9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    ripwater

MacBook Air start niet meer op, harde schijf niet gevonden

Misschien vraag ik naar de bekende weg en is het enige antwoord op mijn vraag: laten repareren.

Maar voor de zekerheid mijn probleem: ik heb een Macbook Air met opstartproblemen. Ik heb al vaker gehad dat deze niet meer opstart bij een lege batterij of iets dergelijks. In die gevallen kon ik het oplossen door een backup terug te zetten vanaf mijn timecapsule. Daarna gaat het weer weken of maanden goed. Omdat ik m’n laptop eigenlijk niet wil/kan missen heb ik me hierbij neergelegd.

Nu is het weer zover. Probleem is nu, dat ik na schijfherstel (niet gelukt) de harde schijf niet meer kan benaderen. Dus als ik Lion opnieuw wil installeren of een backup terug wil zetten vanaf de timecapsule, dan kan ik geen doelvolume kiezen!

Wil dit zeggen dat de harde schijf van m’n MBA nu echt is overleden??

Bijdrager
    chatsmit

Jip, lijkt er wel op. En voor anderen die het lezen, bij dit soort hdd problemen meteen de harddisk laten vervangen anders krijg je er nog meer ellende mee en is je garantie voorbij… Valt je mac al buiten de garantie, dan is dat voor weinig kosten ook buiten apple om goed te vervangen (zelf doen, of vraag het aan de lokale computerboer).

Bijdrager
    SunKeeper

Over welke MacBook Air gaat het?

Ik hoop de eerste generatie, want bij de 2de (en 3de) generatie kun je de SSD niet vervangen. Kleine kans dat die kapot gaat overigens.

Inactief
    Anoniem

Eerst via recovery modus opstarten en dan schijfhulp programma openen.
    Controleer of je SSD daar wel goed geformatteerd is.

@SunKeeper je kan er altijd nog mee naar een APR misschien heeft hij AppleCare of nog garantie.

Bijdrager
    ripwater

Het gaat om de eerste generatie MBA, geen garantie meer dus helaas.

Via schijfhulpprogramma kan ik de schijf wel vinden (Samsung..) maar daaronder staat ‘Macintosch HD’, dit is grijs en kan ik niet aanklikken.
    Wanneer ik een backup terug wil zetten of opnieuw wil installeren, en een schijf moet kiezen voor installatie, dan kan ik de HD niet kiezen (komt niet tevoorschijn in de lijst)..
    Schijf wissen lukt niet, er wordt wel aan begonnen maar dan komt de melding.

Ik ben een leek op dit gebied, maar het lijkt mij dat de schijf nog wel wordt gezien maar niet kan worden gebruikt..?

Bijdrager
    ripwater

Zit nu overigens weer in schijf-EHBO (ik blijf het proberen :-)). Kan raar genoeg nu ineens wel weer Macintosh HD selecteren en zie hoeveel geheugen er gebruikt en beschikbaar is. Bij eerdere pogingen kon ik dit niet zien!
    Bij herstel krijg ik de volgende meldingen in het rood:
    -onjuist aantal threadrecords
    -ongeldig aantal volumedirectory’s
    -ongeldig aantal bestanden op volume
    -onjuist aantal uitgebreide kenmerken
    Daarna: kan schijf niet herstellen, formatteer de schijf opnieuw.
    Ik heb de schijf uiteindelijk kunnen wissen (dit lukte bij eerdere pogingen ook niet) en nu is hij plots wel weer beschikbaar om opnieuw te installeren.

Probeer nu Li-Ion opnieuw te installeren, is nu ‘extra onderdelen’aan het downloaden. De voortgangsbalk blijft voorlopig nog akelig leeg. Als dit niet lukt probeer ik Leopard wel eerst via schijf.
    Ik laat nog wel weten hoe het afloopt! Bedankt zover allemaal.

Bijdrager
    ripwater

Nou, MBA doet het weer. Vraag me niet hoe, maar we zullen zien hoe lang hij het volhoudt.
    Heb nu wel een probleempje met iTunes, maar dat zal ik in een ander topic stellen.

Bijdrager
    verbogtje

heb mijn macbook air uit 2013, harde schijf gewist.
    Als ik hem nu opnieuw opstart krijg ik een hangslotje in beeld.
    hoe nu verder?

Bijdrager
    fred44nl

opstarten in recovery mode, d.w.z. cmd + R ingedrukt houden.
    dan kun je van daar uit OS X opnieuw installeren.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.