19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    deftone82

MacBook airport vindt netwerk, geen internet…

hallo

Ik zit even bij mijn schoonouders. Ze hebben een gewone windhoos pc die draadloos internet heeft via Telenet. Normaal heb ik nooit problemen om met mijn macbook op internet te geraken (gaat meestal vanzelf) maar hier lukt het niet.
    De mac vindt het netwerk, hij kan er ook mee connecten, maar ik geraak niet op internet…

kan iemand mij helpen?

bedankt!

Bijdrager
    Hansi2124

Even voor de duidelijkheid:
    Dus je kan inloggen op dat draadloos netwerk met het juiste wachtwoord? Je ziet dan ook onder dat waaiertje de naam van het netwerk aangevinkt staan?
    Zo ja, wat zie je dan staan als je [alt]-klik doet op het waaiertje? Kan je daar een screenshot van plaatsen?
    Misschien helpt anders ook de modem/router uit- en een minuut later weer aanzetten.

Bijdrager
    deftone82

er staat inderdaad een vinkje aan het draadloze netwerk hier. Er zijn 3 van de 4 waaier-streepjes vol…

Screenshot kost teveel tijd (overzetten screenshot naar deze pc enz….). Er staat:
    ‘vinkje’ WIFI 1 (dat is naam van het draadloze netwerk)
    0:1e:58:fe:97:75
    Kanaal: 10
    RSSI: -53
    Verzendsnelheid: 18

Bijdrager
    Hansi2124

Verzendsnelheid is inderdaad erg laag. Als de modem/router een g netwerk is, moet je toch minimaal op de 40 (max 54) kunnen uitkomen. Kan je wat dichter bij de modem komen en kijken of dat de snelheid omhoog brengt?
    En heb je de apparatuur al uit- en aangezet? En daarna pas je Macbook laten verbinden met het netwerk.

Bijdrager
    deftone82

nog even via de PC naar de info van het netwerk gekeken. daar staat volgende info:

IPv4-verbindingsmogelijkheden: Internet
    IPv6-verbindingsmogelijkheden: beperkt
    Status van media: Ingeschakeld
    SSID: WIFI 1

verder dit:

Bijdrager
    deftone82

En heb je de apparatuur al uit- en aangezet? En daarna pas je Macbook laten verbinden met het netwerk.

Ik heb al ongeveer alles geprobeerd. Pc uitgezet om te kijken of mac dan op internet kan (niet dus), eerst mac aangezet, dan pas modem (nada) en omgekeerd….

Bijdrager
    deftone82

En als ik dichterbij kom, wordt de verbindingssnelheid inderdaad 54!

Bijdrager
    Hansi2124

Ik weet niet of dat werkbaar is, maar beter dan dat wordt het dus niet;-)

Bijdrager
    deftone82

werkbaar? Ik krijg helemaal geen verbinding. Als ik firefox open, is er geen verbinding…

Ik ben alleen aan het twijfelen of hierboven wel de modem staat. Ik heb de tip gekregen om alles eens opnieuw op te starten. Hierboven staat een DLink Airplus Wireless Access Point. In de kelder hangen er nog kastjes aan de muur. Ik denk dat de echte modem daar hangt. Heeft het nu om die eens uit en aan te zetten?

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, dat lijkt mij wel. Maar dan moet alles wat met internet te maken heeft dus even uit, ook die DLink dus.

Bijdrager
    mark-a-mac

Zo te zien krijgen je schoonouders het WAN-IP-adres 94.224.133.155 op hun PC en is er geen gateway met NAT ingeschakeld (dat IP-adres is geen LAN-adres). Het lijkt me sterk dat Telenet nog meer IP-adressen uitdeelt (maar ik ben er niet bekend mee). Zit er überhaupt wel een router in het lokale netwerk van je schoonouders?

Bijdrager
    deftone82

Zo te zien krijgen je schoonouders het WAN-IP-adres 94.224.133.155 op hun PC en is er geen gateway met NAT ingeschakeld

Sorry, dat klinkt als chinees voor mij! :slant:

Ik weet ook niet of telenet meer ip adressen uitdeelt, maar bij mij thuis zit ik met mijn iMac en vriendin met macbook beide op (snel en goedwerkend) internet van telenet…
    In de kelder zit er inderdaad een router ja!

Bijdrager
    mark-a-mac

Welk IP-adres krijgt je computer thuis?

Wat ik bedoel te zeggen is dat je normaal gesproken maar één computer op een internetaansluiting kunt gebruiken (want je krijgt maar één IP-adres). Daarop heeft de techniek gelukkig wat gevonden: NAT, ofwel Network Adress Translation. Het komt er heel in het kort op neer dat je een lokaal netwerk maakt, waarbij elk apparaat zijn eigen lokaal IP-adres krijgt (bv. in de reeks 192.168.X.X). Één apparaat in dat netwerk is geschakeld aan het internet (de ‘gateway’) en die zorgt ervoor dat het lokale netwerk goed aan het internet wordt gekoppeld door alle communicatie tussen lokaal en internet te regelen. Die functies ‘gateway’ en ‘NAT’ vind je vrijwel altijd in een router, naast de functionaliteit van een DHCP-server, ofwel het apparaat dat de adressen in een lokaal netwerk uitdeelt.

Bijdrager
    deftone82

Ik ben nu enkele dagen niet thuis, dus ik kan het ip-adres dat mijn mac thuis krijgt niet checken.

Maareuh, kan kan ik dan niets aan die router of instellingen veranderen zodat ik toch met meerdere pc’s, laptops etc op het internet kan. Normaal kunnen er via een draadloos netwerk toch meerdere computers op het internet?

Dus het probleem zou bij de router kunnen liggen (die hier in de kelder hangt!)?

Bijdrager
    mark-a-mac

Loop eens naar de kelder en schrijf op een briefje welke apparaten (merk, type) je daar zoal tegenkomt waarvan je verwacht dat het bij het netwerk hoort. Probeer ook uit te vinden hoe de draadjes lopen. Een router zul je kunnen herkennen aan een rijtje RJ-45-stekerdoosjes. Bij één staat WAN, bij de andere (vier) LAN. Die router zal moeten worden omgeprogrammeerd via een webinterface of (erger) via Telnet. Als het zo’n oud ding is dat je aangewezen bent op Telnet, moet je je familie eerst maar eens overtuigen van het nut van een nieuwe router.

Voordat je dat allemaal gaat doen, zul je je moeten afvragen: ‘kan ik een router via een webmenu configureren?’, ‘wat ga ik doen als ik de internetverbinding van mijn schoonouders om zeep help en het niet kan herstellen?’

Zoals al eerder gezegd zul je in de router NAT moeten aanzetten en de DHCP-server moeten inschakelen. Via dat webmenu. En ik kan je maar één goede raad daaromtrent geven: RTFM.

Bijdrager
    deftone82

Er hangt deze switch (of is dit een router/switch…?):

Verder is dit de modem zelf:

Vanuit de modem verstrekt een kabeltje naar de router. Vanuit de router gaan er twee kabeltjes de muur in. Ik veronderstel dat één van die kabels naar de digicorder gaat (voor digitale tv) en eentje naar de draadlozen ‘access point’ op de verdieping. Access point ziet er zo uit:
    .

Ik vind het gewoon vreem dat ik thuis juist dezelfde setup heb en alles werkt daar prima. HIer wil het niet werken.

Daarnaast heb ik inderdaad geen zin om de nu werkende internetverbinding om zeep te helpen…ik weet dat in het verleden al problemen hebben gehad met een gebrekkige verbinding. Ze hebben toen via telefoon hulp gehad om dingen aan te passen (ze weten niet wat!). Ik heb laatst eens een lange update gedaan van windhoos. Sindsdien zeggen ze dat ze heel vlotte verbinding hebben.

Bijdrager
    mark-a-mac

En welk van deze apparaten zou nu de router moeten zijn? De bovenste D-link is een Ethernet switch, de onderste alleen een WAP. De modem is wss. ook geen router (welk type Motorola?). Dus ik blijf nog even bij mijn standpunt: volgens mij vindt er helemaal geen NAT plaats en kun je ook niet meer dan één computer gebruiken bij je schoonouders.

Bijdrager
    deftone82

dan moet er ergens een of andere instelling gewijzigd zijn omdat ik thuis exact dezelfde apparaten heb en daar kan ik met minstens twee mac’s op het netwerk…

Is het omslachtig om dat NAT ‘aan te zetten’?

Daarnaast, als er maar 1 computer kan, zou mijn laptop toch moeten werken als de pc uitstaat of niet?

ps: type modem is volgens mij de Motorola SURFboard® Cable Modem SB5101…

ps2: zojuist nagekeken, met het abonnement dat mijn schoonouders hebben, worden er 2 IP adressen voorzien!

Bijdrager
    mark-a-mac

Da’s dus één IP-adres voor de digitale TV en één voor de PC van je schoonouders… Mystery solved, denk ik.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.