11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    tomc

Macbook batterij: onderhoud vereist!

Hallo,
    zo pas heb ik opgemerkt dat bij m’n batterij status staat: Onderhoud vereist!
    Mijn macbook pro komt uit 2012 (13 inch non retina) en is dus nog niet echt oud.
    Het aantal cycli staat ook nog maar op 451 wat volgens apple nog niet de helft is van het aantal keren je een macbook kunt opladen voordat de batterij begint af te takelen.
    Ik heb nog niet echt duidelijk gemerkt dat mijn macbook rapper leeg loopt maar ik ga er nu op wel opletten (laat nog iets weten in een reactie).
    Mijn vraag is nu of er werkelijk iets aan de hand is en mijn macbook z’n accu en of er andere manier zijn om dit te checken.

Bijdrager
    A.M.Dekker

De capaciteit is te checken met het gratis programma: Coconutbattery
    http://www.coconut-flavour.com

Bijdrager
    justi

Welke versie van MacOS gebruik je?
    Ik heb hetzelfde met een MacBook Pro (laat 2006) en MacOS 10.7.5
    De batterij is 3 jaar geleden vervangen en zou nog tenminste 30% capaciteit hebben volgens Coconut.
    Ik heb meerdere pogingen gedaan om de MBP te resetten, etc. geen oplossing gevonden dan dat ik ondertussen een MBA 2013 heb aangeschaft;-)

Bijdrager
    tomc

@justi
    10.9

Bijdrager
    Ree

451 cycles is niet heel erg veel, maar verre van weinig.
    gezien de leeftijd heb je je MBP dagelijks een oplaad-cyclus gegeven.
    Wellicht kan dat in jouw gebruik niet anders, maar voor je accu is het beter om de MBP zoveel mogelijk aan stroom te hangen en eens per maand of eens per twee maanden een oplaadcyclus te geven.
    Nogmaals, ik weet dat dat niet altijd kan, maar om aan te geven; mijn MBP is nu bijna 2.5 jaar oud en heeft nu 41 cycles gehad en een health van 98%

“Onderhoud vereist” wordt – voor zover ik weet – aangegeven bij een health van 40%…

De tip dus; zoveel mogelijk de netstroom adapter aangesloten houden.

Inactief
    Anoniem
    Ree op 15 april 2014

maar voor je accu is het beter om de MBP zoveel mogelijk aan stroom te hangen en eens per maand of eens per twee maanden een oplaadcyclus te geven.

Dit is totaal niet waar! Het enige wat je hier correct zegt is dat het verstandig is de accu eens in de 1 a 2 maanden een volledige cyclus te geven. Dus helemaal leeg laten lopen (zonder onderbrekingen, opladen) en daarna in 1 keer weer opladen.

Verder mag je de macbook gewoon zo gebruiken zoals je wilt, de accu’s die tegenwoordig worden gebruikt hebben geen “gebruiksaanwijzing” meer zoals vroeger. Het verhaal dat een accu “lui” kan worden is niet meer aan de orde. Ik heb hier een MacBook staan van net 2 jaar oud met 600 Cycli en 99% Health, ofwel bijna elke dag opgeladen.

@tomc

Zoals ook al in het andere topic dat je hebt aangemaakt is gezegd, probeer eens een te kalibreren:

1. Sluit de lichtnetadapter aan en laad de batterij van de computer volledig op totdat het lampje op de adapterstekker groen wordt en op het scherm de indicator op de menubalk aangeeft dat de batterij volledig is opgeladen.

2. Laat de batterij minstens twee uur volledig opgeladen rusten. Zolang de adapter is aangesloten, kunt u de computer gedurende deze tijd blijven gebruiken.

3. Koppel de lichtnetadapter los wanneer de computer is ingeschakeld en gebruik de computer op batterijvoeding. U kunt de computer gewoon verder gebruiken. Wanneer de batterij bijna leeg is, verschijnt het dialoogvenster Batterij vrijwel leeg op het scherm.

4. Bewaar nu uw werk. Blijf de computer verder gebruiken. Wanneer de batterij zo goed als leeg is, wordt de computer automatisch in de sluimerstand geplaatst.

5. Schakel de computer uit of laat deze vijf uur of langer in de sluimerstand staan. (belangrijk!)

6. Sluit de lichtnetadapter aan en laad de batterij weer volledig op zonder onderbreking.

Bijdrager
    Ree
    StefanV op 15 april 2014
    Ree op 15 april 2014

maar voor je accu is het beter om de MBP zoveel mogelijk aan stroom te hangen en eens per maand of eens per twee maanden een oplaadcyclus te geven.

Dit is totaal niet waar! Het enige wat je hier correct zegt is dat het verstandig is de accu eens in de 1 a 2 maanden een volledige cyclus te geven. Dus helemaal leeg laten lopen (zonder onderbrekingen, opladen) en daarna in 1 keer weer opladen.

En wat is er niet waar dan??

Je zegt zelf dat je eens per maand of twee maanden een volledige cyclus te geven. en dus de tussenliggende tijd niet. dus niet leeg vol leeg vol leeg vol, maar zo vaak als mogelijk bijladen naar 100% dus zo vaak als mogelijk aan stroom…

Jouw advies en mijn advies zijn eender, alleen anders verwoord.

En het is het advies gebruik van Apple zelf.

Bijdrager
    tomc

Hallo iedereen eerst en vooral bedankt voor de hulp. (sorry trouwen voor de dubbel topic)
    Ik heb vannacht m’n macbook van 0 tot 100% laten op laden. toen ik hem vanmorgen weer openklapte stond er conditie: normaal.
    Hij is nu nog 83% opgeladen en geeft 4 uur en 2 minuten resterend aan dat is zoals gewoonlijk. Tot nu toe is mijn probleem dus geen probleem meer en ik hoop dat het zo blijft.
    Maar stel dat het terug slecht loopt hoeveel kost een een batterij ‘onderhoud’ gemiddeld? m’n garantie bij de apple pr vervalt binnen 2 maanden.

Bijdrager
    Marco85

Ik heb dit probleem ook gehad.
    Mijn macbook gaf aan dat de batterij onderhoud nodig had, dit duurde drie dagen.
    Ik heb toen een afspraak gemaakt bij de geniusbar in Amsterdam en toen ik daar kwam gaf hij de melding natuurlijk niet meer.
    Een medewerker van apple heeft toen de batterij als nog getest en besloten om er voor garantie een nieuwe in te zetten.

Bijdrager
    A.M.Dekker

Gewoon naar de Genius Bar gaan en daar zeggen dat hij die melding gaf. Als je geluk hebt krijg je een nieuwe.

Bijdrager
    Emielgroendijk

Als je nog garantie heeft kan het geen kwaad om ermee naar de Genius Bar te gaan. Mijn macbook zegt het inmiddels al bijna driekwart jaar maar heb sinds hij het zegt geen vermindering in kwaliteit gezien (begon het te zeggen na afloop van de garantie)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.