10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    nauzer

MacBook als MIDI-controller

Hey allemaal,

ik heb eigenlijk twee vraagjes:

1. Ik heb nu een macBook (white 2.0 Ghz 1 GB) en wil met mijn synth (KORG Triton LE) MIDI opnames maken in GarageBand. Hoe kan ik deze nu het beste aansluiten of is dit ├╝berhaupt niet mogelijk?

2. Hoe kan ik de macBook als externe module gebruiken voor mijn Triton, zodat de sounds zegmaar uit de laptop komen uit VST-I plugins enzo?

Alvast bedankt,

Bijdrager
    vanhaze

Antwoord 1 : Je hebt hiervoor een MIDI interface nodig , die je aansluit via USB op je Laptop.
    Je Triton MIDI OUT gaat naar een MIDI in poort van die midi interface.
    Waarschijnlijk dan nog een driver installeren voor die interface en Garageband zal de interface “zien”

http://www.m-audio.com/index.php?do=products.list&ID=usbmidiinterfaces

Antwoord 2 :Bij de setup zoals boven aangegeven kun je binnen garageband plugins gaan aansturen met je Triton (bv synthesizer plugins).
    Het geluid komt (standaard) uit je laptop vanuit Garageband.

Succes !

8)

Bijdrager
    nauzer

Bedankt voor je reactie… een simpele 1 on 1 midi-USB controller lijkt me dan voldoende toch?
    geluid komt (standaard) uit de macBook zeg je… is het ook mogelijk om de audio via de Triton te laten komen? Werkt de laptop in deze situatie eigenlijk als een normale hardware module?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb deze MIDI-interface . Kost geen drol en is compleet plug-and-play.
    Komt geen driver of software aan te pas.

Bijdrager
    KarelWillem

Nog het volgende:

Jij stuurt in Garageband met je Triton de instrumenten aan in Garageband.
    Garageband kan NIET de instrumenten in je Triton gebruiken via MIDI.

Je kunt natuurlijk wel gewoon een audio-opname maken in Garageband van je Triton.

Bijdrager
    nauzer

ok, dat was me duidelijk bedankt:)

wat dus wel kan is de plugins van de laptop gebruiken aan de triton, maar dan komt het geluid dus uiteindelijk uit de laptop en niet uit de synth als ik het goed begrijp toch?

bedankt voor de reacties:)

Bijdrager
    KarelWillem

Standaard komt het geluid uit de Mac i.d.d.

Er zitten synthesizers en geluiden in Garageband.
    Die bespeel/bestuur je vanaf je Triton.
    Niet meer en niet minder.

Bijdrager
    nauzer

ok:) ik heb bijv. ook een hammond plugin gedowload enzo… en die kan ik daar dan ook mee aansturen neem ik aan? Deze vervangt dan zeg maar de standaard MIDI geluidjes door een realistisch ander geluid uit de software ..?

correct me if i’m wrong, anders bedank ik je heel erg voor de moeite:)

Bijdrager
    deSpaanseRente

Dat hangt er vanaf of de plug-in ondersteund wordt in garageband uiteraard. VST-plugins horen daar dus niet bij (dacht ik).

Bijdrager
    KarelWillem

Alles wat je in Garageband kan krijgen (AU en soms VST), is i.d.d. te gebruiken.
    Hoorbaar en werkbaar in Garageband, is ook aanstuurbaar met je keyboard.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.