18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    wierd

Macbook als mediaspeler

Hallo,

ik heb een macbook 2,1Ghz, 4 GB geheugen model begin 2008 en een samsung full hd tv.
    Ik wil graag 1080p films afspelen op mijn tv. Hoe kan ik het beste mijn macbook op de tv aansluiten en welk programma kan ik het beste gebruiken om de film af te spelen.?

Wierd

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    inawt

Wat voor een tv heb je?

Bijdrager
    wierd

Samsung le32b553

Bijdrager
    Livebox

Je kunt bijvoorbeeld Plex inrichten voor je films, muziek, foto’s etc etc voor films afspelen kun je dus plex gebruiken (als media center software) of VLC. En zo zijn er nog zat applicaties die je kunt gebruiken.

Hoe aan te sluiten op je tv is afhankelijk welke aansluitingen je op de tv hebt

Bijdrager
    wierd

Heb 4 HDMI aansluitingen en vga

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik zou dan zo’n kabeltje gebruiken voor het beeld, en dan een Toslink kabel voor audio. Maar verwacht geen goede 1080p, dit kan die MacBook echt niet aan. Je krijgt dan heel schokkerig beeld.

Moderator
    unSOUND

HDMI is dan de beste keuze.

Wat betreft afspelen zie ik het niet niet in van al die media-centre software. Ze hebben allemaal hun nadelen ( ondersteunen nooit alles ), en waarom zou je een menustructuur willen hebben om een film te kijken die op je harde schijf staat ? Op een DVD vind men het irritant als de hoofdfilm pas begint na 3 menu’s, maar op een mediacentre is het juist mooi ? Gewoon de film openen met het programma wat het het beste speelt en op fullscreen zetten.

En wat de beste software is, daar is geen antwoord op. Het hangt volledig van de film af, welke container en welke codec. De ene film speelt beter in QuickTime, de ander in VLC…

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit forum!

Je kan je Macbook aansluiten op je tv via een mini dvi naar hdmi adapter

en dan een hdmi kabel naar je tv.
    Daarnaast nog een audiokabel van je Macbook naar je tv of andere geluidsinstallatie, omdat die serie Macbooks geluid via hdmi nog niet ondersteunen.

Moderator
    unSOUND

Maar verwacht geen goede 1080p, dit kan die MacBook echt niet aan. Je krijgt dan heel schokkerig beeld.

Dat ligt er helemaal aan welke codering de film is, en welke software je gebruikt voor het afspelen, en welke plugins je geïnstalleerd hebt. Ik heb 1080 vloeiend zien spelen op mijn 1,66 GHz Mac mini, dus ik zou niet weten waarom zou zijn 2,1 GHz het niet zou kunnen…

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Hmm, hier kan ik het in ieder geval niet. Ik ga eens proberen om de film te herencoderen.

Moderator
    unSOUND

Hercoderen ? Dat zou ik bewaren voor als het echt niet anders kan. Maar zoals ik al in mijn vorige post zei, het probleem zit vrijwel zeker in de gebruikte software / plugins.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik bedoel een stukje (5 minuten ofzo) en dan kijken of het wat beter gaat. Normaal gezien gebruik ik hiervoor QuickTime 7 Pro, of zijn er betere programma’s die sneller werken?

Moderator
    unSOUND

Dat verschilt per film, welke container en welke codec. QuickTime kan bijvoorbeeld prima H.264 afspelen in een .mov container, maar als je dan de Perian codec geïnstalleerd hebt stottert het beeld bij het leven, terwijl het vloeiend speelt met de avc1 codec… En het kan zelfs nog verschillen per versie van de plugin.

Bijdrager
    Steo

Ik gebruik Plex op mijn Mac Mini 2.0Ghz 1080p gaat prima. Ik gebruik meestel .mkv files die ook nog eens gestreamd worden vanaf een WD World edtion II die is aangesloten op mijn Airport extreme.

Dus moet lukken allemaal:)

Moderator
    unSOUND

Bij mij had Plex weer veel problemen met QuickTime bestanden… Het geluid liep niet synchroon, en QuickTime bestanden met een andere codering dan MPEG4 of H.264 deden het überhaupt niet…

Bijdrager
    wierd

Ik heb mijn macbook nu aangesloten dia mini dvi naar vga en dan vga naar mijn tv. Is het verschil groot tussen wat ik nu heb en mini dvi naar hdmi en dan een hdmi kabel?

Moderator
    unSOUND

Ja. DVI / HDMI is toch wel een stuk beter dan VGA.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.