16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    CMD-Z

macbook air met lion licentie: clean install?

Hey allemaal,

mijn vermoeide ogen kunnen niet meer de zoekoptie interpreteren, of het is nog niet eerder in deze vorm gevraagd;

ik heb een macbook air gekocht met lion er al op.
    in de mac appstore staat lion niet bij mn purchased items.

– betekent dit dat ik maar 1 licentie van lion heb, en hem dus niet kan verkrijgen om hem op een andere machine te installeren?

zo ja, hoe kan ik dan een clean install doen op mijn macbook air mocht ik dat willen? moet ik dan alsnog lion kopen?

thanks y’all!

Bijdrager
    jgmkoster

Zoek eens gewoon een “lion” en “clean”. Die vroeg komt tegenwoordig 2x daags langs.

(mijn vermoeide vingers zijn niet meer in staat op de copy-paste functie voor de link te gebruiken)

Bijdrager
    syltheboy

Hier kun je ook een hele hoop informatie vinden hierover. Gewoon door de zoekmachine op de website te gebruiken.

Bijdrager
    CMD-Z

sorry hoor jongens,

maar mijn vraag was niet hoe een clean install te doen.

dat weet ik wel.

Mn vraag was hoe aan Lion te komen als ik een nieuwe laptop gekocht heb waar lion bij zit maar dus geen installatie cd (macbook air).

Natuurlijk kan ik een nieuwe aankoop doen in de appstore maar ik vroeg me af of dit ook op een andere manier kan.

Bijdrager
    Hansi2124

Het is dus geen nieuwe aankoop, want hij zit al op je Mac.
    In vele topics over Lion (ook dat hele grote…) staat diverse keren vermeld dat je Lion op 5 Macs mag installeren.
    Lees het maar even na. Het staat er echt.

Bijdrager
    CMD-Z

weet ik, het mag op 5 verschillende macs!

dat is dus juist het probleem,

want ik weet ook dat op de air je via de recovery partitie een clean install kan doen, of zelfs de air de download kan laten doen en de install met cmd-option-r bij opstarten.

Allemaal prachtig dat het zo ‘automatisch’ gaat, maar ik kan dus niet aan de lion installer dmg komen om hem op 4 andere macs te installeren!

Of wel?

Bijdrager
    stavos

CMD-Z, het antwoord wat jij zoekt staat onder andere in dit draadje vermeld.. Het kan dus wel degelijk zonder Lion opnieuw te hoeven kopen. Succes!

Moderator
    unSOUND

In het topic waar jij naar verwijst staat het antwoord helemaal niet… Dat gaat over een Lion disk maken vanaf een machine die eerst Snow Leopard had, DAAR is namelijk een USB stick te maken van de gedownloadde DMG. Maar een machine die al met Lion is geleverd, heeft dat DMG bestand niet.

Mocht de MacBook opnieuw geïnstalleerd moeten worden, kan dat vanuit de Restore-partitie. Die kun je opstarten door bij het opstarten de ALT / Option toets ingedrukt te houden. Er is wel een internet-verbinding nodig om de Lion installatie dan binnen te halen.

Bijdrager
    stavos

Ah, dat is nieuwe info voor mij. Maar dat geeft nog steeds geen uitleg hoe je dan vanaf je nieuw gekochte Mac de Lion installatie over kunt zetten naar een andere machine. Moet je daar dan toch apart nog een installatie voor kopen?

Bijdrager
    Hansi2124

Is het niet zo dat als je je Mac hebt geregistreerd bij Apple met je Apple-id dat dan automatisch Lion ook geregistreerd staat onder dat account?

Bijdrager
    bartje

Volgens mijn kan je die Lion licensie bij je MB Air niet gebruiken voor vier andere Macs. Dat kon ook niet met alle andere versies.

Je zult Lion dan moeten aanschaffen voor de andere Macs. Dan wel maar eenmalig:-)

Inactief
    Anoniem

Option-klik op de download link in de AppStore laat je iets opnieuw installeren zonder te betalen. Dit werkt natuurlijk alleen maar wanneer je het al een eerder hebt gedownload met dezelfde Apple ID.

Bijdrager
    stavos

En dat is bij TS dus niet het geval..

Moderator
    unSOUND

De OS X die je bij je machine krijgt is als het goed is ook alleen voor die machine. Het is niet zo dat ( zoals bij een gewone aankoop ) de licentie geldig is op meerdere machines.

Heb je geen USB stick met Lion bij die MBA gekregen ?

Bijdrager
    Hansi2124

Conclusie: al heb je een Mac gekocht met Lion voorgeinstalleerd, moet je alsnog Lion apart kopen om op andere Macs te kunnen en mogen installeren.

Bijdrager
    CMD-Z

duidelijke taal, thanks you guys,

En om unsound te antwoorden, nee; bij de nieuwe mb airs krijg je geen USB meer (ik denk juist omdat die internet recovery functie er nu in zit).

Oh well, die 24 euro’tjes kan ik wel missen;-)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.