12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Diiana_8

Macbook Air opslag opruimen

Ik heb sinds kort een Macbook Air gekocht, waarbij ik hiervoor al jaren een Macbook Pro heb gebruikt die 500 GB aan opslag geheugen had. Nu heeft mijn Macbook Air maar 128 GB en dat is dus een stuk minder. Nu is dat niet eens het probleem, alleen door het overzetten van mijn gegevens van mijn oude Macbook Pro naar mijn nieuwe Macbook Air, zit de opslag wel erg vol. Daarom zou ik die willen opschonen, nu ik grotendeels van alle bestanden op een externe harde schijf heb gezet. Het frappante is dat na het verwijderen van veel bestanden, het gebruik van mijn opslag niet verminderd. Er staat bijv. dat ik voor 15 GB aan films heb zitten, maar ik heb 1 of 2 films over en de rest heb ik verwijderd. Waar zouden deze bestanden dan nog verstopt zitten? Zo ook heb ik volgens de opslag veel ‘Overige bestanden’. Deze zou ik ook niet zo snel kunnen vinden. Prullenbak is leeg en mijn downloads map is ook vrijwel leeg. Verder heb ik CleanMyMac gebruikt, maar veel GB leverde het niet op.

Bijdrager
    Groverr

prullenbak leeggooien?

Bijdrager
    GastonM

CleanMyMac……………………..

Gooi dat meteen eraf als je je Mac nog lang wilt gebruiken.

Bijdrager
    SunKeeper

CleanMyMac nooit gebruiken. Uberhaupt geen schoonmaakprogramma’s!
    Nu al grote kans dat het probleem wat je hebt door die software is veroorzaakt. Zeker als je dat hebt gebruikt om bestanden te verwijderen.

In de Finder kun je rechtsklikken op mappen en voor ”Toon info” kiezen. Probeer op die manier uit te vinden waar de grote mappen staan.
    Als je het niet terugvindt zul je alle data moeten kopiƫren en/of een backup maken en een herinstallatie uitvoeren.

Bijdrager
    Soulshaker

Een externe schijf of de nifty macdrive kunnen oplossingen bieden.
    Maar ik snap je probleem wel , ik had ook een 128GB Macbook air , en de ruimte werd me gewoon te krap.

Bijdrager
    valentijn12

Omni disk sweeper is in dit geval heel handig. Deze sorteert al je bestanden en mappen op grootte, waardoor het overzichtelijk is waar de boosdoeners zich bevinden.
    Niet gebruiken om bestanden te wissen!

https://www.macupdate.com/app/mac/7402/omnidisksweeper

Bijdrager
    Nora Nora

Heb je wel een back up? Je schrijft dat je je bestanden op een externe schijf hebt gezet, maar besef wel dat dit geen back up is, in dit geval, doch het enige exemplaar dat je hebt. Een tweede externe hdd is dus nodig om back ups op te maken.

OT: probeer inderdaad eert even je prullenmand te legen, pas dan komt de ruimte daadwerkelijk vrij.

Bijdrager
    Lorenzo-e

Ik zit nu met hetzelfde problem, dat ik bij ”overige gegevens” iets van 30GB heb staan.
    Ik heb een MacBook Air mid 2012 model.
    Gebruik ook een extern HDD (500GB).
    Heel weinig heb ik op mijn MBA staan! Prullenmand is leeg..
    Geen idee hoe ik dit moet oplossen!

Jullie een idee/oplossing???

Hoor graag,

Lorenzo

Bijdrager
    Joffry

@lorenzo Elden: kan dit hier iets mee te maken hebben ?

Bijdrager
    valentijn12

De MacBooks maken standaard ook back-ups als je onder weg bent. Dit is natuurlijk ook aardig wat GB. Je kan mobile back-ups uit zetten:
    http://wiki.summercode.com/how_to_disable_mobile_backups_on_lion

Bijdrager
    Rickje

Als je 15 gb aan films hebt volgens je systeem en er eigenlijk maar 2 op hebt staan, dan komt dat omdat filmpjes die in iphoto staan geimporteerd ook tot film worden gerekendā€¦ dus die hele telling van Apple moet je niet geloven. Omnidisksweeper is vaak wel een goede en accuraat.

Bijdrager
    Elsa92

Hoi allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb onlangs een MacbookAir gekocht met een opslag van 128 GB en toen ik al mijn oude bestanden erop wilde zetten, raakte hij al snel helemaal vol. Ik heb daarna bijna al mijn muziek verwijderd (er staan nu nog liedjes op van 1,5 GB) en heb ook bijna al mijn foto’s verwijderd, behalve 2 mappen die samen 8 GB zijn. In het programma Foto’s zitten geen foto’s meer en in iTunes zitten dus alleen die paar liedjes van 1,5 GB.
    Toch zegt mijn Mac dat wanneer ik naar appeltje > Over deze Mac > Opslag ga, dat ik nog 42 GB aan foto’s heb, 25 GB aan audio-bestanden, 23 GB aan programma’s, en 20 GB aan films.
    Als ik al mijn bestanden doorzoek, vind ik dus maar 8 GB aan afbeeldingen, 1,5 GB aan audiobestanden, 2 GB aan films en 400 MB aan documenten. Hoe kan dit? Hoe vind ik al die bestanden en verwijder ik ze? Het lijkt wel alsof er bij opslag niets verdwijnt als ik foto’s of bestanden verwijder. De prullenbak is leeg. Hopelijk hebben jullie een idee of een oplossing hiervoor!

Groetjes Elsa

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.