17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Melle

Macbook Air – nieuwe SSD 1TB

Dag allemaal,

mijn vraag kort:

Kent iemand een goede 1TB SSD upgrade voor macbook air 6,2 (mid 2013), anders dan de OWC 1TB Aura Pro X SSD te koop voor circa 715 euro.

mijn vraag lang:

ik heb een nieuwe laptop nodig, en eigenlijk niet omdat hij sneller moet, de grootste reden is dat mijn interne schijf volledig vol is gelopen en ik geen bestanden wil op externe schijven of in de cloud wil zetten. Mijn basisdata wil ik bij mij. Punt.

Nu ben ik daarom al bijna 1,5 jaar aan het wachten en rustig aan het uitkijken wanneer apple eindelijk nog eens iets deftigs voor mij uitbrengt. Ik heb de nieuwe macbook (pro) gezien en getest, maar toetsenbord was voor mij een ramp (alleen al door het geluid) + ik miste zeker de poorten + moeilijk om bestaande schermen aan te sluiten.

mijn macbook air is eigenlijk fantastisch. En ik dacht net: ik bestel gewoon een nieuwe air met 1TB SSD. Het kan mij helemaal niet schelen dat het verouderde hardware is. Maar blijkbaar kan je niet eens een 1TB air bestellen. Typisch Apple tegenwoordig. Maar snel even gekeken – je kan dat heel makkelijk zelf upgraden. Bij de vrienden van OWC kan je OWC 1TB Aura Pro X SSD kopen, vb. via onlinemacwinkel voor een 715 euro incl. BTW. Op zich betaalbaar, maar kent er iemand betere opties en eventueel prijs/kwaliteit betere?

ter info, specs van mijn huidige air =

MacBook Air 6,2 (13-inch, Mid 2013)
    1,7 GHz Intel Core i7
    8 GB 1600 MHz DDR3
    Intel HD Graphics 5000 1536 MB

Bijdrager
    Have a cigar

Als je kan, wachten hierop:

https://www.macrumors.com/2018/01/23/apple-new-entry-level-13-inch-macbook-this-year/

Met die € 715 en de inruil van je huidige Air kom je al heel ver voor een nieuwe.
    Hopen dat het toetsenbord ouderwets goed is.

In de tussentijd je Air zoveel mogelijk opruimen en paar dingen extern (met een backup) bewaren.

Bijdrager
    Maurits

Je zou ook kunnen overwegen een tweedehands MacBook Pro (13 of 15″) model van voor 2016 te zoeken, met 1TB SSD. Ik zie op Marktplaats een 15″ pro uit 2014 met 16GB/1TB voor ca €1500  en een 13″ pro (2013) 1TB voor €1000. Die is iets sneller dan je huidige Air, met lekker toetsenbord. Met verkoop van de Air misschien het overwegen waard?

Bijdrager
    puchelaar

Die OWC is in ieder geval goedkoper te vinden. Bij https://macupgrade.eu/catalog/macbook-air-ssd-flash-ssd-macbook-air-20132017-c-124_242_318.html is-ie €650 incl. BTW (of €699 incl. behuizing voor je oude ssd)

Ik heb verder geen banden met dat bedrijf. Heb er wel een keer of 3, 4 wat besteld, en als ik mijn btw nummer doorgaf werd er keurig 0% BTW gerekend (BTW verlegd naar mij). Dus mocht je zelf een bedrijf hebben, of iemand kennen die ‘m voor je wil bestellen, scheelt je dat weer €115 of zo…

Moderator
    Night

Kijk ook eens naar de nieuwe Samsung 860 EVO en 860 Pro met prijzen vanaf € 175,00 voor de EVO en € 240,00 voor de pro. Deze hebben de nieuwe NAND techniek, waardoor ze nog goedkoper en sneller zijn en ook groter zijn dan hun voorgangers en vooral ook een langere levensduur dus betrouwbaarheid. Een andere (en goedkopere) optie is een SSD uit de snelle Crucial MX500 range met prijzen vanaf € 79,00.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    puchelaar

Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft Apple een eigen aansluiting, waardoor standaard ssd’s niet passen. Ik kan niet meer terugvinden waar ik dat gelezen heb, maar er is vast iemand die daar meer zekerheid over kan geven…

Bijdrager
    Melle

@ have a cigar – ik weet het, maar ik wacht al zo lang – en ik begin een beetje te sukkelen en ik ben daar allergisch voor. Maar heb je raad wel opgevolgd en eens in mijn bibliotheek gekeken en daar twee folders gevonden “Bibliotheek > Application Support > Mobile Sync” & “Bibliotheek > iTunes > iPhone Software Updates” en daar bijna 40GB!!! totaal nutteloze data gevonden. Daarnaast mail download map en grondige opkuisbeurt gedaan en heb nu terug 44GB ruimte (vanmorgen zat ik op minder dan 1GB…)

@puchelaar – daar heb ik ook al vaker besteld, maar dat is de europese OWC – dus blijkbaar is OWV dan de enige die een alternatief biedt? (trouwens persé iets tegen OWC, maar als er een even goed of zelf beter alternatief is, dan hoor ik dat graag)

@night – ik heb hier Samsung EVO’s in Mac Mini’s en Mac Pro, maar in macbook air passen die niet, dacht ik, zoals puchelaar ook al aangeeft.

Bijdrager
    Melle

en @Have a cigar – ik heb het artikel gelezen – tweede helft 2018 – dus tegen die ik bij mij heb, kan het makkelijk september / oktober 2018 zijn.

Daar kan ik gerust nu gaan voor de 1TB SSD en dan kan ik alsnog in tweede helft 2018 overschakelen op nieuwe air.

(sowieso ben ik na 4 jaar gewoonweg wel eens aan iets nieuws toe, altijd leuk – ik heb trouwens in 2016 de macbook 12″ 3 maanden getest, maar met te veel verlies terug verkocht, met als grootste reden het dramatische toetsenbord + de onmogelijkheid om die 12″ aan te sluiten op een thunderbolt display. Wat ik achteraf gezien eigenlijk had moeten weten op voorhand, of toch kunnen weten…)

Bijdrager
    puchelaar

Even googlen levert nog wel op dat er een adapter schijnt te zijn, waardoor je wel andere ssd’s dan OWC kan gebruiken.

Zie https://www.ifixit.com/Answers/View/271669/Will+this+new+Samsung+M.2+SSD+work

en https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2014-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/page-4#post-25024942

Ik heb de thread van die tweede link niet helemaal gelezen, maar de MBAir 2013 staat er tussen. Dat gezegd hebbende; ik zou zelf liever niet een adapter gebruiken die ik wellicht ook nog eens vast moet tapen, maar dan liever voor die OWC gaan.

Bijdrager
    Melle

@puchelaar – die adapters en dat vastlopen… beetje gelezen in het topic, maar het vrij snel opgegeven, lijkt niets voor mij.

De andere linkt heeft wel een alternatief product opgeleverd, wat speciaal voor appel producten gemaakt is en zeker interessant lijkt.

Transcend JetDrive™ 820

https://us.transcend-info.com/apple/jetdrive_pcie

Merci voor het meedenken !

Bijdrager
    Spinozo

Kun je voor de time being niet gewoon een SD kaartje in je air duwen? Zie je niets van bij deze:
    Three hacks for adding permanent storage to your MacBook Air or Retina Pro through the SD card slot

Bijdrager
    Have a cigar

@ melle: Mooi werk! En voor wat betreft je SSD, ik heb helaas geen alternatief. Ik zal zelf als ik de SSD wil vervangen van mijn 2015 MBP ook bij OWC bestellen. Je ervaring met de 12″ kan ik me goed voorstellen. Het zou mooi zijn als Apple weer terug z’n prioriteiten goed krijgt en erg goede machines zoals de Air en voormalige Pro gaat ontwerpen. Succes met je keuze voor de nieuwe SSD.

Bijdrager
    Melle

@have a cigar – thx!
    En vooral jij bedankt – ik laat zeker weten wat het wordt…

Bijdrager
    Melle

@spinozo – hmmm – nog een piste. En mss een heel interessante. Ik zou op die SD kaart mijn iTunes bibliotheek kunnen droppen. Circa 90GB en dan kan ik wel weer minstens een half jaar verder zonder zorgen. Het is nu ook niet dat er elke maand 20GB bijkomt – alhoewel ik nu geen backup meer heb staan van mijn iPhone via iTunes – die heb ik al eens opgegeven ifv opslagruimte.

En dan zit ik weer goed, tot we in de tweede helft van het jaar hopelijk weer een echt goed product zien.

Dat is trouwens mijn grote teleurstelling aan Apple – ik ben del prijsbewust – maar op zich maakt het mij amper iets uit hoeveel het kost, zolang het maar goed is.

Ooit vond ik 1000 euro veel voor een ACD, maar als ik zie hoelang en hoeveel we die al gebruikt hebben en er deugd van gehad hebben… spotgoedkoop die dingen.

En dan spreek ik nog geeneens over de doorverkoopwaarde. Men geeft nog makkelijk 400 euro en meer voor die thunderbolt schermen…

Zelfde verhaal met mijn MacBook Air i7 512 SSD – koste zelf maar 1799 euro ofzo, en na 4 jaar dagelijks gebruik denk ik dat ik er nog makkelijk 800 euro voor krijg. Terwijl hij voor mij al 10 keer is afbetaald!

En sinds de USB-c MacBooks is dat verhaal weg. Aankopen – gedwongen verkopen met verlies. Nope, gewoon niet tevreden van.

Laatste Apple investering hier is een maxed put Mac pro 5,1! Dat zegt genoeg denk ik.

Moderator
    Night

Veel SSD’s worden aangeboden met een zgn. ‘Envoy kit’ waardoor deze ook in een MBA toepasbaar is.

De Samsungs zijn er ook in speciale ‘Apple M.2′ uitvoering. In ieder geval de 850. Of de opvolger  860 ook in die uitvoering  leverbaar is kan ik nergens terugvinden.

Hoewel de OWC SSD’s aardig aan de prijs zijn heb je wel de garantie dat de SSD naadloos zal gaan passen.

Bijdrager
    MrBelloNLD

@night: die Samsungs zijn volgens mij de Apple-oem’s, en niet de standaard evo series… daar schijnen wel adaptors voor te koop te zijn, maar geen ervaring mee, en ‘k lees net dat je bij een aantal van die adaptors de Mac dan nooit mag laten slapen… (dus niet full-proof)

aantal oudere MacBook’s (Air & Pro) voorzien van de OWC varianten dat werkt goed, toen niet alles even snel als de te kleine standaard apple ssd, ’t is maar net wat je nodig hebt natuurlijk.. (de OWC ssd’s voor MBA / MBP blijven nog wel steeds sneller dan de SATA ssd’s in de oudere modellen, dus voor de meesten snel genoeg.)

ook transcend schijnt goede compatible ssd’s te hebben, nog niet getest, en nog niet voor alle modellen beschikbaar..

Bijdrager
    Spinozo

Hmmm als je al 512GB SSD hebt zou ik zeker 1 of meerdere van deze SD drives bestellen:

https://tweakers.net/pricewatch/447414/transcend-jetdrive-lite-130-256gb.html

Het loont mi gewoonweg niet de moeite om er 1TB SSD van te maken. Succes!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.