30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 132)
  • Q:
    Bijdrager
    lekiam97

Macbook Air of Macbook Pro

Hallo,
    Ik wil graag een Macbook kopen alleen weet ik niet welke…
    Ik heb al wat dingen beslist em ik kan kiezen tussen de upgegrade Macbook Air 11″, de normale Macbook Air 13″, de Macbook Pro 13″, en de Macbook pro 13″ met in plaats van een ATA harde schijf een SSD van 128 GB.
    Ik heb hem nodig voor school, en ik wil er op internetten, spelletjes doen (Runescape & dongen als Angry Birds), dingen als word en powerpoint, soms een klein beetje video-editing, muziek opslaan (niet meer dan 5GB), films kijken en opslaan (ongeveer 30GB), synchroniseren met iPad en iPod, en als ik een iMac heb de iMac als tweede monitor voor de Macbook gebruiken.

Welke Macbook zou ik kiezen en welke macbook vinden jullie het mooist?

Bijdrager
    Wiki Post
    Bijdrager
    Qmagic

Macbook Air voldoet aan jouw eisen, alleen koop niet een te kleine opslag (min. 128GB), later uitbreiden/vervangen van opslag/geheugen met de Macbook Air kan niet zoals bij een Macbook Pro (harddisk of SSD).
    Tevens is de Air een stuk platter/kleiner en lichter in gewicht (scheelt 1,5 kg) dan een Pro, wat handig is als je deze meeneemt naar school.

Bijdrager
    lekiam97

Zou ik inderdaad gewoon vloeiend Runescape kunnen spelen op de Air, en welk formaat Macbook air moet ik dan kiezen?

Bijdrager
    lekiam97

Is het niet slimmer om de Pro te kopen wnat die is beter en in vergelijking met de 13″ air ook nog eens goedkoper

Bijdrager
    nebilem

Ik zou ook voor de Macbook Pro gaan, puur omdat die goedkoper is. Daarnaast is het ook makkelijker om je Macbook Pro weer door te verkopen.

Een of andere reden is er minder vraag naar een Air.

Bijdrager
    lekiam97

Nu weet ik het nog niet. Ik geef niet zo veel om het gewicht en het scheelt nog geen 0.7 kg. Ik geef wel veel om de dikte van het apparaat, maar ik vind het zwart van de Pro mooier. Ik weet alleen niet ofdat ik dan zo’n ssd in de pro moet zetten. Dan is hij veel sneller maar heb ik minder opslag, want 500 GB krijg ik toch nooit vol. Het kost dan wel 200€ meer.

Welke zou ik kiezen?
    Anders vraag ik het gewoon in de Apple Store als ik er bij de opening in Amsterdam ben.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik zie dat jij de weegschaal over laat slaan naar de MBP met de gewone hd. Opstarten doe je niet zo vaak.

Bijdrager
    lekiam97

Maar met de ssd gaat apps opstarten toch ook sneller?
    Ik wil ook wel de Air maar ik weet gewoon niet wat het beste is.

Bijdrager
    Arthur345

Ik heb de goedkoopste macbook air en de dingen die jij erop wil doen kan heel goed. Kijk wel goed of je aan 64 GB genoeg hebt. Anders zou ik voor een pro gaan, want die is net zo duur als MacBook Air met 128 GB SSD upgrade. Met al mijn muziek en wat programma’s heb ik ruim 20 GB over, dus ik heb hier genoeg aan.

Moderator
    unSOUND
    lekiam97 op 21 februari 2012

Maar met de ssd gaat apps opstarten toch ook sneller?

Maar hoe vaak doe je dat ? Een Mac kun je in feite weken tot maanden aan laten staan zonder iets af te sluiten… Dat is juist het mooie van OS X…

Bijdrager
    CedricH

Ik zou ook voor de 13″ Pro gaan, zonder SSD. Je hebt dan een iets krachtigere processor, grotere harde schijf en meer poorten. Bovendien kan je bij de MacBook Pro over enkele jaren nog altijd het RAM geheugen en de harde schijf eenvoudig uitbreiden als je daar behoefte aan hebt, bij een MacBook Air zit je dan vast met wat je nu koopt. Ik zou geen geld uitgeven aan een SSD. Zoals unSOUND hierboven zegt heb je daar enkel voordeel van als je de computer of applicaties opstart en dat hoef je in OS X haast nooit te doen.

Over het geheugen: 4GB is genoeg nu maar over een jaar of 3 – 4 heb je daar misschien te weinig aan. Ik zeg dit maar omdat ik zelf 5 jaar geleden een MacBook gekocht heb waar niet meer dan 2GB geheugen in kan. Dat begin je na een aantal jaar te merken en bij een MacBook Pro is het dan zeer eenvoudig om er voor een paar tientjes wat extra geheugen bij te prikken.

Bijdrager
    lekiam97

Bedankt unSOUND en CedricH! Nu weet ik in ieder geval dat de SSD niet nodig is en eventueel over een paar jaar nog kan. Dus ik houd nog drie van de vier opties over:
    1. Geupgrade Air 11″
    2. Standaard Air 13″
    3. Standaard Pro 13″

Voor welke zou ik gaan?

Moderator
    unSOUND

MacBook Pro. Zeker als je ook videobewerking gaat doen is die processor wel zo fijn. En de FireWire poort geeft je snelle opslag voor weinig geld vergeleken met de stervensdure Thunderbolt schijven.

Bijdrager
    lekiam97

Alleen videobewerking in iMovie en muziek maken in Garageband. Ik heb eigenlijk geen flauw idee waar de FireWire poort voor dient… Ik zal ook niet meer dan 500GB opslag nodig hebben. De CD drive en de Ethernet poort kan ik wel gebruiken. Ik weet niet , de Pro is beter, maar de Air is lichter en dunner en start sneller (apps) op.

Bijdrager
    Vandevijverke

Als je voor een 13′ gaat dan is de pro een pak goedkoper en je hebt qua specs een betere laptop. En geef toe qua gewicht is 2 kilo nog niet zoveel

Bijdrager
    lekiam97

Dat klopt. De Air ziet er alleen zo cool, futuristish en designish uit!
    Maar ik denk dat ik dan voor de Pro ga. Als er iemand is die heilig overtuigd is dat de Air beter is, laat het dan zeker weten! Ook als je nog meer voordelen hebt van de Pro ten opzichte van de Air.

Bijdrager
    vooblez

Ik heb sinds een aantal maanden ook een macbook pro 13″ in mijn bezit.

En ik moet zeggen dat het echt een top apparaat is! Ik heb getwijfeld tussen de Dell xps 14z en de macbook pro 13″. Maar ik wilde Mac OSX wel eens uitproberen, en qua processor zijn ze toch gelijk, dus heb ik maar voor de MBP gekozen. Ik heb er totaal geen spijt van, maar dat is natuurlijk geen antwoord dat je zoekt.

Ik zou alleen al voor de MBP gaan voor de snellere processor, ik heb zelf voor de i7 gekozen, en daar krijg je standaard al 750 GB bij, ruim genoeg voor mij. Ook is de processor iets sneller, 2.8 Ghz tegenover 2.4Ghz op de i5. Ik heb gewoon de snelste gekocht omdat ik gewoon een beetje bestand wil zijn tegen de toekomst, al is het verschil niet zo groot denk ik.

Je hebt natuurlijk ook een superdrive in je MBP. Ookal gebruik ik die zo goed als nooit meer, ik kan er later nog steeds een tweede schijf bijsteken.

En ik vind de MBP persoonlijk véél mooier dan een MBA, maar dat is slechts een persoonlijke mening. En een computer van een kilo of 2 kan je toch niet zwaar noemen?

Bijdrager
    lekiam97

Ik vind het zwart van de Pro ook mooi, maar hij is helaas niet zo dun als de Air. Superdrive is inderdaad handig. Aan de standaard 500 GB heb ik meer dan genoeg. Ik weet het nog steeds niet zeker. Iemand nog een mening over de Air of Pro?

Moderator
    unSOUND

Als je de Air liever hebt, is dat al een argument op zich. Een aankoop hoeft niet puur op specs gebaseerd te zijn toch ? Maar je moet wel beseffen dat een Air wat trager is, dus ALS je merkt dat het wat trager gaat, moet je gewoon bedenken dat dat een gevolg is van een keuze op uiterlijk… En als je daar mee kan leven, is er toch feitelijk niks aan de hand ?

Ik heb in het verleden zat Macs gekocht met als argument “ik wil hem”. NIks meer, niks minder. Heeft me klauwen met geld gekost, maar ik heb er nooit spijt van gehad.Soms moet je iets gewoon doen omdat het kan. :sarcastic:

Bijdrager
    lekiam97

Ik vind ze qua uiterlijk even mooi. Is de SSD harde scijf echt alleen maar sneller bij het opstarten en starten van apps?

Moderator
    unSOUND

In ieder geval niet bij de dingen die jij er mee zegt te gaan doen… Alleen bij heel erg schijfintensieve taken heeft het een voordeel, maar dus wel tegen de kost van een hoop geld en een hoop schijfruimte.

Bijdrager
    lekiam97

Okee, ik ga denk ik voor de Pro, deze is volgens mij ook redelijk ‘portable’, of niet?
    Volgens vind iedereen de Pro beter, niemand voor de Air?

Bijdrager
    Mac058

Het gaat er uiteindelijk om wat jij het mooiste en beste vind, wij kunnen je enkel advies geven.
    Mijn voorkeur zou zelf uitgaan voor de MacBook Pro.

Moderator
    unSOUND

Portable is ook zo iets persoonlijks. Ik hoor sommige papkindjes al klagen over het gewicht van een telefoon, dus die zullen alles wat zwaarder is dan een 11 inch MBA al lomp noemen… Ikzelf heb altijd 17 inch modellen gehad, en nam ze net zo makkelijk overal mee naar toe…

Bijdrager
    lekiam97

En waarom vind jij die beter dan de Air?

Bijdrager
    lekiam97

17″ past niet makkelijk in mijn schooltas, is te duur en vind ik minder mooi door de speakers naast het toetsenbord.
    Maar als jij de 17″ makkelijk mee kan nemen moet de 13″ voor mij ook makkelijk lukken!

Bijdrager
    Afroman

Ligt er ook totaal aan wat je doeleinden zijn.

Wil je 1 computer, veel schermruimte en een hoop specs vodloet de 17 inch prima. 1900×1080 is toch beter leesbaar op een 17 inch dan op een 15 inch.

Bijdrager
    lekiam97

Kijk voor de doeleinden aan het begin van het topic, ik hoef ook geen 17 of 15″…

Moderator
    unSOUND
    lekiam97 op 21 februari 2012

17″ past niet makkelijk in mijn schooltas

Dat ligt aan de tas.:cool:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 132)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.