7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    redhead3

MacBook Air zo traag…router?

Dag iedereen

Ik lees al even mee op het forum en heb me vandaag geregistreerd omdat ik graag jullie mening zou horen. (Ik vind het antwoord niet in vorige posts).

Eind augustus heb ik een Mac Book Air gekocht, mijn eerste Apple product. Ik ben van in het begin teleurgesteld mbt. de snelheid op het Internet: traag, en na een aantal weken wordt het steeds erger, time-out bij verbinding, pagina’s laden niet meer, eind september kan ik gewoonweg geen verbinding meer maken. De pc-laptop van mijn man en zijn Iphone 4 hebben geen problemen.

Na veel bellen met Telenet en Apple support een nieuwe router geïnstalleerd, een Airport Express. (Mijn MBA zou te nieuw zijn geweest voor de oude D-LInk router).

Goed, de nieuwe router hangt er nu twee weken, en ik kan opnieuw op het net. In de keuken (dicht bij de router) haal ik veel hogere snelheden dan voorheen, prima dus, maar in de living (een 20-tal meter van de routeer) blijft het soms moeilijk. ’s Avonds kan ik er soms geen pagina’s laden en moet ik naar de keuken…Heel vervelend. Ik weet dat 20 meter wel een eind is, maar de laptop van mijn man en de Iphone doen het wel!
    In de keuken is de verzendsnelheid rond de 50, in de living soms 25 soms 5…(Ik duw alt en het waaiertje in om dat te zien).

Ik heb al gedacht om een Airport Extreme te kopen en in de living de Airport Express te hangen. Maar ik vind het eigenlijk niet kunnen, koop ik een nieuwe laptop en moet ik voor 250 euro aan routers kopen en installeren :-/

Zien jullie nog een andere oplossing? Of kan het toch aan de MBA liggen? Waarom is de MBA de enige met problemen?

Bedankt alvast aan diegenen die mijn lange post hebben gelezen en die een tip hebben!

Bijdrager
    dijkie

Ben bang dat dat wel de beste oplossing is. Het is overigens raar dat de macbook air meer last heeft van zwakker ontvangst dan de iphone of andere laptop. Ik weet niet of daar meerdere gevallen van bekend zijn.

Maar het is wel te verklaren want 20 meter is een hoop en, ligt uiteraard aan de situatie, daarin kunnen een hoop stoorzender plaatsvinden.

Is het niet mogelijk om nog een airport express te kopen inplaats van gelijk een extreme? Scheelt toch weer wat?

Bijdrager
    nebilem

Je zou een ander kanaal kunnen proberen. Inloggen op de router.

Bijdrager
    SunKeeper

Het is geen normaal gedrag, als andere (oudere) apparaten het wel kunnen.

Mijn tip: ga z.s.m. terug naar de Apple winkel (APR) waar je de Mac gekocht hebt (ergens anders gekocht? Maakt niet uit, een MacBook Air heeft zelfs wereldwijde garantie) en leg daar het probleem voor.

Iedere APR heeft een eigen draadloos netwerk, dus laat de mensen daar het maar voor je uittesten. Laat je niet te snel afschepen met het commentaar dat het probleem in je eigen netwerk zit.
    Of vraag of ze een nieuwe MacBook Air uit de winkel willen testen, en dan vergelijken.

Bijdrager
    redhead3

@ SunKeeper: ik ben in het APR hier in Gent geweest toen ik helemaal geen verbinding kon maken, en toen hebben ze hem vlug eens getest en zagen geen problemen met de MBA…Het lijkt erop dat hij het prima doet dicht bij een router. Maar ik zal eens teruggaan.

Ik ben nu andere kanalen aan het proberen, ik zat op 2 en 6, nu op 1 en het probleem is hetzelfde.

@Dijke: heb ik geen airport extreme nodig om mijn netwerk te kunnen uitbreiden? Dan kan ik de ethernetkabels in de extreme doen, en in de leefruimte de express op een ethernetkabel aansluiten om mijn netwerk te versterken. Zo had ik het begrepen tenminste.

Bijdrager
    redhead3

Update: gisteren en deze morgen kreeg ik opnieuw time-out bij verbinding, laadde het internet niet meer, opnieuw de vroegere problemen.
    De MBA is binnen voor reparatie, ik hoop maar dat ze het probleem vinden.

Bijdrager
    redhead3

En waar ik voor vreesde is gebeurd: ze hebben geen hardwareprobleem gevonden. Ik heb de MBA terug mee naar huis gekregen. Ik heb ondertussen zoveel spijt van mijn aankoop…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.