7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    wout1990

Macbook aluminum 2008 met defect toetsenbord gaat niet meer aan.

Beste forumleden,

Ik ben me broertje aan het helpen met zijn oude macbook aluminium uit 2008. Deze gaat niet meer aan.
    De macbook had van tevoren al problemen met het toetsenbord, steeds minder toetsen werkten.
    Ik heb de connector al gecheckt en alle resets geprobeerd.

De lampjes van de accu gaan wel nog aan. Het lampje van de lader brand heel zacht.
    Kan ik hieruit concluderen dat het moederbord nog werkt en dat het ligt aan het toetsenbord?
    Vind het beetje sneu voor hem als hij een nieuw toetsenbord koopt waar die niks aan heeft..

Avast bedankt!

groetjes, Wout

Bijdrager
    FloorvN

is er ooit water over heen gekomen of zo ??

gaat hij nog wel aan als de accu eruit is ??

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Oudere MacBooks hadden twee soldeereilandjes open die je kon ‘kortsluiten’ om de machine aan te zetten. Helaas schijnen die er in de late 2008 versie uit gehaald te zijn. Misschien kan je goed naar de FFC kabel van het toetsenbord kijken om te achterhalen welke pins voor de aan-/uitknop zijn? Zodra je dat weet kan je de machine weer aanzetten.

De lampjes van de batterij worden uit de batterij zelf gestuurd, dus die geven geen indicatie of het logic board nog goed is of niet. Een “zacht brandend” lampje op de MagSafe connector zou kunnen aangeven dat de SMC nog wel met de lader communiceert, maar ook dat is geen solide indicatie voor de staat van het logic board.

Ik ga even kijken of ik wat kan vinden over de pinout van die kabel.

EDIT: de soldeereilands op de late 2008 zijn nog wel fysiek aanwezig, maar ze zijn niet meer gelabeld. Zie ook deze website.

Bijdrager
    wout1990

Beste Waffie,

Bedankt voor je reactie,ik heb de button pin methode geprobeerd met en zonder toetsenbord maar helaas..

http://www.logisticsct.com/blog/tag/macbook-short-pins-to-boot/

De bovenstaande link verteld dat pin 5 met de ground moet worden verbonden ls alternatief. Helaas is dit een macbook pro en weet ik dus niet of dit hetzelfde verhaal is bij de macbook unibody 2008. Ik hoor graag van je als je nog iets te weten bent gekomen!

Kan zeker weten uitsluiten dat het niet aan de accu ligt? Of brand die oplader zo zacht omdat hij toe is aan een cmc reset?

groetjes Wout

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Welke machine is het nou? Het late 2008 model MacBook was een aluminium unibody, het 13″ MacBook Pro model bestond dat jaar nog niet. Die doet zijn intrede pas in de zomer van 2009. Post anders even het modelnummer dat op de onderzijde van de MacBook staat. En wat staat er onder het scherm? Alleen “MacBook” of “MacBook Pro”?

Ik denk overigens niet dat Apple de toetsenbordmodule, en daarmee de kabel, heeft herontworpen voor een nieuw modeljaar MacBook. Pin 5 zou in principe elk model 13″ (misschien excl. retina modellen) moeten aanschakelen.

Over het MagSafe-lampje: heb je al een andere lader geprobeerd? En heb je al eens de kabel aangesloten zonder de batterij in de MacBook te hebben? Je kan natuurlijk een SMC reset proberen uit te voeren, alhoewel je dat dan of met de truc met de soldeereilandjes of met pin 5 van het toetsenbord moet zien te doen.

Bijdrager
    wout1990

het is een 13 inch aluminium macbook eind 2008 maar het probleem is verholpen denk ik!
    Ik heb pin 4 en 5 verbonden met de nul (per ongeluk) toen ging de ventilator aan maar vervolgens ook weer uit.
    Toen ik na 4 en 5 alleen pin 4 verbonden met de ground toen bleef die aan. Hij doet het dus nu weer:)
    Nu hopen dat het probleem is verholpen zodra ik een nieuw toetsenbord erin doe.

nog even een extra vraagje.. Ik heb in mijn eigen macbook 8gb werkgeheugen erin zitten maar gebruik minder als 6.
    Mijn broertje heeft 2 keer 2gb. Als ik nou een chip van mij en hem verwissel zodat we allebei 6 hebben zal dit iets toevoegen?

Als het toetsenbord het doet ga ik beide resets proberen zodat die weer helemaal de oude is!

Alvast bedankt Waffie!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Mooi om te horen!

Kijk voordat je het geheugen gaat uitwissel eerst van naar de geheugendruk-grafiek in Activiteitenweergave. Open vervolgens een aantal van je standaardprogramma’s en werk er een tijdje mee. Controleer dan weer de geheugendruk. Als deze groen gebleven is en onder de 50% blijft kan je er denk ik wel zonder al te veel performance impact 2GB vanaf halen. Zorg er natuurlijk wel voor dat het geheugen van hetzelfde type is en het dezelfde snelheid heeft. Als het geheugen sneller is dan in je eigen MacBook maakt dat niet uit, maar je wilt liever geen slomer geheugen plaatsen. Als je enige instabiliteit merkt zou ik snel het originele geheugen terug installeren.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.