22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Maurice Hooijmans

MacBook Air met kapot USB poort

Beste forum leden,

Mijn MacBook Air uit mid 2011 heeft een afgebroken pin in het linker USB poort.

Dit is waarschijnlijk gebeurt toch ik er, gewoon voorzichtig (normaal), een Apple lightning kabel uit haalde.

Dus, er is een pin afgebroken in het USB poort, waardoor dus al mijn USB apparaten niet meer met de MacBook verbinding kunnen maken.
    Dit is erg vervelend, i.v.m. mijn school, waar ik véél USB apparaten voor nodig heb, en die ik dus nu niet aankan.

Zou er een oplossing zijn?

Erg zit geen garantie meer op, en ik heb ook niet echt genoeg geld om zomaar een nieuwe te kopen.

Ik hoor graag van jullie.

Bijdrager
    12345dan

Als het goed is heb je twee USB-poorten, nietwaar? Dan kun je er één nog gelukkig gebruiken;) .

Bron:
    http://support.apple.com/kb/SP631?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    makasa

een lightning kabel uit een USB poort?? Die hoort daar toch niet in?

Bijdrager
    12345dan

Jawel… Je hebt een USB-kant voor de oplader of computer en een kleine aansluiting voor je iOS-apparaat.

Bijdrager
    Rickje

Gewoon een (powered) USB hub kopen. Is toch niet zo lastig te bedenken?8-)

Bijdrager
    12345dan

Dat kan, maar met één USB-poort kan ik voldoende werken. Ook is een USB-hub niet zo ergonomisch, vooral als je mobiel werkt.

Bijdrager
    jeroengreitemann

USB hub is niet groter (soms zelfs kleiner) als een pakje sigaretten.
    Hoeft niet veel te kosten en je merkt niet eens dat die in je tas zit.

Goedkopere oplossing is er denk ik niet.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

In de Air zit één van de twee USB-poorten op een apart bordje. Aan welke kant doet je USB poort het niet? Als de kant van dat bordje kapot is is vervanging in ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuw logic board.

Een vervangend bordje kost rond de €70 en is makkelijk zelf in te bouwen.

EDIT: dit bordje zit aan de linkerkant, bij de koptelefoonaansluiting.

Bijdrager
    Maurice Hooijmans

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties:)

Inderdaad, mijn Mac heeft twee USB poorten.

Het kapotte usb poort is aan de linkerkant, aan de kant van de hoofdtelefoon aansluiting.

Een hub heb ik al geprobeerd, maar vind ik niet zo fijn in verband met de snelheden die dan drastisch omlaag gaan, en dat je dan geen iPad er mee meer kan opladen. Kan dat mer een powered USB hub wel?

Bedankt voor de hulp alvast!

….

Dus Waffle,

Het kapotte USB poort zit aan de kant van de hoofdtelefoon aansluiting.
    Is dit dan makkelijk te repareren?

Ik hoor graag van jullie:)

Bijdrager
    Nora Nora

Zoals Waffle al zegt is de linkerkant voor 70 euro relatief eenvoudig te repareren.

Verder zou je ook een verloop van thunderbolt naar USB kunnen proberen te vinden, kan je die tb-poort gebruiken ipv je linker USB. (of heeft het 2011 model geen tb-aansluiting?)

Bijdrager
    Maurice Hooijmans

Hallo Nora Nora,

Ik ga eens de stappen van Waffle proberen.

Ja, mijn Mac heeft een Thunderbolt aansluiting, alleen zijn de TB-naar-USB adapters nog in de maakt. Dus zijn ze nog niet verkrijgbaar. (volgens mij)

Ik heb trouwens eens met een reparateur gebeld Waffle, en die dat het hele logic board vervangen moest worden omdat het luist de linker kant is. Dus, wie heeft nou gelijk….? Als het echt maar 70 euro kost om hem te laten maken, dan doe ik dat zo. Maar rond de 500 euro, nee, dan niet.:)

Bijdrager
    Nora Nora

Ik weet het ook niet precies, op de afbeelding lijkt het inderdaad om de rechterkant te gaan. Maar goed, even wachten totdat Waffle uitsluitsel geeft of even op internet verder zoeken.

Bijdrager
    Soulshaker

Veel herstelmogelijkheden zijn er niet.
    Andere optie is een 2011 macbook air op de kop tikken met een defect scherm. En daarvan het moederbord gebruiken.

– Of met de soldeerbout de connector vervangen. (als dat gaat;! )

– Of de macbook afschrijven en die te vervangen door een 2014 of 2013 model (het verschil tussen die 2 is exact 0.1ghz;) )

http://www.a-mac.nl/mac/macbook-air/apple-macbook-air-13-1-3-ghz-dual-core-i5-128-gb

Heb je ineens weer een gloednieuwe macbook air (sneller graphics , cpu , usb 3 , etc) , en met 3 jaar garantie

Bijdrager
    Maurice Hooijmans

Nou, Soulshaker,

Ik weet dus niet of dat het om het logic board gaat, of dat het gaat om een klein boardje met daarop alleen de USB, MacSafe stroom adapter en de headphone ingang.

Als het alleen dat is kost het niet zoveel. Maar als het echt om het logic board gaat, ja, dan ben ik véél duurder uit.:(

Bijdrager
    Soulshaker

Bijdrager
    Maurice Hooijmans

Dus dan zou het niet zo duur zijn?

Bijdrager
    Soulshaker

Neen , pakt 60 a 70 euro op ebay.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Als je je laptop voor je open hebt liggen zit dat bordje aan de linkerkant, als je de laptop openmaakt zit het aan de rechterkant. Deze foto biedt misschien een beter referentiepunt:

Zoals je kan zien gaat het om de kant van de MagSafe-lader en koptelefoonaansluiting. De scharnier zit in de bovenstaande foto aan de bovenkant. Ik denk dat je net geluk hebt! Heb je de laptop als eens open gehad?

Bijdrager
    Maurice Hooijmans

Hallo,

Ja, ik denk dat ik inderdaad geluk heb!

Nee, ik heb de laptop nog nooit open gehad, en ik zoek ook eigenlijk iemand die dit voor mij kan repareren, aangezien ik niet zo’n handige ben op dat gebied….

Bijdrager
    Soulshaker

APR word in elk geval een dure , zelfs met dat usb kaartje ipv moederbord.
    Een werkuur bij hen is niet niks…

Bijdrager
    Nora Nora

Heeft ifixit niet een video?

Bijdrager
    Maurice Hooijmans

Nee, maar wel een stap voor stap uitleg.

Maar dan zou ik eerst zo’n hele kit, met schroevendraaiers etc, moeten kopen. En ik zoek eigenlijk gewoon iemand die hier erg gedreven in is en zo’n USB board heeft, die dit dus ook kan maken. Tegen natuurlijk betaling!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.