30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    bas-i

MacBook – crashen door verkeerde RAM configuratie

Hoi,

om anderen leed te besparen hier een ervaringsbericht:

Vorige week donderdag een MacBook (de goedkoopste) gekocht, daarbij wilde ik wat meer intern geheugen dus stelde de verkoper voor om er ’n 1 Gb DIMM in te stoppen zodat ik in totaal op 1.25 Gb uitkwam. Prima allemaal.

Vervolgens met het apparaat aan de gang gegaan en binnen een uur of 2 had ik al 5 harde crashes gehad die alleen te verhelpen waren met power down. Geen kernel panics of een alert, gewoon hard gecrashed.

Ik ben ermee terug gegaan. Eerste voorstel was om maar eens het systeem opnieuw te installeren. Dat heb ik niet geaccepteerd, de crashes waren van dien aard dat mij een software probleem uitgesloten leek. Omruilen wilden ze pas doen als ze zelf konden constateren dat ie inderdaad geregeld hard crashed.

Zij zijn er toen mee aan de slag gegaan. 2 uur later werd ik teruggebeld: ze konden het reproduceren *en* ze wisten me te vertellen dat het probleem was opgelost door de 2 DIMM’s (1 Gb+ 256 Mb) te vervangen door 2 DIMM’s van 512 Mb.

Ik vond het een wat vaag verhaal maar ben ‘m maar weer gaan ophalen om te zien waar het schip zou stranden. Enfin, alles was toen ok. Een vriend van me mailde me vervolgens deze link:

http://developer.apple.com/documentation/HardwareDrivers/Conceptual/MacBook_0605/Articles/MacM42DeveloperNote.html

Clou: je moet DIMM’s van gelijke capaciteit in je MacBook stoppen!

Ik heb ’n boze mail naar de winkel gestuurd dat ik het stuitend vind dat ze dat gewoon niet weten.

Ff opletten als je ergens RAM inkoopt dus.

Groeten,

Bas.

Bijdrager
    505

Ik was eigenlijk ook van plan eerst 1 256MB te vervangen door 1 van 1GB.

Maar je had dus 1256MB, en nu dus maar 1024MB.

Ze hebben toch je wel gewoon die andere 256MB teruggeven?

Bijdrager
    joffrie

Dit is inderdaad wel een serieuze blunder van die winkel.
    Voor een MacBook moet inderdaad gelijk upgraden van RAM-geheugen.

Ik heb ook eens 1 gb bijgestoken op 512 mb, nu dus 1,5 gb.
    Maar bij een iMac G5 gaat dat. Althans dat heb dan eerst opgezocht, en dan nog eens extra nagevraagd in de winkel, om echt zeker te zijn.

Dat jij dit niet kon weten is niet abnormaal, maar die computer winkel moet zoiets toch weten.
    Gewoon weg schandalig.

Moderator
    unSOUND

Er heeft helemaal niemand geblunderd.

Op de site van Apple zelf geeft Apple aleen aan dat het aanbevolen is om gelijke modules te gebruiken, niet verplicht. Het is wel zo dat Macs in de regel kritischer zijn qua modules, het kan dus gewoon zo zijn dat een 1 GB module van een ander merk ook had geholpen.

Geblokkeerd
    Anoniem

@Bas-i

Het is niet verplicht om er 2 modules van 512mb in te stoppen hoor.
    1x 1Gb en 1x 256mb moet gewoon werken. Waarschijnlijk was het
    geheugen niet in orde, of was het type niet goed.

Je hebt alleen wel meer snelheidswinst als je er “matched” geheugen instopt,
    maar buiten dat zou het niet echt uit moeten maken. Het wordt aangeraden,
    maar niet verplicht omdat het anders “niet zou werken”:)

Bijdrager
    Esquare
    ”unSOUND”

Er is wel iets raars aan de hand. Op de developer site staat namelijk dit:

“The computer ships with two 256 MB DDR2 SDRAM SO-DIMMs for a total of 512 MB. Additional RAM must be installed in pairs of equal sizes. For additional information, refer to RAM Expansion Developer Note.”

Moderator
    unSOUND

Klop, maar op de site van Apple zelf, staat bij het Ram voor de MacBook dit:

…Als in beide sleuven een gelijke hoeveelheid RAM is ge├»nstalleerd, wat we sterk aanbevelen, dan maakt de computer gebruik van de dubbelkanaals geheugenarchitectuur, waardoor hij nog sneller werkt….

Oftewel, het is niet verplicht, enkel aanbevolen.

Bijdrager
    Esquare
    ”unSOUND”

Klop, maar op de site van Apple zelf.

Beide sites zijn van Apple en ze geven tegenstrijdige informatie. Er kan veel, maar kloppen kan dit niet.

Moderator
    unSOUND

Volgens mij zijn er meer mensen die ongelijke modules hebben en geen problemen ondervinden… Zodra mijn MacBook terug is zal ik het eens proberen.

Bijdrager
    bas-i
    ”Esquare”

“The computer ships with two 256 MB DDR2 SDRAM SO-DIMMs for a total of 512 MB. Additional RAM must be installed in pairs of equal sizes. For additional information, refer to RAM Expansion Developer Note.”

Psies. Dat gecombineerd met die harde crashes zou toch zeggen dat ’t niet werkt.

*Tenzij* inderdaad die 1 Gb DIMM rot was… Detail: ze mompelden ook nog wat over een soort van wit poederachtig spul op 1 van die DIMM modules (weet niet of dat nou die van 1 Gb was danwel de originele 256 Mb DIMM) wat volgens hun aangaf dat er iets mis was met de connector van die DIMM.

Ik weet ’t ook niet meer:(

Ik heb eigenlijk liever 1 DIMM van 1Gb en 1 van 265 Mb om op 1.25 Gb uit te komen waarbij ik goedkoper naar 2 Gb kan later. Nu moet ik daarvoor 2 nieuwe DIMM’s van 1 Gb kopen. Tenzij dat snelheidsverschil dusdanig is dat ik er last van heb.

Na de welbekende iBook problemen (1 jaar terug logic board gratis vervangen, 3 weken terug dezelfde problemen, moet nog uitzoeken of ie nog ’n keer gerepareerd kan), mijn eigen ervaring met m’n MacBook en alles wat ik op de diverse fora lees over allerhande problemen ben ik wel ernstig gereserveerd geraakt over de huidige generatie Mac’s (gebruik al zowat 20 jaar Mac, pas sinds 2004 heb ik serieuze hardware problemen).

Bijdrager
    bhaenraets

Hoi,

Voor de statistieken: ik heb 1 dimm van 1Gb en 1 dimm van 256Mb in m’n macbook (een zwarte), en heb geen enkel probleem – draait als een zonnetje. (En het zonnetje draait hard, dat weten we allemaal! :) )

Bijdrager
    Esquare
    ”bas-i”

en alles wat ik op de diverse fora lees over allerhande problemen ben ik wel ernstig gereserveerd geraakt over de huidige generatie Mac’s (gebruik al zowat 20 jaar Mac, pas sinds 2004 heb ik serieuze hardware problemen).

Je vergeet drie dingen:
    1. Twintig jaar geleden bestond de probleemmagneet die forum wordt genoemd nog niet.
    2. Twintig jaar geleden waren Macs tig keer zo duur en kon je een kanon op straat afschieten zonder een Macgebruiker te raken.
    3. Macheads van het oude stempel, waartoe ik zelf ook behoor, hebben een selectief geheugen. Zegt de Powerbook 5300 je nog iets (1995) of de prachtige Performa-collectie (1995-1996)?

Bijdrager
    bas-i
    ”Esquare”
    ”bas-i”

en alles wat ik op de diverse fora lees over allerhande problemen ben ik wel ernstig gereserveerd geraakt over de huidige generatie Mac’s (gebruik al zowat 20 jaar Mac, pas sinds 2004 heb ik serieuze hardware problemen).

Je vergeet drie dingen:
    1. Twintig jaar geleden bestond de probleemmagneet die forum wordt genoemd nog niet.
    2. Twintig jaar geleden waren Macs tig keer zo duur en kon je een kanon op straat afschieten zonder een Macgebruiker te raken.
    3. Macheads van het oude stempel, waartoe ik zelf ook behoor, hebben een selectief geheugen. Zegt de Powerbook 5300 je nog iets (1995) of de prachtige Performa-collectie (1995-1996)?

Hehehe, sja, zelf heb ik nooit problemen gehad, afgezien van de rammelende soldeerverbindingen van de Mac ED/Mac Plus (na jaren van gebruik trouwens). Misschien geluk gehad?

Van die powerbooks kan ik me nog wel vaag wat herinneren ja, en ja, ze waren heel lang peperduur.

Oh well, we raken off-topic.

Eindconclusie *lijkt* te zijn dat 1 van de 2 DIMM’s die erin zaten gaar was. Jammer dat ze in die winkel niet tot die conclusie kwamen.

Bijdrager
    vanquish

even een vraagje tussendoor :

ik wilde dadelijk ng even nieuw ram halen, iemand ervaring met corssair ??

http://www.computer-cash-carry.de/ccc/index.php?expand=130&showcategorie=134&catname=&menu=11&artid=7805002&list=ben

Bijdrager
    HSL
    ”Esquare”
    ”unSOUND”

onzin, een vriendin van me draait met 1,25GB dezelde config als de topicstarter en die heeft geen problemen dus het moet aan het ram reepje zelf gelegen hebben.

Moderator
    unSOUND
    ”vanquish”

iemand ervaring met corssair ??

Niet met die specifieke module, maar in mijn PowerBook G4 en mini G4 zaten modules van Corsair, en die hebben altijd goed gewerkt.

Bijdrager
    aerosoul

Dat van het verkeerde merk kan kloppen, ik heb hetzelfde probleem gehad met ’n powerbook.

Eerst had ik er 1 gb bij geprikt en liep hij continue echt hard vast inderdaad. Later een nieuwe module
    gekregen (van hetzelfde merk) maar deze had hetzelfde probleem.
    Een 1gb module gehaald van Corsair en deze erbij geprikt en toen had ik een volledig netjes werkende
    powerbook met 1,5 gb!

Bijdrager
    Neproadie
    ”vanquish”

even een vraagje tussendoor :

ik wilde dadelijk ng even nieuw ram halen, iemand ervaring met corssair ??

http://www.computer-cash-carry.de/ccc/index.php?expand=130&showcategorie=134&catname=&menu=11&artid=7805002&list=ben

Dit wil je in een macbook zetten?

Moderator
    unSOUND

Ik hoop het niet…. :roll:

Bijdrager
    Neproadie
    ”unSOUND”

Ik hoop het niet…. :roll:

Ik wou al zeggen:)

Bijdrager
    vanquish

Ik wou al zeggen

waarom is het da niet goed ??

Bijdrager
    Neproadie
    ”vanquish”

Ik wou al zeggen

Nou…misschien zou je voor je macbook beter so-dimm kunnen gebruiken 8)

Bijdrager
    vanquish

woeps idd..

aan nog even een vraagje

je hebt die CAS waardering (cl3) bijvoorbeeld.
    Hoe lager het nr hoe beter at weet ik.

Nu zie ik vaak cl 4 of cl 5 staan.
    is daat te langzaam ???

Moderator
    unSOUND
    ”vanquish”

Omdat dat A: een module van volledige lengte is, de MacBook gebruikt de kleinere SODIMMS, en B: dit een module van 2 GB is, de MacBook kan maximaal modules van 1 GB aan.

Die CL van 4 of 5 zal je niet merken, alleen als je je systeem serieus wilt gaan overclocken.

Ikzelf heb deze modules in mijn MacBook. [size=9:f2f7220259]( Er zit een kleine fout in de specs, er staat dat ze 333 mhz zijn, maar ze zijn 667 mhz. Het staat wel goed in de uitgebreide specs. )[/size:f2f7220259]

Bijdrager
    FullMonty
    ”vanquish”

woeps idd..

aan nog even een vraagje

je hebt die CAS waardering (cl3) bijvoorbeeld.
    Hoe lager het nr hoe beter at weet ik.

Nu zie ik vaak cl 4 of cl 5 staan.
    is daat te langzaam ???

Daar zou ik je in het geval van een Macbook niet al te druk om maken, laptops halen er toch weinig voordeel uit. Dat is vooral nuttig bij zware desktops (workstations, game-bakken…) waarbij reactietijd van het geheugen verschil kan maken (lees: zware games enzo die constant gegevens schrijven/lezen uit het geheugen).

Het geheugenmerk waar ik de beste ervaringen mee heb is OCZ. Zeer strakke timings en blijft erg goed draaien in mijn game bak terwijl dat zo’n kieskeurige AMD Athlon64 is met geintegreerde geheugencontroller (2 x 1 Gb in dual channel). In mijn Powerbook heb ik Kingston zitten, doet het ook erg goed (zat in mijn oude game machine ook), maar aan de lossere timings (die CL waarden o.a.) is het duidelijk te zien dat het wat goedkoper geheugen is. Maar voor in een laptopje maakt dat niet veel uit, als het maar werkt. Blijf alleen weg van Twinmos. Al meerdere keren rotte RAM-latjes van dat merk gehad.

Bijdrager
    vanquish

de gedachte van mij was net hoe sneller het ram hoe sneller het video geheugen in de macbook, ivm shared memory.
    Maar dit maakt dus niet uit ??

Bijdrager
    roberttt

Heb je dit probleem ook met een macbook pro of kan je daar wel naast je 512 een 1 gb erbij stopppen?

Moderator
    unSOUND

Maakt niets uit. In zowel de gewone als de Pro kun je verschillende formaten gebruiken. Waarschijnlijk is het eerder een gevalletje “rotte module” geweest.

Bijdrager
    G-Force

De reden dat twee gelijke modules worden aangeraden is dual-channel. De Intel GMA950 gebruikt geheugenbandbreedte van dezelfde bus waar de processor ook zijn bandbreedte weghaalt. Dual channel zorgt voor extra bandbreedte en dus mogelijk voor betere prestaties.

Het is inderdaad niet verplicht en met de compatibele modules hoort het gewoon asynchroon te werken.:)

Dit lijkt mij gewoon een gevalletje van een incompatibele RAM module, merk zegt niks meer, het gaat erom of de geheugencontroller om kan gaan met het merk/type chips, deze zijn dan meestal ook niet door de geheugenfabrikant zelf gemaakt.

Bijdrager
    njdewit

Ik heb er ook geen last van inderdaad in de praktijk, zo’n 1.25GB config. Wat ik me wel afvraag hoe de snelheidswinst in de praktijk ligt want ik ben wel geneigd nog een gelijk 1GB reepje te halen. ’t Is alleen niet dat het geld me op de rug groeit op t moment:D

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.