25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    timmiex

Macbook Air of Macbook Pro Retina

Hoi,

ik ga volgend jaar Industrial Design studeren en nou wil ik graag een macbook kopen, ik heb nu een powermac g5 uit 2004 dus het zal vast fantastisch zijn haha.

Ik had echter verwacht dat de Macbook pro Retina ook wel haswell zou krijgen op WWDC en dan zou ik die kopen.
    Nu is de Air echter geupdated met snellere Graphics en betere batterij.

Ik twijfel nou toch tussen:
    Macbook Air 13 inch
    256GB
    8GB Ram
    Processor weet ik nog niet (i5 of i7)
    Intel HD5000
    1579€

Macbook Pro Retina 13 inch
    256GB
    8GB Ram
    2,6 Ghz i5
    Intel HD4000
    1729€

Weet iemand of de processoren heel veel verschillen (en wat is turboboost precies)
    en het verschil tussen de grafische chips.

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Aangezien je hem (altijd) zal moeten meenemen zou ik voor de Air gaan lichter, betere graphics, betere accuduur en nog iets je merkt niet heel veel verschil tussen de i5 van de Macbook Pro en de i5 van de Macbook Air.

Mvg

Bijdrager
    Bryan Lybeer

En de Air is ook nog iets goedkoper …

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Het lijkt alsof elke student zijn opleiding als excuus gebruik om een nieuwe mac te kopen. Maar heb je nu werkelijk op de Industrial Design studie aan een 13″ scherm? neem aan dat je moet ontwerpen, serieuze documenten moet typen. dan is toch 15″ fijner ?

Bijdrager
    arjanbruin

Over het algemeen als je wilt designen is de 13″ wel wat aan de kleine kant..

Bijdrager
    klonic

Als je IO gaat studeren moet je wel met Bootcamp gaan werken denk ik. Er zal namelijk wel wat software gebruikt worden die Windows-only is.

Bijdrager
    Loek1991

Ik zou voor de Air gaan. Beter mee te nemen en een batterijduur waar je u tegen zegt. Vergeet trouwens niet je studentenkorting te gebruiken!

Bijdrager
    JustThatDutchGuy

als ex-student IPO kan ik je vertellen dat 13″ redelijk aan de kleine kant is, ik ben halverwege mn eerste jaar over gestapt op 15″MBP.
    waarom de retina variant als ik vragen mag? ’t is zeker een leuke feature maar je betaalt er stevig voor.
    ik zou dit model eens wat nader bekijken. aangezien je voornamelijk een knappe grafische kaart nodig hebt voor veeleisende 3D software en assemblies met veel onderdelen…

15-inch: 2.3GHz

2.3GHz quad-core Intel Core i7
    Turbo Boost up to 3.3GHz
    4GB 1600MHz memory
    500GB 5400-rpm hard drive1
    Intel HD Graphics 4000
    NVIDIA GeForce GT 650M with 512MB of GDDR5 memory
    Built-in battery (7 hours)2
    $1,799.00…

€ 1.719,41 met onderwijskorting. en met dat kortingsbedrag zou je kunnen kiezen voor een hoge resolutie display op je laptop, eventueel met matte toplaag (aanrader)

Bijdrager
    1984
    Bryan op 15 juni 2013

Aangezien je hem (altijd) zal moeten meenemen zou ik voor de Air gaan lichter, betere graphics, betere accuduur en nog iets je merkt niet heel veel verschil tussen de i5 van de Macbook Pro en de i5 van de Macbook Air.
    Mvg

13″MBA Gewicht: 1,35 kg 13″ MBPr Gewicht: 1,62 kg2

en wat betreft de grote van het scherm Als je prettig wilt werken hang je er thuis een extern scherm aan.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

op school werk je niet met de laptop @1984 ? :P.
    Owja het is moderne onderwijs.

Het lijkt wel of de studenten steeds dommer worden. Gewoon gaan voor apple computer, lekker stoer doen en wauw gaan.
    En dan nog twijfelen tussen de mba of mbp. Wat scheel het ? 0,3 kg.
    Pfff wat een verschil. Nu snap ik ook het plan van coffeeshops. Dat het plan was om coffeeshops uit straal van 300 meter te verwijderen. Meer 300 meter is gewoon te ver weg voor de jeugd. Eindelijk een goed onderzoek geweest?
    Dienstplicht helemaal zo gek nog niet!
    Maar per week openen er 2 studenten gemiddeld wel een topic, wat moet ik nemen.
    Terwijl ze al overtuigd zijn (zonder te informeren bij de school) om mac book aan te schaffen. Maar zelf kiezen… oei dat kunnen ze niet.
    Google ? Je zal nog heel wat moeten afwegen en beslissingen moeten maken in je leven…
    Als dit al moeilijke is…
    En uiteindelijk weten ze zichzelf te overtuigen met argumenten om iig voor macbook te gaan, maak niet uit welke.

Bijdrager
    timmiex

Ik neem geen mac omdat ik het stoer vind. Ik gebruik al heel m’n leven mac’s (van mijn ouders dan) ik ben er aan gewend en ik vind het fijn.

Ik weet dat er heel veel van dit soort topics zijn maar ik vind het toch fijn om het precies met mijn keuze te vragen. Natuurlijk ik zelf uiteindelijk wel beslissen maar ik vind het ook gewoon leuk om de mening van andere mensen te horen. Dit word mijn eerste mac die ik zelf koop dus ik wil geen verkeerde beslissing maken.

Weet iemand hoe Turboboost precies werkt?

Bijdrager
    Xcode

Ik ben de laatste weken ook aan het overwegen om mijn 13-inch MacBook Pro uit 2009 te gaan vervangen. Het is een prachtmachine, maar je wil ook wel eens wat anders. Nu studeer ik geen Industrial Design, ik gebruik dagelijks Pages, Word, Excel, etc. en ik loop me de laatste tijd enorm te ergeren aan de vrij beperkte ‘speelruimte’ (lees: resolutie). Ik heb voor mijn opleiding ook een paar weken AutoCAD gebruikt, en dan merk je al helemaal dat de resolutie te laag is voor het echte serieuze werk (wat jij gaat doen). Ik ben zelf van plan om een retina 13-inch MacBook Pro aan te gaan schaffen, maar ik wacht nog even op een update want de Intel HD4000 is zwaar teleurstellend. Aangezien AutoCAD en dergelijke vrij zware programma’s zijn, zou ik je toch aanraden om voor de 15-inch MacBook Pro te gaan. De videokaart, processor en significant hogere resolutie dan de 13-inch MacBook Air zullen de meerprijs zeker waard zijn. Verder verwacht ik dat binnen enkele weken de back to school actie weer van start gaat, wat mogelijk nog wat extra voordeel (bijvoorbeeld tegoedbon Mac App Store) voor je kan opleveren.

MEEUW op 15 juni 2013

Het lijkt wel of de studenten steeds dommer worden. Gewoon gaan voor apple computer, lekker stoer doen en wauw gaan.

Nu moet het verdomme eens heel snel ophouden met je zure reacties. Ik ben zelf al sinds jaar en dag Mac gebruiker en erger me dood aan dit soort berichten. Mac OS X werkt nou eenmaal een stuk fijner dan Windows 7/8, bovendien is de kwaliteit van het materiaal van andere computerfabrikanten vaak inferieur. Ga ergens anders je gal spuwen, of help mensen gewoon met hun keuze.

Bijdrager
    timmiex

De macbook air 13 inch heeft 1440×900
    De 15 inch macbook pro heeft dit ook…
    betekend dit dat het “Werkoppervlak” het zelfde is?
    in dat opzicht maakt het dus niet uit of je een 13 inch of 15 inch koopt toch?

Bijdrager
    Xcode

Oei, had niet door dat de ‘gewone’ 15-inch MacBook Pro nog steeds verkocht wordt. Het verschil tussen een 13-inch en 15-inch scherm met dezelfde resolutie is dat het allemaal wat kleiner lijkt op het 13-inch scherm. 15-inch retina had ik in m’n achterhoofd, maar die is waarschijnlijk fors duurder dan wat je van plan bent uit te gaan geven. Voordeel is wel dat die dunner en lichter is, en er zit een SSD in. 13-inch retina, mits je even wacht op een vernieuwing, lijkt mij dus verhoudingsgewijs (prijs/prestatie) de beste optie.

Bijdrager
    timmiex

Ja de 15-inch retina vind ik te duur. Grens is toch zeker onder 1800€.

Bijdrager
    Xcode

Dan ben je er volgens mij uit…;)

Bijdrager
    Anoniem ex-lid
    Xcode op 15 juni 2013
    MEEUW op 15 juni 2013

Nu moet het verdomme eens heel snel ophouden met je zure reacties. Ik ben zelf al sinds jaar en dag Mac gebruiker en erger me dood aan dit soort berichten. Mac OS X werkt nou eenmaal een stuk fijner dan Windows 7/8, bovendien is de kwaliteit van het materiaal van andere computerfabrikanten vaak inferieur. Ga ergens anders je gal spuwen, of help mensen gewoon met hun keuze.

Doe je even normaal jongenman? Van azijnpisser, naar zeiken, naar zuur.
    Zou het als student niet gewoon handiger zijn om eerst te informeren op een school: Wat voor software is er nodig ? Wat voor systeem eisen zijn er ? ( je mag niet alles zomaar inprikken in netwerk bij iedere school). Mag er wel op laptop gewerkt worden, of zijn daar OLC en computer lokalen voor?
    Niks zuurs aan, gewoon volwassen redelijke vragen.
    Maar als je zo nodig de kinderachtig apple fan boy wil uithangen, zeg dat dan. Dan hou ik rekening met je boter gevoeligheid.

Die jongen die gaat zometeen een te kleine laptop aanschaffen, die misschien helemaal niet op school ondersteund word en de software die gebruikt moet worden bij les materiaal, die kan niet op zijn laptop draaien.
    Zou autocad nu echt niet op 13″ scherm willen draaien.

nadenken, kijken en onderzoeken en dan een practische laptop kopen. Of mac nu beter is of niet, soms zijn andere keuzes beter.
    Video 2000 was ook beter systeem, alleen vhs werd meer ondersteund…

Bijdrager
    1984
    timmiex op 15 juni 2013

Ja de 15-inch retina vind ik te duur. Grens is toch zeker onder 1800€.

En wat betreft de grote van het scherm Als je prettig wilt werken hang je er thuis een kwalitatief extern scherm ± €380, aan.

MBP en MBA 2nd Display Support: Dual/Mirroring*
    2nd Max. Resolution: 2560×1600 (x2)
    *Although Apple only reports that this model can support a single external display up to 2560×1600, Intel reports that this model can simultaneously support two external displays up to 2560×1600 “daisy chained” via Thunderbolt.

Bijdrager
    iep
    Bryan op 15 juni 2013

Dat lichter is maar een grammetje of 300 en dat zul je niet merken, het verschil is te klein. Wat je wel hebt zijn 2 Thunderbolt poorten ipv 1 waardoor je de gigabit-thunderbolt adapter kunt gebruiken en een extern scherm kunt aansluiten. Bij het gebruik van bepaalde applicaties in het domein van Industrial Design is een krachtige cpu wel zo fijn en daar heeft de Retina dus een voorsprong. Een krachtige videokaart wil vaak ook nog eens een vereiste zijn waardoor het nog maar de vraag is of zowel de Intel HD 4000 van de Retina als de Intel HD 5000 van de Air wel voldoende zullen zijn. Meestal is dat bij dit soort opleidingen onvoldoende, dan kun je beter naar de 15″ MBP (Retina of de gewone) want de videokaart die daarin zit is wel voldoende.

Betere accuduur is wel fijn maar zal alleen opgaan wanneer de machine nagenoeg niets doet (idle). Haswell richt zich namelijk heel erg op dit aspect en niet op energiezuinigheid bij vol gebruik. Wanneer je bepaalde applicaties gebruikt voor dat Industrial Design kon het wel eens zo zijn dat je uiteindelijk niet het verschil zult merken tussen Ivy Bridge in de Retina en de Haswell in de Air. Meeste scholen hebben ook zat wcd’s in de buurt omdat er in onderwijsland al een aantal jaren een verschuiving van computerzalen naar laptops gaande is.

De Retina heeft wel het beste scherm en dat lijkt mij voor een design opleiding sowieso 1 van de belangrijkste zaken. Het scherm is een IPS panel waardoor deze de kleuren goed weergeeft itt TN wat in de Air zit (kleuren zijn daar fletser). De hogere resolutie is iets wat je kunt gebruiken op de Retina, apps als Photoshop doen dit standaard al. Daardoor heb je meer werkruimte op de Retina dan op de Air zonder dat de grootte van de laptop toeneemt. Reden waarom velen juist voor de Retina gaan. Of dit scherm voldoende is qua grootte is ook weer een vraag. Er zijn er zat die juist liever de oude 17″ MBP terug hebben vanwege het grotere scherm. Zoals hierboven al wordt aangegeven is een extern scherm ook nog wel een idee maar bedenk wel dat je die luxe alleen thuis zult hebben. Op school hebben ze dit soort dingen doorgaans niet of zijn de schermen dusdanig groot dat het evenveel werkoppervlak biedt als je laptop. Daar heb je er dan ook niets aan en is het werkoppervlak van je laptopscherm uiterst belangrijk.

Je zult dus even moeten gaan kijken wat er aan software wordt gebruikt, wat voor systeemeisen die stellen en in de winkel kijken welk scherm je nou het prettigst vindt (en kijk dan met name eens goed naar werkoppervlak). Kijk ook eens naar wat school zelf biedt aan computerspullen. Tegenwoordig heeft men vaak wel een model wat aansluit bij hetgeen nodig is voor je opleiding.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Het enige wat ik aangeef : Een boek > Pak tutorials online. Gratis en leerzaam. Live voorbeelden. je kan even snel wat proberen. Dat is ook theorie en praktijk in 1.(meestal)
    Een boek is zo 2002.
    qbasic uit een boek geleerd? Nee gewoon doen en toen (volgensmij enige boek dat er was) het boek als opzoek modes gebruik(want er was nog geen internet op de xt machine:P ).

Maargoed de ene adviseer een goed boek.
    Ik zal eens kijken wat ik in elkaar kan flansen om de praktijk en theorie dichter bij elkaar te laten zien of hoe ik het gedaan heb :).
    Misschien nog meer mensen inspiratie ?

Bijdrager
    wdele

De MBP Retina is nou niet bepaald veel zwaarder dan de MBA. Als je Industrial Design gaat doen heb je een groot scherm nodig van minimaal 15″. En de Retina heeft een heel erg goed scherm. Ik denk dat je voor jouw ‘wensen’ je budget toch echt 400 euro moet verhogen voor de MBP Retina 15″.

Ik denk niet dat de MBA het zal gaan doen voor je, ondanks de Haswell-processors. En ook als je een i7 zou nemen niet, denk ik.

Bijdrager
    Chorro
    JustThatDutchGuy op 15 juni 2013

waarom de retina variant als ik vragen mag? ’t is zeker een leuke feature maar je betaalt er stevig voor.

Het is maar net hoe je het bekijkt. Een retina heb je niet voor weinig geld, maar in verhouding is het goedkoper dan een non-retina en op sommige vlakken krijg je er dan alsnog betere hardware voor terug.

Een 15″ non-retina kost met 256GB SSD, 8GB RAM, 2,3 gHz i7 en nVidia GT 650M 512MB 2331 euro. Dan ben je 100 euro meer kwijt dan een 15″ retina, terwijl je bij de retina een 2,4 gHz krijgt, uiteraard het retinascherm en dezelfde videokaart maar dan met het dubbele geheugen.

Ga je het zo bekijken, dan is de retina echt zo duur nog niet. Dat ruim 2000 euro veel geld is, blijft absoluut waar.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid
    wdele op 16 juni 2013

Als je Industrial Design gaat doen heb je een groot scherm nodig van minimaal 15″.

En dat kan jij weten als 11 jarige?

Bijdrager
    Xcode
    MEEUW op 16 juni 2013
    wdele op 16 juni 2013

Als je Industrial Design gaat doen heb je een groot scherm nodig van minimaal 15″.

En dat kan jij weten als 11 jarige?

Ik vind ’t advies dat @timmiex z’n budget maar met €400,- moet verhogen veel leuker.:D

Bijdrager
    pieterjano

vraagje,

naar aanleiding van voorgaande.
    Ik ben met mijn opleiding electro-mechanica bachelor bezig.
    eerst mijn stage in het buitenland 3 maanden en volgend jaar master …
    Nu overweeg ik om een nieuwe laptop te kopen.
    voor die stage is een draagbare pc handig daarmee 13 inch.
    maar ik moet ook voor mijn master op autocad ed gaan werken.
    is het dan aan te raden een macbook pro retina 13 inch te kopen?
    of is het logischer dan voor de 15 inch te gaan? of de pro 13 inch met i7?

pj

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.