fijne weet ik er niet van, maar ik had laatst ook 6 gig over van de 60 en het liep echt voor geen meter. Toen ik er 3 gig af had gegooid, ging het een beetje beter, maar 20% vrije schijfruimte wordt over het algemeen aanbevolen.
    Als je veel met video werkt, is een externe snelle HD een hele goeie investering.
    Het tikken vind ik niet normaal. Hou dat even in de gaten en maak een backup.

Bijdrager
    Peejee
    ”TonE”

Het lijkt idd op een HD probleem.

S.M.A.R.T. Status : Verified

Inderdaad, dat geeft ie aan. Houdt mac een constante controle op de harde schijf misschien?

Bijdrager
    TonE

Ja, is een hardware diagnostiek.
    Dat tikkende geluid vind ik nogal verontrustend.

Bijdrager
    Peejee

Ik zal het tikkende geluid eens proberen opnemen met m’n videocamera

Bijdrager
    TonE

Ik wil geen paniek schoppen ofzo, maar ik zou wel zsm een back up maken in het geval je die niet hebt.

Bijdrager
    SM-R2

Om je HD goed te scannen kan je Disk Warrior 4.0 gebruiken. Om je gehele hardware te testen heb je Techtool Pro 4.5.1 nodig. Dat tikgeluid is iig niet helemaal ok. Succes.

Bijdrager
    TonE

MacFixit discussie over HD problemen, vind je wellicht interessant om ’s door te lezen:

http://tinyurl.com/yh9jsq

Bijdrager
    Peejee

Intussen is m’n macbook dus volledig gecrashed, opstarten doet ie niet meer.
    Ik heb discwarrior geinstalleerd maar hij vond geen noemenswaardige problemen.

Nadien installeerde ik techtool pro 4.0.4, na de installatie moest ik herstarten en toen is het fout gelopen, van starten geen sprake meer.

Wat heb ik al geprobeert:

-starten vanaf cd, doet ie, maar jah verder ben ik daar niet echt veel mee natuurlijk
    – appel – option – p r (mooie reset en dan lijkt ’t eventjes terug te gaan tot ie begint te tikken dan is ’t weer afgelopen: ik krijg een blauw achtergrondscherm en m’n cursor, voor de rest niets)

– opstarten in firewire modus en aan m’n andere macbook (die van m’n zus) aansluiten. Gaat perfect, ik kan aan m’n volledige schijf aan.

– m’n zus haar pc in firewire modus en starten vanaf mijn macbook gaat ook perfect, mijn pc starten vanaf mijn zus haar pc gaat NIET, daar hebben we het tikkende geluid weer…

– mijn zus haar pc in firewiremodus en opgestart van mijn computer, dan techtool gestart en alles gecontroleerd, geen noemenswaardige fouten gevonden.

– mijn computer in firewiremodus en mijn zus haar pc opstarten. Dan techtool geinstalleerd op zus haar pc en gechecked op fouten: er werden volume structuur fouten gevonden, die werden gerepareerd, ik dacht yes ’t zal marcheren nu. Niet dus
    Ik kan in techtool helaas geen drive analyses doen, drive not supported laat hij weten.

Dat is het zowat.
    Ik vrees dat ik opnieuw volledig zal moeten installeren, maar daarmee is natuurlijk het onderliggende probleem niet opgelost… Ik weet dat na een frisse installatie m’n computer weer perfect zal werken tot hij bijna volledig vol zit, (6 gb vrij). Vreemd is dat op m’n zus haar macbook slechts 3 gb vrij is, en deze geeft geen krimp die draait als ’n zonnetje, de enige verschilpunten: zij heeft 1,83 ghz en 512 ram, geen superdrive; ik heb 2 ghz, 2 gb ram en superdrive.

ik heb voor wie veel zin heeft om te lezen het rapport van techtool na de reparatie van de volume structuur online gezet op http://www.peejee.be/mac/volume structures pj.rtf

als iemand nog ideetjes heeft, ik ben een en al .. oog:)

vrolijk kerstfeest trouwens

Bijdrager
    TonE

Nieuwe HD erin laten zetten, al dan niet onder garantie. Het blijft kl*ten anders.

Bijdrager
    Sunneh

Dit probleem ken ik maar al te beste…

Zoals je al had gelezen ligt het waarschijnlijk aan je HD.. bij mij bleek dat me HD het binnenkort zou begeven.. en had geluk dat ik net een backup + binnen me garantie van me 1 jaar oude iMac was, anders had dit grapje me 200+ euro kunnen kosten.

Het beste is gewoon terug te gaan naar je leverancier.

Bijdrager
    Peejee

Het beste is gewoon terug te gaan naar je leverancier.

Ze zijn morgen open, ik ga dat maar eens doen denk ik. Steken ze zo’n brolschijven in die computers? Het is nogthans een seagate en bij mijn weten is dat ’n alles behalve slecht merk…
    Ik blijf het ook vreemd vinden dat, als de schijf inderdaad kapot is, geen van de diagnose programma’s hier iets over zegt…

Anderzijds speel ik al ’n tijdje met ’t idee om er een grotere harde schijf in te steken maar ik zal daarover misschien ’n nieuw topic openen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.