30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    robinho96

Macbook Air of Pro voor school?

Hallo, ik heb een probleem met mijn Dell Vostro 1500. Het stuk dat het toetsenbord met het scherm verbind is kapot gegaan. Ik kan hem alleen nog goed gebruiken met mijn extern scherm. Als ik mijn laptopscherm wil gebruiken dan staat mijn scherm schuin. Dus het is aan één kant dat het kapot is. Als ik hem naar Dell wil brengen kost mij dat 600 à 700 €. Ik vind dat je dan best een nieuwe laptop zou moeten kopen.

Daarom dacht ik een Macbook Pro of Macbook Air te kopen omdat ik toch zo graag een Mac wil. Ik vind Mac OS X fantastisch. Ik zou hem voor school willen gebruiken omdat ik nogal traag schrijf, maar toch redelijk snel kan typen. En ik hoop dat Mac OS X Mountain Lion in de zomer beschikbaar is. Dan kan ik hem perfect met mijn iPad gebruiken. Maar nu is mijn vraag:

Wat is het beste om te gebruiken in het school: Een Macbook Air of een Macbook Pro? En komt Mountain Lion ook via de Mac App Store?

Bijdrager
    AppleStef

ML komt hoogstwaarschijnlijk ook via de MAS.

De eerste vraag is natuurlijk: Wat ga je doen op die Mac?

Bijdrager
    RamonV

als je hem voor school gaat gebruiken dan zou ik gaan voor de macbook air. omdat deze licht en makkelijk mee te nemen is, je er prima op kan typen en eventueel een filmpje kijken oid, en hij erg snel is door de ssd.

Bijdrager
    robinho96

@AppleStef: ik wil in elke les notities willen nemen en dat dan kunnen afprinten thuis en ook de herinneringen app kunnen gebruiken zodat ik niets vergeet van wat ik in de toekomst van toetsen en taken enz. heb. En de agenda app zou ik ook willen gebruiken voor de toetsen en taken in te zetten. Ik ga informatica volgen volgend jaar, dus ik dacht een nieuwe pc zou wel handig zijn. Ik wil hem eigenlijk alleen gebruiken voor school en misschien om thuis nog wat te internetten en mijn notities in orde te maken.

En ik zou ook graag een iPhone 4S kopen maar ik heb mijn huidige gsm (LG GS290 “Cookie Fresh”) nog maar een jaar, en ik weet niet of dat de moeite is. Ik kan dat dan betalen met mijn geld van het werken.

Bijdrager
    JesseV

Als ik jouw was zou ik voor een MacBook Air gaan, die werkt in de les wel het fijnst.
    Uit je beginpost begrijp ik dat je thuis ook een externe monitor hebt staan en daar dus ook je laptop op aan kan sluiten.

Bijdrager
    AppleStef

Beide Macs zullen zeker snel genoeg zijn voor jouw gebruik.

Nog een paar vragen die je je moet afvragen:

– Heb ik veel schijfruimte nodig? En moet dat intern zijn? Zo ja –> MacBook Pro
    – Wil ik een zo licht mogelijke notebook? Zo ja –> MacBook Air
    – Welke grootte van scherm verkies ik? 11″, 13″, 15″ of 17″?
    – Wil ik een Superdrive, heb ik dat nodig? Zo ja –> MacBook Pro
    – Wil ik een Ethernet poort zonder daar een USB poort voor op te offeren? Zo ja–> MacBook Pro
    – Wil ik nog (veel) uitbreidmogelijkheden hebben voor later? Zo ja –> MacBook Pro
    – Wat is mijn budget?
    – …

Bijdrager
    lekiam97

Als ik jou was, zou ik wachten tot de WWDC, misschien is er dan nog maar 1 MacBook en misschien krijgt de Pro een SSD dus dan valt het argument van “de Air is sneller door de SSD” in het niet.

Een SSD geeft alleen maar voordeel bij het opstarten (van apps). Het fijne van OS X is dat je programmas maandenlang open kan laten staan > geen voordeel van SSD. En als je de Mac de hele tijd aan laat staan (ik weet niet wat jijzelf doet) heb je ook geen voordeel van de SSD.

Bijdrager
    iOchem

Die Ethernet poort maakt niks uit;)
    Gewoon een adaptertje voor kopen! http://www.dixons.nl/apple-usb-to-ethernet-adapter.html

Bijdrager
    AppleStef

@iOchem,… Ik heb mijn vorige reactie dan even aangepast.:wink:

Bijdrager
    pim939

iik heb precies de zelfde laptop en ik had precies het zelfde probleem. als je het scherm omhoog doet woord het kabeltje iets uitgerekt waardoor hij los is geschoten. nu had ik hem open gemaakt en er een blokje hout in gezet waardoor het kabeltje niet van zijn plek kon. nu is het scherm bij mij weer goed.

maar ik vind het echt een sloom rot ding dus ik zou zeker voor een macbook gaan:wink:

Bijdrager
    CedricH

Vermits de WWDC binnen een kleine twee weken begint kunnen we je dan meer advies geven dan met de nieuwe modellen. Als je nu wilt beslissen kan je de keuze maken aan de hand van de post van AppleStef hierboven.

Ik wil er enkel nog aan toevoegen dat je het RAM geheugen van een MacBook Air niet kan uitbreiden nadat je hem gekocht hebt, bij een MacBook Pro kan dat wel. 4GB is nu genoeg maar kan binnen een paar jaar misschien krap worden. Om die reden ben ik zelf voor de Pro gegaan in september.

Veel succes met je keuze!

Bijdrager
    robinho96

Mijn dell is intussen al vier jaar oud. En mijn extern scherm is eigenlijk van mijn vader en die wilt het zo snel mogelijk terug! en ik zal vrijdag wanneer ik mijn ipad ga halen een foto maken! Dan kan je de situatie zien!

Bijdrager
    vIncent538

ik zit dus ook te twijfelen en heb precies hetzelfde probleem als jou. maar ik ga denk ik voor de macbook pro omdat die qua opslag en uitbreiding voor de toekomst het handigste is. en je moet natuurlijk wachten op de wwdc of zomer.

Bijdrager
    robinho96

de school waar ik nu zit is een middelbare school, voor de duidelijkheid.

Bijdrager
    vIncent538

Ja die van mij ook, ik ben ook 15 hahaha

Bijdrager
    robinho96

ik word 16 morgen!

Bijdrager
    Steven Paul

Ik zou ook kijken naar de batterijduur als ik jou was, opladen op school is niet handig…

Bijdrager
    robinho96

nee? je kan dat toch in het stopcontact steken?

Bijdrager
    Steven Paul

Op elke werkplek en ook midden in het klaslokaal? Of ga je in de pauze naast een stopcontact zitten…

Bijdrager
    SunKeeper

Ooit van een batterij gehoord die erin zit en toch ten minste 6-10 uur mee gaat?:slant:

Bijdrager
    Afroman

Ligt er ook aan wat je doet.

Bijdrager
    AppleStef

Zeer licht werk zoals je ziet:

Robin op 30 mei 2012

@AppleStef: ik wil in elke les notities willen nemen en dat dan kunnen afprinten thuis en ook de herinneringen app kunnen gebruiken zodat ik niets vergeet van wat ik in de toekomst van toetsen en taken enz. heb. En de agenda app zou ik ook willen gebruiken voor de toetsen en taken in te zetten. Ik ga informatica volgen volgend jaar, dus ik dacht een nieuwe pc zou wel handig zijn. Ik wil hem eigenlijk alleen gebruiken voor school en misschien om thuis nog wat te internetten en mijn notities in orde te maken.

Bijdrager
    CedricH

Door enkel wat met Word te typen en je scherm niet te helder te zetten haal je de opgegeven 7u wel. Als je natuurlijk teveel op internet zit in de les dan red je het niet:wink:

Bijdrager
    SunKeeper

Dat helder of niet helder zetten van het scherm maakt met de nieuwere Macs weinig uit door de LED-backlight. Dat is ten minste mijn ervaring nadat ik van een MacBook met CCFL naar een MacBook Pro met LED ben gegaan.

Het maakt nog wel steeds verschil of je Bluetooth en Wi-Fi uitschakelt wanneer je het niet gebruikt. (lees: niet verbonden met apparaten of netwerken)

Bijdrager
    CedricH

Het maakt toch wel wat hoor, soms net dat laatste kwartiertje dat je op het einde van de lesdag nodig hebt. Zelf heb ik hem op school nooit meer dan 6u nodig gehad maar dat haalde ik probleemloos. Bluetooth en wifi zeker uit doen, ook toetsenbordverlichting scheelt wat.

Bijdrager
    Haike

Ik zou niet alleen maar kijken naar wat je nu nodig hebt, maar ook wat je er in de toekomst eventueel mee wil.
    Een beetje mac gaat rustig 4 a 5 jaar mee, is mijn ervaring. En een Pro is makkelijker aan te passen/ uit te breiden als een Air aan de wensen en behoeften die je aan je machine stelt.

Het argument van het vaste geheugen in de Air is al beschreven, en daar ook een mooi voorbeeld van. En Apple rekent exorbitante bedragen voor (meer) geheugen terwijl je voor een Pro origineel geheugen voor een paar tientjes bijkoopt, wat je er zelf in kan zetten.

Verder is SSD wel mooi, maar nog steeds prijzig en de opslagcapaciteit is natuurlijk een lachertje in vergelijking met een gewone HDD. Voor minder geld heb je meer opslag.

Bijdrager
    SanderApple

Superdrive is echt no-problem: alles gaat via usb, firewire(geloof ik) of gwn downloads. Anders kun je altijd nog een externe superdrive kopen die je kan aansluiten zogauw je hem nodig hebt. En altijd afwachten tot na een nieuwe release als je hem nog niet nu nodig hebt.

Bijdrager
    1984
    Haike op 30 mei 2012

Verder is SSD wel mooi, maar nog steeds prijzig en de opslagcapaciteit is natuurlijk een lachertje in vergelijking met een gewone HDD. Voor minder geld heb je meer opslag.

En wil je externe schijven aansluiten hou dan rekening met de bepertheid daarvan: USB 2.0 (480 Mbps), [s]FireWire 400/IEEE 1394a (400 Mbps), FireWire 800/IEEE 1394b (800 Mbps).[/s] en eSATA (3 Gbps). eSATA mogelijk met LaCie eSATA Hub (199._euro) of Thunderbolt maar die schijven zijn zeldzaam en duur.

Bijdrager
    Haike
    SanderApple op 30 mei 2012

Superdrive is echt no-problem: alles gaat via usb, firewire(geloof ik) of gwn downloads. Anders kun je altijd nog een externe superdrive kopen die je kan aansluiten zogauw je hem nodig hebt. En altijd afwachten tot na een nieuwe release als je hem nog niet nu nodig hebt.

FW op een Air????

Bijdrager
    mighty servant

Misschien moet je je keuze aflaten hangen wat je na de middelbare school gaat doen? Als je een studie oppakt na je middelbare school vraagt bv. een technische studie doorgaans meer rekenkracht en mogelijkheden van een computer dan een andersoortige studie

En komt Mountain Lion ook via de Mac App Store?

Zeker weten, de beta’s worden nu al via de MAS aangeleverd. Als je even wacht krijg je je nieuwe misschien al wel met ML aangeleverd.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.