14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    marcb_1977

MacBook Air/Pro iMac (oerwoud)

Beste omt-ers,

Ik heb al veel gelezen hier op het forum op de verschillende Mac’s maar ik kom er zelf toch niet geheel uit en ben op zoek naar ervaringen.

Sinds gisteren is langzaam mijn oude Acer laptop (+3 jaar oud) de geest aan het geven. Dit zat in de lijn der verwachting en eigenlijk had ik de hoop het te kunnen volhouden tot einde jaar (nieuwe releases van Mac’s).

Als vervanging voor mijn Acer (17″ scherm; 320 GB HD; AMD processor 2 GHz, 2 x 512kB; Nvidia GeForce 8400m) heb ik de intentie om iets uit de Apple range aan te schaffen ook omdat ik al bekend ben met Apple (iPhone 4 en iPad 2).

Misschien is het goed te vermelden dat ik ook nog een extern scherm heb staan (21″ met DVI aansluiting) en een NAS (Netgear ReadyNas Duo met 1 TB opslag) en een oude vaste PC (ruim 7 jaar oud waar de rek een beetje uit is). Verder wil ik de laptop in ieder geval gebruiken voor het normale internetten/tekstverwerking en berekening in Excel, maar daarnaast heb ik ook nog fotografie als hobby en daarvoor gebruik is soms stevige fotobewerkingsprogramma’s (Capture NX of PS)

De bekeken opties zijn:
    1) MacBook Pro 15-inch: 2,2 GHz
    2) MacBook Air 13-inch: 256 GB

Het liefst zou ik gaan naar een “flexibele” opstelling, dus een laptop icm een vast extern scherm.

Kijkend naar de berichten hier op het forum, neigt iedereen naar de Pro. Het mooie van de Pro is bijvoorbeeld de resolutie welke gelijk is aan mijn 17″ laptop. Maar als ik op google de Air opzoek icm met fotografie dan hoor ik ook lovende berichten over de prestaties van de Air.

Kortom, het wordt je allemaal niet makkelijk gemaakt en daarbij komt dat je niet zomaar even een Mac aanschaft. Het moet dus een weloverwogen keuze worden.

Kunnen jullie mij verder helpen? Laten we het zo stellen dat ik wel bekend ben met iOS apparaten, maar in de wereld van de Mac toch nog “groen” ben. Wat zou een ideale configuratie kunnen zijn?

Bijdrager
    GT1988

Ik zou zeggen een 15″ met een Hi Res display en een 256GB SSD. Budgettair misschien niet de meest voordeligste oplossing maar in mijn ogen wel de mooiste.

Moderator
    unSOUND

En wat zijn precies die “lovende berichten over de prestaties van de Air” ? Want zowel op processorvlak, als op het vlak van de grafische kaart heeft de Pro het voordeel. Het enige waar de Air standaard beter op wordt beoordeeld, is zijn SSD, waardoor software sneller opstart. Let dus op: OPSTART. Het zegt dus niet dat de software ook sneller WERKT.

Bij de Pro met een standaard harde schijf is het net andersom: Software start iets trager op, maar werkt sneller. Ikzelf geef dus de voorkeur aan de Pro. Mede omdat je dan veel meer opslag hebt, en dus ook buiten bereik van je NAS gewoon alles bij je kunt hebben. Leer jezelf aan om software niet af te sluiten ( daar is OS X ook op gebouwd ), dan is de tijd van het opstarten van software ook geen issue meer.

Bijdrager
    Maverick9898

Ik sluit me aan bij unSOUND. Een MacBook Pro met een 15 inch scherm (zou wel een hi-res display doen) is gewoon een erg mooie oplossing. Een Air is vooral handig als echte meeneem computer voor redelijke basistaken. Zo’n Pro kan gewoon veel meer.

De Air voelt erg snappy aan door de SSD, maar is inderdaad de facto niet sneller qua prestaties. Als je simpele zaken doet (zoals ik) op de computer, maakt het niet uit qua snelheid en is de Air aan te raden vanwege de handzaamheid. Doe je zwaardere taken en gebruik je het als hoofdcomputer is een Pro gewoon de keuze.

Bijdrager
    Haike
    marcb_1977 op 27 mei 2012

Beste omt-ers,

Kijkend naar de berichten hier op het forum, neigt iedereen naar de Pro. Het mooie van de Pro is bijvoorbeeld de resolutie welke gelijk is aan mijn 17″ laptop. Maar als ik op google de Air opzoek icm met fotografie dan hoor ik ook lovende berichten over de prestaties van de Air.

Kortom, het wordt je allemaal niet makkelijk gemaakt en daarbij komt dat je niet zomaar even een Mac aanschaft. Het moet dus een weloverwogen keuze worden.

Kunnen jullie mij verder helpen? Laten we het zo stellen dat ik wel bekend ben met iOS apparaten, maar in de wereld van de Mac toch nog “groen” ben. Wat zou een ideale configuratie kunnen zijn?

Dat snap ik effe niet…..een Air die beter presteert met foto’s en aanverwante dan een Pro die krachtiger is, een videokaart kan bij schakelen, indien nodig enz.? Ben toch wel benieuwd wie een dergelijk stuk heeft geschreven over de Air:wink: Misschien was de schrijver niet echt op de hoogte wat een Pro kan?

En bedenk het volgende: een Air kan je qua geheugen niet na aankoop alsnog uitbreiden. Het zit er vast in. Dus bij aankoop moet je meteen de juiste beslissing nemen.

In een MBP kan je rustig later nog een hoop geheugen vervangen/bij zetten.:grin:

Bijdrager
    marcb_1977

Dat is dus ook de reden van het oerwoud. De Pro wordt hier geadviseerd, maar als je op Google de MacBook Air opzoekt icm fotografie dan zie je toch ook goede recensies. Zie hieronder voor enkele voorbeelden.

http://www.macworld.com/article/1158047/mbaforphotographers.html

http://photofocus.com/2012/01/28/mini-review-macbook-air-13-inch-laptop-from-a-photographers-perspective/

Bijdrager
    Thrust

Ga voor de Pro, bij de Air zit je vast aan wat je nu krijg. Je kan er geen extra werkgeheugen aan toevoegen, je kan er geen SSD inzetten dat zijn grote nadelen van deze tijd.
    De IT wereld gaat zo snel dat over een jaar 4gb werkgeheugen ‘weinig’ is. Leuk voor Apple, maar minder leuk voor je portemonnee;)

Ik ken een paar fotografen die het niks om op een 13″ scherm te werken. Puur omdat je weinig ruimte hebt.

Samengevat; de Air is leuk voor nu. De Pro is voor de lange termijn.

Bijdrager
    Buzz

Op alle Macs kan je voor de toepassingen die je noemt prima uit de voeten. Van een oerwoud is geen sprake, een slechte keuze zit er niet tussen. Laat je dat dus niet aanpraten. De afweging is simpel: MacBook Air als je licht gewicht en compactheid belangrijker vind dan prestaties en een groter scherm, anders de 15″ Pro.

Ik ga zelf voor de Air als mijn volgende laptop, maar ik heb daarnaast voldoende snelle desktops thuis en op het werk.

Moderator
    unSOUND

Dat is dus ook de reden van het oerwoud. De Pro wordt hier geadviseerd, maar als je op Google de MacBook Air opzoekt icm fotografie dan zie je toch ook goede recensies.

Maar als je de reviews ook echt leest, vallen 2 dingen gelijk op: De eerste review vergelijkt hem met zijn OUDE MacBook Pro, dan is het logisch dat de Air al een voorsprong heeft. En beide reviewers adviseren hem vooral vanwege zijn uiterlijk ( klein en licht ), en NIET vanwege zijn prestaties… Hij is goed, en licht. Maar nergens zeggen ze dat hij beter is dan een Pro van hetzelfde jaar.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als de keuze tussen een Air of MBP is, is het geen keuze in dit geval. Het hoofddoel van de Air is duidelijk: mobiliteit, maar dat heeft zijn beperkingen. Een MBP kun je ook mee nemen maar biedt meer mogelijkheden en zit qua prestaties tussen de Air en een desktop. De MBP is dus flexibeler (en beter).

Toch verbaas ik mij elke keer weer hoe moeilijk men het lijkt te vinden een keuze te maken terwijl de keuze bij Apple zelf helemaal niet zo groot is. Het assortiment is logisch en recht door zee, dus om nu van een oerwoud te spreken is nogal overdreven…

Bijdrager
    Yaris

Wat doet die iMac in je titel? Daar heb je het nergens over in je openingsbericht.

Bijdrager
    marcb_1977

Klopt, de iMac stond in de titel omdat ik een optie 3 in gedachte had.

Namelijk een \”cheap\” laptop voor het dagelijkse internetgebruik enz en de iMac als vervanging voor mijn oude PC en te gebruiken voor de fotobewerking. Hoewel ik nu een 21\” monitor van Samsung heb staan, is deze wel verouderd. En om eerlijk te zijn, een MBP hangen aan een oud scherm zou de prestaties van de MBP teniet doen. Daarnaast wordt fotobewerking toch vaker geadviseerd om dat op een vaste PC te doen met een groot scherm (is ook mijn ervaring) dus dat maak de deur open naar een iMac.

Zou ik een soortgelijke setup willen met een MacBook dan ben ik wellicht in de toekomst nog genoodzaakt om een Thunderbolt scherm aan te schaffen. Helaas groeit in dit oerwoud geen geldboom.

Kortom, de Macbook is van tafel en deze wordt vervangen door een iMac.

Goede keuze??

Moderator
    unSOUND

En dan dus niks voor onderweg ? Want een cheap notebook wordt niks, dat kan ik je nu al garanderen. En waarom zou een MacBook aan een “gewoon” scherm niet kunnen ? Als het werkt, werkt het. Of het er wel of niet uit ziet, of dat iemand anders het zonde vind, moet jou niks schelen. Het is jouw geld, jouw werk, jouw gemak. Als anderen zoveel te commentaren hebben, laat hen dan maar meebetalen !:wink:

Als je de kosten wilt beheersen kun je nog een middenweg overwegen: Een tweedehands iMac met een tweedehands MacBook. Een hoop van mijn Macs zijn tweedehandsjes geweest, niks mis mee.

Bijdrager
    Haike

Klopt, de iMac stond in de titel omdat ik een optie 3 in gedachte had.

Dat verandert de zaak. Eerlijkheidshalve dien ik wel te bekennen dat ik ook over de imac in de titel heen heb gelezen… Dan zou ik het heel anders aanpakken. Een Air voor onderweg, om gegevens te vangen die je daar op kan opslaan, en thuis gekomen alles overzetten op de i-mac, en die het zware werk laten doen.

Hoewel ik nu een 21\\” monitor van Samsung heb staan, is deze wel verouderd. En om eerlijk te zijn, een MBP hangen aan een oud scherm zou de prestaties van de MBP teniet doen.

Dat waag ik te betwijfelen, op het werk hang ik mijn MBP ook aan verschillende Samsung schermen, (afhankelijk van wat er vrij is) en de een is wat ouder dan de ander, maar ik kan bij geen van die schermen merken dat het de prestatie van mijn machine beïnvloed. Maar ik doe niet aan fotobewerking, dus misschien ligt het dan anders.

Daarnaast wordt fotobewerking toch vaker geadviseerd om dat op een vaste PC te doen met een groot scherm (is ook mijn ervaring) dus dat maak de deur open naar een iMac.

Das waar, ik doe zelf niet fotobewerking maar ken wel fotografen van naam, en niemand werkt vanaf een lap-toppie:wink:

Zou ik een soortgelijke setup willen met een MacBook dan ben ik wellicht in de toekomst nog genoodzaakt om een Thunderbolt scherm aan te schaffen. Helaas groeit in dit oerwoud geen geldboom.

Aan alles komt een eind, maar het goede nieuws is, dat je een iMac ook gewoon als scherm kan gebruiken als je dat zou willen, en thunderbolt zit er al op. Dus het oerwoud is iets minder groot.

Maar goed, je hebt al een scherm. En een iMac aanschaffen en die vervolgens alleen als scherm gaan gebruiken……. tja…

Kortom, de Macbook is van tafel en deze wordt vervangen door een iMac.

Goede keuze??

Dat is natuurlijk aan je zelf om te beoordelen, maar een iMac met een Air voor onderweg erbij, voldoet volgens mij helemaal aan de eisen die jij stelt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.