12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Gunner10

Macbook begin 2008 ram en OSX upgraden

Hoi Allemaal,

Ik heb nog een macbook van begin 2008. Ik heb hem tot 2014 intensief gebruikt voor standaard zaken als word, e-mailen, excel en browsen. Graag wil ik hem uitbreiden naar 4gb en daarna stap voor stap het besturingssysteem upgraden.

Hij draait nog op 10.5.8 (Leopard), met maar 1 gb aan geheugen en een 2.1 GHz Intel Core 2 Duo processor. Dit zijn de specificaties:
    https://support.apple.com/kb/SP5?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL

Mijn vraag bestaat uit 3 delen:

1. Weet iemand waar ik 2x 2gb aan geheugen kan kopen?
    Ik kom zoveel webshops tegen dat ik niet echt weet welke betrouwbaar is. Ik lees op vele forums dat het ook vaak mis gaat dus het wel fijn als je contact op kan nemen met de webshop.

2. Op de website van Apple staat: 1 GB (twee SO-DIMM’s van 512 MB) 667-MHz DDR2 SDRAM; uitbreidbaar tot 4 GB via de twee SO-DIMM-sleuven. Ik zie ook dat er bij vele winkels een 800 mhz versie verkocht wordt.

Is de 800 mhz 2x gb compatible met mijn macbook? En is het enige verschil de snelheid?

3. Welke stappen kan ik ondernemen om het besturingssysteem zo recent mogelijk te maken?
    Stap 1 is naar snow leopard upgraden via een cd, deze ga ik bestellen via Apple en daarna?

Alvast heel erg bedankt voor alle input !

Gunner10

Bijdrager
    TheBigZ

1. https://tweakers.net/pricewatch/170697/kingston-kta-mb667k2-4g.html

2. Je hebt niks (extra’s) aan de 800MHz versie. Jouw MB gebruikt 667 MHz. Koop gewoon de juiste reepjes (zie link).

3. Meest recente OS X die jouw MB ondersteunt is Lion (10.7.5).
    https://www.apple.com/nl/shop/product/D6106ZM/A/os-x-lion

3b. Met trucjes kun je zelfs nog een recentere versie installeren.
    http://osxhackers.net/

Inactief
    Anoniem

Ik zou niet verder gaan dan Snow Leopard, Lion is een stuk zwaarder en even antiek. Een moderne browser kun je voor de MacBooks niet meer vinden, tenzij je er Windows 10 op installeert… vreemd genoeg loopt dat prima op tien jaar oude hardware.

Inactief
    Anoniem

Hou het bij Snow Leopard, dat is het enige wat goed stabiel is en geupdate is. Alle tussen liggende zitten vol met bugs en vereisen eigenlijk dat je naar het volgende update.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Zakske op 05 juli 2017

Een moderne browser kun je voor de MacBooks niet meer vinden, tenzij je er Windows 10 op installeert…

TenFourFox misschien? Dat is bedoeld voor PowerPC-Macs, maar ik vermoed dat het op een MacBook onder Rosetta ook wel zal werken.

Inactief
    Anoniem

Dit staat op hun blog van 30 mei 2017, als TenFourFox een beetje oké browser is zou dat een prima oplossing zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zover had ik niet gelezen. TenFourFox is een port van een (de?) recente versie van Firefox, dus met modern en zo zou het wel goed moeten zitten.

Inactief
    Anoniem

TenFourFox is een bizarre creatie; als ik het goed begrijp is het een port van Firefox met de security patches van Firefox 52 ESR. Knap, want die MacBook draait onder OS X maximaal Firefox 49 ESR.

Bijdrager
    Brombeer

Volgens de MacTracker kun je in zo’n MacBook4,1 (Model Number A1181) 6GB aan geheugen prikken. Dat is 2+4 of 2×4, maar dan worden er twee GB niet herkend en aangesproken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Zakske op 05 juli 2017

TenFourFox is een bizarre creatie; als ik het goed begrijp is het een port van Firefox met de security patches van Firefox 52 ESR. Knap, want die MacBook draait onder OS X maximaal Firefox 49 ESR.

Het hele idee achter TenFourFox is, voor zover ik weet, nu net dat het een moderne browser is die op (hele) oude computers nog werkt.

Inactief
    Anoniem

Met “bizar” bedoel ik dat de ondersteuning van TenFourFox voor de PowerPC (FF 52) beter is dan wat FireFox voor oude intel Macs (FF49) kan leveren. Waarom draait FF 52 niet op OS X 10.7?:roll:

Bijdrager
    Gunner10

Bedankt voor alle inzichtgevende reacties iedereen.

Ik heb zeer goede ervaringen gehad met macrepair in A’dam een tijdje geleden. Zij hebben blijkbaar ook een onderdeel/webwinkel genaamd Ikfix waar zij losse onderdelen verkopen. Ik heb 2x 2gb aan ram besteld en via de Apple store snow leopard. Als snow leopard fatsoenlijk draait één van de webbrowsers (TenFourFox bijv) volledig werkt ga ik op basis van het advies hier niet hoger.

Nogmaals bedankt en een fijne week allemaal!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.