10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Loesje1998

MacBook Air of een MacBook of toch een MacBook Pro

In 2010 heb ik mijn eerste mac aangeschaft: MacBook Pro 15inch. Super blij mee…..is alleen traag geworden….
    Het is dus tijd voor een nieuwe, maar ik vind het lastig om een keuze te maken tussen een MacBook Air, de nieuwe MacBook of moet ik toch weer gaan voor een MacBook Pro.
    Ik hoop dat iemand mij advies kan geven? Ik ben zeer gecharmeerd van het gewicht van de MacBook Air en de MacBook. Past makkelijk in de tas!

Ik gebruik mijn huidige MBP voor een beetje internetten, mailen, tekstverwerken, downloaden, klein beetje foto’s bewerken en ongeveer 1 keer per jaar een filmpje editen van max 10 minuten.

Bijdrager
    TheBigZ
    Loesje1998 op 06 juni 2015

In 2010 heb ik mijn eerste mac aangeschaft: MacBook Pro 15inch. Super blij mee…..is alleen traag geworden….

Heb je al het geheugen van je MBP uitgebreid en een SSD ipv de harde schijf?

Voor de dingen die jij op je MBP doet kun je met wat extra geheugen en een SSD nog wel een tijdje verder met je huidige MBP.

Bijdrager
    Loesje1998

Extra geheugen een half jaar geleden bij geprikt. Nog geen SSD aangeschaft. Heb ik mee gewacht, omdat ik een nieuwe laptop wil kopen…..

Bijdrager
    Shmoo

+1

Zorg dat je maximaal RAM in die huidige machine hebt zitten en mogelijk plaats of laat er een SSD in plaatsen dan kun je makkelijk nog twee jaar met die machine doen en krijg je een hoop snelheid terug dat je niet verwacht.

Bijdrager
    TheBigZ
    Loesje1998 op 06 juni 2015

Nog geen SSD aangeschaft. Heb ik mee gewacht, omdat ik een nieuwe laptop wil kopen…..

Je wilt gewoon iets nieuws. Prima. Zo houd je de economie draaiende!:-D
    Het maakt verder weinig uit of je een MBA, MB of MBP kiest. Ze zijn allemaal geschikt voor de dingen die jij doet. Als het je enige Mac is zou ik de MBP nemen.
    http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/437983;437770;437985/categorie/

Bijdrager
    gipsman

12″ vind ik te klein voor een macbook screen en die nieuwe macbook 12″ gaat al snel een update krijgen. Afwachten dus, als je daarvoor gaat (Mooi laptopje trouwens, maar…scherm is klein…)
    Een mac(book) kan (veel) meer dan een iPad, maar dan graag op een minimum 13″ scherm.
    Vlgs.mij zit je goed met een macbook air 13″: scherm net groot genoeg, voldoende voor wat jij er wil mee doen. Niet meer dan dat, want komt al snel in ademnood bij zwaarder werk en veel apps die open staan.
    Je kan ook nog even wachten op de iPad Pro 12″ (wordt misschien komende maandag geintroduceerd): heeft geen drag’n’drop, geen mappenstructuur, maar superhandig en betrouwbaar, stuk goedkoper bovendien. Eerlijk gezegd: als je de rekenkracht van een mac niet echt nodig hebt, ga dan voor een topmodel iPad (wachten dus!) en houd voorlopig je macbook (eventueel upgraded) voor backups en apps die niet op iPad werken.
    En tenslotte: door de stortvloed aan apps is de iPad ontzettend werkbaar geworden, voor elke taak is er wel een goede app te vinden…

Bijdrager
    TKroon

Stop een SSD in je huidige MacBook. Hij voelt echt aan als nieuw. Voor die taken hoef je echt geen laptop die 5 jaar terug bijna €2000 gekost heeft te gaan vervangen. Je huidige MacBook heeft namelijk al meer power dan je nodig hebt. Bottleneck is je harde schijf, vervang die en je bent klaar.

En als je toch per se iets nieuws gaat kopen: MacBook pro retina 13″. En het schitterende retina scherm en toch nog bruikbaarder dan de (hele mooie) MacBook, daarmee doel ik op de poorten.

Bijdrager
    TKroon

Toevoeging:
    Als je nu een nieuwe gaat kopen, bedenk je dan even dat je uitgespreid over die vijf jaar ongeveer €1 per dag uit hebt gegeven aan je laptop. Voor wat jij ermee doet is dat erg veel geld! Van dat geld kun je elk jaar ook een basis Windows laptop kopen. Niet dat ik dat aanraad, maar om het in perspectief te plaatsen.

Geblokkeerd
    Anoniem

topic 92018

Bijdrager
    computer space

Surface Pro 3 ;), 800gram, supermooi gemaakt, lekker rap.

Ik schakel zelf dagelijks heen en weer tussen 2.5Ghz i5 Mini met SSD en 16GB RAM en Surface Pro 128GB/4GB met 1.7Ghz i5 en wat steeds weer opvalt is hoe traag OSX is in vergelijking met Windows. Neem bijvoorbeeld site als Flickr. Onder OSX niet vooruit te branden (beide in zelfde Firefox), onder Windows vliegt het.
    Games: zelfde game op Mac traag als stront 3fs lagere settings (HD6630), op Windows een heel fatsoenlijke framerate 25fps hogere settings (HD4000, ongeveer even snel als Radeon in Mini) en snelle respons.

Mini Geekbench3:
    Single core (64): 2612 Geekbench 3 (64): 5323
    Surface Pro
    Single core 2423 Multicore 4891
    Puur op Geekbench, RAM en SSD zou de Mini het dus moeten winnen. In praktijk is het een niet geweldig door het OS.

Ik heb altijd veel lol gehad aan Apple, maar nu MS ook het hardware-bouwen beter doet, bevalt me dat eigenlijk prima.

Maar begin trouwens eens met een SSD in je Macbook plaatsen. Bijvoorbeeld een el-cheapo Kingston van 5 tientjes. Die verdien je sowieso terug bij doorverkoop. Kun je een jaar verder en weet je TZT of de Macbook 2015 ook na een jaar nog heel is (ik ben bang voor de nodige bend/melt/screen/trackpad gates).

Laat je niet misleiden door 12 inch schermen. Zowel Surface Pro 3 als Macbook 2015 hebben retina IPS scherm in 15:10 / 16:10 verhouding en bieden en veel meer werkblad maar ook een veel scherper en kleur-echter beeld. Qua oppervlak maakt het amper uit, door de 16:9 van de MBA heeft ie minder oppervlakte/inch diagonaal dan bij 16:10 of 15:10, en vertikaal (meest belangrijk) zijn ze nagenoeg even groot.

MBA 162x288mm scherm 128ppi
    SFP 169x254mm scherm 216ppi (kun je ook kwartslag gedraaid gebruiken, lekker voor websites/PDF bekijken)
    MB’15 162x258mm scherm 226ppi

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.