18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    _Jordy_

MacBook Air retourneren na gebruik?

Oké… ik heb nu een week een prachtige MacBook Air i7 in gebruik, maar ben teleurgesteld:-( Ik heb me laten verleiden door het wonderschone uiterlijk, maar had natuurlijk kunnen bedenken dat de prestaties met de 1.7 GHz processor tegen zouden vallen. Het was voor mij een upgrade vanaf een oude MacBook Pro 2.4 GHz Core2Duo. De MBA’s zijn toch echt voornamelijk gericht op de bizar goede accuprestaties. Wanneer het beestje wat zwaarder aan het werk gaat wordt het echter net een stofzuiger door de cooler. Niet prettig.

Nu is een zeer lange accuduur voor mij eigenlijk behoorlijk irrelevant, ik gebruik hem vooral thuis. Ik wil dus eigenlijk de net geüpdatet 13″ MacBook Pro Retina met 2.8 GHz, 512 GB PCIe opslag en 16 GB ram gaan bestellen, en de MacBook Air retourneren. Ik kan mijn MBA als het goed is binnen 14 dagen retourneren, alleen twijfel of dat ook op gaat als hij gebruikt is? Ik kan dat op de Apple site niet vinden, heb de retouraanvraag al gedaan en een retournummer ontvangen. Hij wordt deze week als het goed is opgehaald… maar wat nu als ze hem niet terugnemen?

Iemand hier ervaring mee?

Bijdrager
    bassbug

Het lijkt erop dat je onvoldoende onderzoek hebt gedaan voordat je de MBA kocht?

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Zolang je geen schade hebt is er niets aan de hand.

Bijdrager
    Niels

Retourneren en dan zie je het vanzelf. Of je belt even met Apple (wees dan gewoon eerlijk dat hij tegenvalt en dat je een MBP overweegt). Je hebt in principe recht op retour als je niet tevreden bent en de MacBook onbeschadigd is.

Overigens is de 13′ MBP grafisch niet veel sterker dan de Air (ik neem aan dat hier de bottleneck ligt, want meestal gaat de koeling pas hard draaien als je grafisch zware taken uitvoert). In dat geval wordt het doorsparen voor een 15′ met dedicated graphics, een iMac, een Mac Pro of een Windows laptop. Maar ook bij de 15′ gaat de koeling natuurlijk hoorbaar aan bij zware grafische applicaties.

Bijdrager
    Nikita

Volgens mij zullen ze, als je het direct via de Apple Store hebt gekocht, niet moeilijk doen als je aangeeft bij nader inzien een MacBook Pro te willen aanschaffen. Mits het binnen de 14 dagen na ontvangst is, in elk geval en er geen schade is en het geheel compleet.

Bijdrager
    Nora Nora

13" MacBook Pro mid 2010 vervangen

MacBook Air processor

Jordy heeft zich wel laten informeren…

Bijdrager
    _Jordy_

Thanks Nora, jij bent er altijd snel bij. Ik heb me inderdaad wel degelijk laten informeren en alles gedaan een goede keuze te maken. Ik had alleen verwacht dat de nieuw processoren en chipsets meer prestaties zouden leveren. Zeker gezien de benchmarks die ik gezien had. Dat valt me na een week gebruik erg tegen. Dan spaar ik inderdaad liever door voor een Pro. Liefst Quad Core natuurlijk, maar ik wil geen 15″ :-/

Ook de rest bedankt voor de snelle reacties. Ik heb er goed hoop op dat ik kan retourneren. Zal wel even de schijf goed wissen en een schone installatie doen.

Bijdrager
    makoe

Vergeet ook niet iCloud uit te schakelen als je dat gebruikt .
    -zoek mijn Mac uitschakelen
    -uitloggen iCloud account
    Beide in systeem voorkeuren
    -uitloggen in imessage
    In de voorkeuren van Berichten

Succes

Bijdrager
    makasa

en de computer machtiging uitschakelen voor de air.

Geblokkeerd
    Bento
    _Jordy_ op 29 juli 2014

Oké… ik heb nu een week een prachtige MacBook Air i7 in gebruik, maar ben teleurgesteld:-( Ik heb me laten verleiden door het wonderschone uiterlijk, maar had natuurlijk kunnen bedenken dat de prestaties met de 1.7 GHz processor tegen zouden vallen. Het was voor mij een upgrade vanaf een oude MacBook Pro 2.4 GHz Core2Duo. De MBA’s zijn toch echt voornamelijk gericht op de bizar goede accuprestaties. Wanneer het beestje wat zwaarder aan het werk gaat wordt het echter net een stofzuiger door de cooler. Niet prettig.

Nu is een zeer lange accuduur voor mij eigenlijk behoorlijk irrelevant, ik gebruik hem vooral thuis. Ik wil dus eigenlijk de net geüpdatet 13″ MacBook Pro Retina met 2.8 GHz, 512 GB PCIe opslag en 16 GB ram gaan bestellen, en de MacBook Air retourneren. Ik kan mijn MBA als het goed is binnen 14 dagen retourneren, alleen twijfel of dat ook op gaat als hij gebruikt is? Ik kan dat op de Apple site niet vinden, heb de retouraanvraag al gedaan en een retournummer ontvangen. Hij wordt deze week als het goed is opgehaald… maar wat nu als ze hem niet terugnemen?

Iemand hier ervaring mee?

Oké? Wat nou Oké? Wie begint er een stukje met Oké? Nitwit, ga je mond spoelen! Oké?

Bijdrager
    _Jordy_
    Bento op 30 juli 2014

(…)
    Oké? Wat nou Oké? Wie begint er een stukje met Oké? Nitwit, ga je mond spoelen! Oké?

Het zou te makkelijk zijn om hierop te reageren… dus dat doen we dan ook maar niet. Zonde van de energie.

Moderator
    Raymon Mens

Hier kan je alle info vinden over retouren. Zou gewoon moeten kunnen, zolang er maar geen schade is: http://store.apple.com/nl/help/rma_stepbystep

Bijdrager
    pruus

Een tip: zorg dat je alle gebruikersgegevens er van afgehaald hebt, dus bovenstaande tips. En dan als nieuwe machine opstarten, CMD-R tijdens opstarten. Als de winkel dan kijkt, dan ziet hij dat de machine ‘schoon’ is.

Bijdrager
    _Jordy_

@Raymon: Ja die link ken ik. Toch bedankt.

@pruus
    : Ook bekend. Ik volg altijd de stappen hier beschreven: http://support.apple.com/kb/HT5189?viewlocale=nl_NL

Verder overschrijf ik mijn schijf na formatteren ook altijd met nullen, maar dat blijkt bij de SSD’s in de Air nog best even ingewikkeld. De schijf moet eerst geformatteerd worden als encrypted, pas daarna kan hij opnieuw geformatteerd worden met de optie om te overschrijven met nullen. Schijnt niet goed te zijn voor de SSD en Apple blokkeert dit dan ook standaard.

Ik heb nu weer een schone Air met clean install. Ik gebruik hem tot hij retour gaat nog wel (heel voorzichtig:) met de OS X Yosemite beta, die ik op een externe schijf heb draaien. Ideaal.

Bijdrager
    Afroman

Schijnt niet goed te zijn voor de SSD en Apple blokkeert dit dan ook standaard.

Wat dan precies?

Jammer dat je de Air niet prettig vindt. Wat ga je nu doen? Toch voor de 15 inch? (als de huidige Air niet veel sneller is als je vorige MacBook Pro)

Bijdrager
    _Jordy_
    Afroman op 31 juli 2014

Schijnt niet goed te zijn voor de SSD en Apple blokkeert dit dan ook standaard.

Wat dan precies?

Jammer dat je de Air niet prettig vindt. Wat ga je nu doen? Toch voor de 15 inch? (als de huidige Air niet veel sneller is als je vorige MacBook Pro)

Wat er precies niet goed is aan het overschrijven met nullen? Het fijne weet ik er niet van, maar het schijnt de levensduur van een SSD niet ten goede te komen als er veel en lang kleine hoeveelheden data geschreven worden. Normaliter heb je bij het formatteren van een schijf/partitie met Disk Utlility een [Security options] knop. Maar die is inactief bij het formatteren van een SSD in de Air. Via het hierboven geschreven trucje kan het alsnog.

Ik ga nu voor:
    15″ MacBook Pro
    2,2-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,4 GHz
    16 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
    512 GB PCIe-flashopslag
    Intel Iris Pro Graphics

Bijdrager
    _Jordy_

Mijn Air wordt dinsdag opgehaald. Ik heb contact gehad met Apple en het moet geen probleem zijn om te retourneren, ook niet wanneer de laptop is gebruikt. Zoals de medewerker van de supportdesk het zei: “Je hebt het recht om je product uit te testen en terug te sturen als deze niet bevalt.” De enige voorwaarde is dat je de oorspronkelijke verpakking en alle onderdelen nog hebt.

Overigens heb ik besloten mijn budget tot het maximale op te rekken en te gaan voor het high-end 15″ model mét discrete graphics. Niet omdat ik het nodig heb, maar omdat dit als het goed is de laatste laptop is die ik de komende jaren aanschaf, het toch achterlijk duur is en ik dan beter alles eruit kan halen;)

Hier wordt een mens toch gelukkig van?:
    15″MacBook Pro met Retina Display
    2,5-GHz quad-core Intel Core i7
    Turbo Boost tot 3,7 GHz
    16 GB 1600-MHz geheugen
    512 GB PCIe-flashopslag 1
    Intel Iris Pro Graphics
    NVIDIA GeForce GT 750M met 2 GB GDDR5-geheugen

Bijdrager
    YoupLotgerink

Ziet er goed uit:) Veel plezier ervan en laat maar weten of het aan je verwachtingen voldoet.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.