11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Gijs

Macbook Air surround system

gegroet allemaal,
    ik wil een surround systeem kopen voor op mijn kamer maar ik weet niet of mijn mac wel 5.1 geluid kan produceren. Ik heb een MacBook Air 11″ uit Mid-2012. Graag hoor ik van jullie hoe of wat!

Gijs

Bijdrager
    jv65

Nee, gaat niet. MacBook Air heeft alleen een analoge 3,5″ uitgang.
    Je zal een externe Thunderbolt of USB geluidskaart moeten aanschaffen.

Bijdrager
    nookie

Externe USB geluidskaart kopen is inderdaad wat je kan doen.
    Je hebt ze overigens een stuk goedkoper dan de link hierboven:

Behringer UCA 202

Deze heb ik al jaren. Prima apparaatje.

Bijdrager
    banditbiker

Externe geluidskaart kan natuurlijk maar ik vond het volgende in de specs lijst op de apple site:

* HDMI-audio- en -video-uitvoer via Mini DisplayPort-naar-HDMI-adapter van andere fabrikant (afzonderlijk verkrijgbaar)

Als je je mac via HDMI op een reciever aansluit, dan heb je ook surround. Plus dat je het beeld dan ook meteen via je TV of monitor kunt laten lopen.
    Met een kabel heb je dan meteen je beeld en geluid geregeld.

Bijdrager
    Hydræ

En je moet een applicatie hebben die surround-geluid ondersteunt. Ik meen dat VLC dit kan, iTunes weet ik niet zeker.

Bijdrager
    Gijs

Dus uit jullie reacties begrijp ik dat ik een externe geluidskaart moet kopen en een progamma downloaden om het te ondersteunen
    Ik snap nog niet precies wat er word bedoelt met de hdmi kabel. Moet je dan gewoon een thunderbold-hdmi kabel in de reciever stoppen?

Bijdrager
    Hydræ

Dit is wat Banditbiker bedoelt:

Stop bij (2) de HDMI kabel vanuit je Macbook in de receiver, en bij (4) gaat de HDMI weer richting je monitor. Maar je hebt wel een Thunderbolt naar HDMI dongle nodig + 2x HDMI kabels.

Bijdrager
    Gijs

okee, heb ik dan nog een 5.1 geluidskaart nodig?

Bijdrager
    banditbiker

Nee, die heb je dan niet meer nodig.
    Je geluid gaat dan digitaal over de HDMI kabel. Net als het beeld.

Bijdrager
    Hydræ

Maar, je receiver moet dan wél beschikken over een HDMI aansluiting. Als dit niet zo is, dan moet je een externe geluidskaart aanschaffen. Wat me ook te binnen schiet, je kunt via een Airport Express eveneens surround audio streamen via een optische kabel. Zo blijf je wat mobieler met je Air.

Welk surround systeem heb je op het oog?

Bijdrager
    Illiarus

Een Bose Companion 5 oid zou ook kunnen, gewoon via USB en 5.1 geluid

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.