14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    SMac

Macbook Air (mid 2013) met juiste monitor (HP 27q)

Hoi,

Ik werk al jaren met mijn laptop met een iMac als beeldscherm via een Thunderbolt kabel. Helemaal prima, maar nu wil ik de iMac als computer gebruiken dus ben ik op zoek naar een monitor.

De resolutie van de Macbook is 1440×900. De resolutie van de iMac 2560×1440. Ik vind het nu qua bureaubladruimte precies goed werken, dus ben ik op zoek gegaan naar een monitor met dezelfde resolutie als de iMac. Klopt deze gedachte (dat mijn beeld dan hetzelfde blijft of kan de Macbook Air gekoppeld aan een iMac een hogere resolutie genereren dan aan een monitor (wat me vreemd lijkt))?

Voorts heeft de HP 27q (zit ik niet aan vast, maar ik vind het een mooie monitor met de wellicht juiste resolutie) geen thunderbolt port… wel een display port en HDMI poort. Dan moet ik een verkoopkabel hebben van thunderbolt naar een van die twee (welke?).

Hoor graag jullie gedachten hierover!

Bijdrager
    TheBigZ

Maximum resolutie die de MBA aankan is 2560×1600. Dus met 2560×1440 zit je optimaal. Zoek een monitor met DisplayPort ingang. Dat hebben ze bijna allemaal overigens.

Although Apple only reports that this model can support a single external display up to 2560×1600, Intel reports that this model can simultaneously support two external displays up to 2560×1600 “daisy chained” via Thunderbolt.

Bijdrager
    TheBigZ

De HP 27q heeft een TN paneel (zie onder). Ik zou een scherm met een IPS paneel kiezen. Bijvoorbeeld zoiets. (review)

Een overzicht van andere opties: KLIK

EDIT: Volgens prad.de zit er toch een IPS paneel in.

https://www.prad.de/technische-daten/monitor-datenblatt/hp-pavilion-27q/

Bijdrager
    TheBigZ

SMac op 13 september 2019 om 16:38

Voorts heeft de HP 27q geen thunderbolt port… wel een display port en HDMI poort. Dan moet ik een verkoopkabel hebben van thunderbolt naar een van die twee (welke?).

Een mini-DisplayPort-naar-DisplayPort kabel:

https://www.allekabels.nl/mini-displayport-kabel/4971/1310533/mini-displayport-naar-displayport-kabel.html

Moderator
    Night

Geen slechte, maar ook weer geen supergoeie monitor. Ik zou, net als TheBigZ, eerder kijken naar een IPS monitor, zeker qua zwartpunt. Verder schijnt de HP wat ‘last’ van image retention te hebben.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/hp/27q

Bijdrager
    SMac

@thebigz & Night: dank voor jullie reacties!

Ok, dus inderdaad valt de keuze dan logischerwijs op een resolutie van 2560×1440. Kabel naar displayport en aansluiten maar. Volgens de reviews dan toch een acceptabele monitor voor algemeen gebruik. Ik gebruik de monitor alleen voor simpele zakelijke programma’s (Exact, Excel, Pages) en als meest uitdagende programma Safari dus ik heb het idee dat dat behoorlijk algemeen is.

Wat een onwijs uitgebreide review bij Ratings zeg, goeie site.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  SMac.

Moderator
    Night

Voor algemeen licht gebruik, zoals bij jou, kun je (voor een tientje meer) ook nog kijken naar de AOC Q27P1. Dit is een relatief nieuwe beeldscherm-merk, maar die club maakt wel goede displays, naar het schijnt. Dit type heeft weliswaar een fractie bredere rand om het scherm, maar is wel voorzien van een IPS scherm, maar ook hier kleven toch wel wat minpuntjes aan, zoals IPS glow en ghosting. Verder wel prima in te stellen qua hoogte etc. en gewoon ook 27″, quad HD en met displayPort aan te sluiten. Andere opties in diezelfde, fractie duurdere prijsklassen zijn de Iiyama E2783QSU-B1 en de Hannspree HQ 272 PPB. Dit zijn echter beide ook TN schermen, net als de HP en scoren navenant ook een ‘gemiddeld’ cijfer in de reviews.

Als ik alle evaluaties, gebruikerservaringen en specificaties tegen elkaar afzet, lijkt de Ilyama vooralsnog als beste keuze uit de bus te komen.

@thebigz en @smac : Je moet even goed opletten:

HP voert twee modellen van de 27q: de LCD instapper van 200 euro en de Pavillion 27q, die bijna 2x zo duur is en wel een IPS scherm heeft. Die vergissing maakte ik ook in mijn eerdere reactie. Lekker verwarrend van die jongens.. 🤔

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    SMac

Inderdaad… ik bedoel zelf die met het ‘open’ voetstuk. Dus die Pavilion (rechter in de tweakers vergelijking van TheBigZ).

De instelmogelijkheden zijn beperkt, maar ik kan m altijd nog aan n arm hangen (VESA).

Er staat PLS scherm… dat is dan beter dan TN? Ik zie m vanaf kleine 300 euro… ook iets je duurder zou niet erg zijn trouwens, dus als er iets veel mooiers is ben ik daar wel voor te porren natuurlijk.

Bijdrager
    TheBigZ

SMac op 15 september 2019 om 14:40
    Er staat PLS scherm… dat is dan beter dan TN?

Ja. (Tenzij je een gamer bent.)

IPS=LG

PLS=Samsung

https://en.wikipedia.org/wiki/IPS_panel#Plane_to_Line_Switching_(PLS)

Bijdrager
    SMac

Veel dank voor het meedenken!

Moderator
    Night

Laat even weten wat het geworden is (en waarom). En uiteraard hoe de nieuwe monitor bevalt 😉

Bijdrager
    SMac

Zal ik doen, ik schat toch in dat het de HP (mét IPS scherm) wordt; is in mijn ogen het mooist en moet er toch weer tijdje tegenaan kijken…

Moderator
    Night

👍

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.