11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Leon

MacBook Air of Pro?

Goedenavond,

Mijn MacBook Pro uit 2012 is aan vervanging toe. Maar moet ik nu voor de Air of voor de Pro gaan? Over de Air lees je dat deze vrij snel aan de 100 graden zit. Daarnaast heeft de Pro (goedkoopste model) weer een ‘vrij’ oude cpu.

Hebben jullie tips? Ik ben een ‘normale’ gebruiker, dus doe bijv. geen videobewerken.

Bijdrager
    computer space

Dat heet worden geldt hws voor de i5/i7 MBA, terwijl ik juist hoor dat de instap i3 nagenoeg niet onder doet. Ik blijf vooral ook fan van de bouwkwaliteit, die is bij de Air een stuk beter en strakker. De Pro’s vind ik maar rommelig en wiebelig, zeker de 16 inch is een draak.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>computer space op 14 mei 2020 om 19:39</p>
    terwijl ik juist hoor dat de instap i3 nagenoeg niet onder doet.

een instap Macbook Air – i3 – 2 cores kun je natuurlijk niet vergelijken met een instap Macbook Pro –  i5 – 4 cores

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is eigenlijk heel simpel:

Was je de afgelopen jaren tevreden over de MBP? Zo ja koop dan de opvolger daarvan.

Zo niet: probeer iets anders.

Daarnaast heeft de Pro (goedkoopste model) weer een ‘vrij’ oude cpu.”

Dus jij denkt dat een CPU (welke dan ook) uit 2019/20 niet beter is dan een CPU uit 2012?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

“Daarnaast heeft de Pro (goedkoopste model) weer een ‘vrij’ oude cpu.”

Dat klopt, en er is een flink verschil tussen het goedkoopste model en het duurste model. Laatste heeft niet alleen snellere processor, maar ook sneller LPDDR4X geheugen en dan dubbel zoveel (16GB) en dubbele opslag.  Enige verbetering aan het goedkoopste model is het toetsenbord.

Dus het hangt af van welk model MBP je wilt kopen. Als je prestaties minder belangrijk vindt dan de prijs en voor de goedkoopste gaat is de air ook een optie. Anders de MBP. Mooie van de air is het kleine formaat, dat zou mijn overweging zijn. Temperatuur zou ik zelf niet echt meenemen in de vergelijking.

Bijdrager
    fred44nl

mijn keuze is al gemaakt:)

op dit moment heb ik een Macbook Pro – 13″ – 2 usb-c ports – 2017.

deze wordt binnenkort vervangen door een nieuwe Macbook Air – i7

Bijdrager
    Furbz

Ik snap je wel. Een mbp instap met een 10gen was een no brainer.

ik denk dat je je keuze kunt baseren op:

beetje internet, mail, pages en je houdt van licht. Dan de Air met Max i5

doe je hetzelfde maar houd je van ietsje meer head room voor warmte en vind je die kekke touchbar leuk: mbp.

ik wil er een voor lightroom en Photoshop. Rock nu een 15” mbp met gpu (2015: dr gewilde versie) en wil er niet op achteruit gaan. Maar wel kleiner (ben aan een nieuwe opleiding begonnen).

Bijdrager
    Leon

Dank voor de reacties.
    Een Air met een i7 is ook nog een optie, ik weet alleen niet of je die qua performance kan vergelijken met een Pro met een i5 (8e generatie). Of praat je bij de Pro toch echt over een ander type cpu?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Leon op 15 mei 2020 om 09:41</p>

<p class=”cite”>Een Air met een i7 is ook nog een optie, ik weet alleen niet of je die qua performance kan vergelijken met een Pro met een i5 (8e generatie).</p>

dat kun je bekijken op GeekBench

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/search?utf8=✓&q=macbookair9.1+i7

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/search?utf8=✓&q=macbookpro16.3

Bijdrager
    KR1275

De vraag is natuurlijk: wat doe je ermee??

Internet, mail en tekstverwerking gaan op beide even goed. Bij vertaaltaken (video) ga je echt verschil merken. Wat betreft de MBP basismodel: ik zat er ook op te wachten als vervanging van mijn mid 14, maar het is gewoon een oud model met een nieuw toetsenbord en dubbele SSD. Ik wacht volgend jaar wel af.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Leon op 15 mei 2020 om 09:41Een Air met een i7 is ook nog een optie, ik weet alleen niet of je die qua performance kan vergelijken met een Pro met een i5 (8e generatie). Of praat je bij de Pro toch echt over een ander type cpu?</p>

De klokfrequentie van een Air behoort tot de laagste van alle modellen en de reden is dat een hogere frequentie bij de Air te veel hitte gaat veroorzaken. De i7 van de Air is 1,2 GHz en 4 cores terwijl de MBP varieert van 1,4 tot 2,6 Ghz en 4 tot 8 cores. Meer keuzes dus.

Laat het dus duidelijk zijn dat een Air bedoeld is voor licht gebruik en dat je een MBP kan gebruiken voor zwaarder werk.

Nu zeg je een ‘normale’ gebruiker te zijn en je doet niet aan b.v. videobewerking. Maar wat is normaal tegenwoordig? Want een ‘zwaar’ 3D game spelen is tegenwoordig vrij normaal. Mocht je dit doen en je wilt perse mobiel zijn dan is een MBP een betere keuze dan een Air. Maar doe je geen zwaar werk (naast genoemde b.v. fotobewerking, 3D rendering, vluchtsimulator etc.) dan maakt het niets uit of je een Air koopt of een MBP en anders zou ik op zijn minst kiezen voor een MBP met een 10e gen CPU want je moet kijken naar de toekomst en proberen om er zoveel mogelijk op vooruit te gaan als je budget het toestaat.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.