8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac2011

MacBook beveiligen

Ik wil mijn MacBook binnenkort even laten nakijken omdat hij technisch een aantal problemen heeft. Ik vertrouw de mensen van die Mac gaan nakijken volledig en weet dat er naar de Hardware gekeken wordt, maar toch vraag ik mij het volgende af: is het mogelijk voor hen als buitenstaander om mijn persoonlijke bestanden te zien op mijn HD? :ftim: :slant:
    Ik weet dat ik moet inloggen bij OS X om mijn bestanden te zien (dus dat een vreemde ook mijn wachtwoord nodig heeft), maar is het technisch mogelijk voor iemand om (via een omweg) mijn bestanden te kunnen zien? Er staan geen top secret:lol: bestanden op de Mac, maar wel persoonlijke administratie als bankzaken etc. En ook andere zaken die persoonlijk zijn. Los van de emails in Mail en foto’s in iPhoto.

Kan ik zaken nog extra beveiligen, zoals de Hardeschijf of bepaalde mappen? Hoe doe ik dat? Met wat voor Software? Is het nodig? Of hoef ik mij geen zorgen te maken. Het is een positief wantrouwen.
    Ik ben benieuwd naar jullie ideen. En of mijn voorgevoel klopt dat er via een omweg bij te komen is. :sarcastic:

Thanks!:lol:
    Max

Bijdrager
    Chorro

Gewoon een kwestie van tijdelijk op een externe harddisc zetten en de betreffende bestanden zogenoemd ‘veilig verwijderen’. Heb je je Mac weer terug, dan de bestanden eventueel weer terugplaatsen.

Bijdrager
    Vinhelper

Maar dat zou, als het goed is, niet nodig moeten zijn.

Er is door mensen van een reparatiedienst ALTIJD achter de inhoud van een harde schijf te komen, maar als je er alleen een reparatie aan uitvoert, ben je nooit op zoek naar persoonlijke bestanden. (ik repareer zelf ook computers)

Er zijn dus vele omwegen, om in jouw termen te spreken.

Maar je hoeft er niet bang voor te zijn, ook al zou een reparatiedienst per ongeluk iets te zien krijgen, dan geldt er altijd nog beroepsgeheim.

Bijdrager
    bartje

Je kan gebruik maken van FileVault om je bestanden te versleutelen. Dit zit in OS X.
    Dit biedt ook wat extra beveiliging.

Bijdrager
    Vinhelper

Dat is inderdaad de extreme manier.

Let alleen wel op dat je niet teveel blokkeert, want dan moet je alsnog het wachtwoord afgeven voor de reparatie, en is alle beveiliging voor niets.

Bijdrager
    bartje

Ja, dat is dan ook weer:-D

Bijdrager
    Oppie

Je kunt gewoon een nieuwe beheerders account maken met een eigen wachtwoord voor de reparateur. Log je eigen account dan uit en met FV aan zijn je bestanden onbereikbaar.

Bijdrager
    macpro

Wat Oppie voorstelt doe ik ook altijd. Alleen maak ik geen beheerders account aan, maar een gewoon account.
    En als je een firmware wachtwoord op je Mac hebt zitten, haal dat dan er af. Anders gaan ze je dat ook vragen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.