20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Arthur345

Macbook air VGA

Hallo,
    Ik zit eraan te denken om een Macbook Air (11.6″) te kopen.
    Ik wil er mee photoshoppen en video editen. Daarmee wil ik hem aansluiten op mijn 19″ vga monitor.

Mijn vraag is dus of dat mogelijk is. Bij de MacBook kan je een mini-displayport naar vga bestellen (dat staat op deze pagina http://www.apple.com/nl/macbookair/specs.html naar Configurable Options scrollen). Maar er zit niet eens mini-displayport op de MacBook zelf?
    Of misschien functioneert de thunderbolt ook als minidisplayport?

Kan iemand dit verwarrende probleem oplossen?
    BVD

Bijdrager
    Maverick9898

De Thunderbolt poort is inderdaad de oude MDP. Het ziet er ook precies hetzelfde uit, alleen kan je met TB meer;). De oude MDP naar VGA converters werken ook gewoon op die Thunderbolt ports.

Bijdrager
    Arthur345

Oke heel erg bedankt!

Bijdrager
    Maverick9898

Geen dank;). Al zou ik wel nog even twee keer nadenken over een 11 inch MacBook als je zo grafisch bezig gaat zijn. Maar goed dat is mijn mening:P.

Bijdrager
    TheBigZ

+1.

De 21.5″ 2.5GHz iMac is even duur als de 11″ 128GB MacBook Air (€1149).

Voor wat jij ermee wilt gaan doen klinkt een iMac als de betere keuze.

Bijdrager
    1984
    Arthur345 op 07 augustus 2011

Maar er zit niet eens mini-displayport op de MacBook zelf?

Of misschien functioneert de thunderbolt ook als minidisplayport?

Kan iemand dit verwarrende probleem oplossen?

BVD][size=2]Thunderbolt-technologie biedt standaard ondersteuning voor beeldschermen met een Mini DisplayPort. Verbinding met een beeldscherm met DisplayPort-, DVI-, HDMI- of VGA-aansluiting is mogelijk via bestaande adapters. Je kunt dus via één enkele poort je Apple LED Cinema Display of een ander beeldscherm aansluiten, tegelijk met meerdere snelle apparaten.[/size]

Bijdrager
    Arthur345

Ik ga er ook gewoon op internetten en met reizen lijkt het me wel een mooie laptop qua grootte. En als ik bezig wil met grafische dingen sluit ik hem gewoon op een monitor aan.

Bijdrager
    Arthur345
    TheBigZ op 07 augustus 2011

+1.

De 21.5″ 2.5GHz iMac is even duur als de 11″ 128GB MacBook Air (€1149).

Voor wat jij ermee wilt gaan doen klinkt een iMac als de betere keuze.

Ten eerste ik heb al een beeldscherm (waarop ik de laptop gewoon kan aansluiten) en ten tweede, aan 64 GB heb ik genoeg dus word het 949 euro.

Bijdrager
    Maverick9898

De argumenten golden ook niet echt voor de grootte van het scherm, maar vooral de kracht van het apparaat zelf. Een 11 inch Air is niet bepaald een werkpaard voor video-editing en Photoshop. Dan kan je beter voor een 13 inch gaan of eigenlijk nog beter een Pro.

Bijdrager
    Arthur345

Oke bedankt voor nog wat advies dan

Bijdrager

Let er wel even op als je voor de 64GB versie gaat dat er een minder krachtige video kaart in zit. Dit was de rede waarvoor ik voor een 128GB ben gegaan.

Edit:

Intel HD Graphics 3000 processor with 256MB (64GB version) or 384MB (128GB version) of DDR3 SDRAM shared with main memory3

Bijdrager
    AppleStef

Ik denk ook niet dat je met 2GB ram toekomt als je de 11,6″ versie pakt.

Bijdrager
    Maverick9898

Nee en die paar MB VRAM erbij zullen ook niet echt helpen. Het feit is gewoon dat je zonder een dedicated kaart zit;).

Bijdrager
    Nikita

Neem voor je eigen lol (zeker i.c.m. video bewerking) dan wel het model met 4 GB geheugen. Je kan het geheugen in de MacBook Air namelijk niet upgraden omdat het zit vastgesoldeerd op het moederbord.

En daarbij: je hebt hopelijk wel bedacht dat je van de 64 GB er hooguit 30 tot 40 GB beschikbaar is? Met wat programma’s erbij zit het veel sneller vol dan je denkt. Eerlijk gezegd is 64 GB als schijf simpelweg te weinig.

En nog een laatste tip: gebruik geen USB hardeschijf om je te-bewerken videomateriaal op te zetten. Je hele systeem staat dan namelijk te wachten op de USB bus. Zonde van de snelheid. Opslag van de uiteindelijke video op een externe schijf is prima, maar zet de video wel op de interne schijf als je gaat bewerken. Dat scheelt een enorme bak op de bewerkingstijd (en het plezier om het te doen).

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je, als je niet perse je apparaat mee hoeft te nemen, inderdaad een veel betere keus hebt aan een 22″ iMac. Krachtiger, uitbreidbaar geheugen, groter (en beter) scherm en voor dezelfde prijs als een MacBook Air.

Uiteindelijk is het natuurlijk jouw keus, maar hopelijk staar je je niet blind op de Air als er betere alternatieven zijn.

Bijdrager
    1984
    Nikita op 07 augustus 2011

En nog een laatste tip: gebruik geen USB hardeschijf om je te-bewerken videomateriaal op te zetten. Je hele systeem staat dan namelijk te wachten op de USB bus. Zonde van de snelheid. Opslag van de uiteindelijke video op een externe schijf is prima, maar zet de video wel op de interne schijf als je gaat bewerken. Dat scheelt een enorme bak op de bewerkingstijd (en het plezier om het te doen).

Heel erg veel keuze heeft hij niet als hij voor de Macbook Air kiest, USB en Thunderbolt maar voor deze laatste zijn er nog maar zeer weinig schijven beschikbaar (en betaalbaar ?)
    En op de interne schijf is nu ook bepaalt niet veel ruimte.

Bijdrager
    Nikita

Voor een wat kleiner project kan je wel af met de vrije ruimte op de 128 GB schijf; als je het er maar niet opslaat. Maar goed, daarom ook het advies voor een iMac.

Bijdrager
    Arthur345
    Nikita op 07 augustus 2011

Neem voor je eigen lol (zeker i.c.m. video bewerking) dan wel het model met 4 GB geheugen. Je kan het geheugen in de MacBook Air namelijk niet upgraden omdat het zit vastgesoldeerd op het moederbord.

En daarbij: je hebt hopelijk wel bedacht dat je van de 64 GB er hooguit 30 tot 40 GB beschikbaar is? Met wat programma\’s erbij zit het veel sneller vol dan je denkt. Eerlijk gezegd is 64 GB als schijf simpelweg te weinig.

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je, als je niet perse je apparaat mee hoeft te nemen, inderdaad een veel betere keus hebt aan een 22″ iMac. Krachtiger, uitbreidbaar geheugen, groter (en beter) scherm en voor dezelfde prijs als een MacBook Air.

Uiteindelijk is het natuurlijk jouw keus, maar hopelijk staar je je niet blind op de Air als er betere alternatieven zijn.

Photoshop Elements 9 en Final Cut Pro X is nog niet eens 10 GB bij elkaar.

En de rest van de programma’s die ik er van plan ben op te gaan zetten zijn niet groter dan een gigabit.

Bijdrager
    Maverick9898

Je voldoet met die MacBook Air wel echt net aan de systeemvereisten. Weet je het echt zeker dat je met zo’n computer Final Cut Pro X wilt gaan doen? Ik zou dat sterk afraden. Ik vind 11 inch al te klein voor iMovie:P.

Bijdrager
    Arthur345

Daarom opende ik ook dit topic. Als ik FCP en/of Photoshop dingen ga doen sluit ik de laptop aan op de monitor. Als ik gewoon op de bank zit ga ik geen grafische dingen doen begrijp je wel. Eerder internetten of zo:)

Edit: ( wanneer koop ik dan geen mac mini? omdat ik de laptop mee wil nemen bijv. op reis;) )

Bijdrager
    Maverick9898

Ja, maar zowel een MacBook Air, als een Mac mini zijn dus niet bepaald geschikt voor FCPX. Het scherm snap ik dan nog, maar dan krijg je het volgende probleem dat de Air ook nog eens een tweede scherm moet draaien met een hogere resolutie. Dat is allemaal een enorme klus voor zo’n kleine computer. Kan je niet beter een Pro kopen?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.