10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Woerden

Macbook Air met extra Flash-geheugen, RAM of Processor?

Na een jaar hard werken wil ik mijzelf belonen met een mooi cadeau. Ik weet al dat het een Macbook Air 13″ moet worden maar zit nog te twijfelen tussen verschillende opties die binnen mijn budget passen. (1250€ met onderwijskorting)

Optie 1: Macbook Air 13″, 4 RAM en 128 flash-geheugen (1061€)

Optie 2: Macbook Air 13″, 8 RAM en 128 flash-geheugen (1155€)

Optie 3: Macbook Air 13″, 4 RAM en 128 flash-geheugen + Intel Core i7 (1202€)

Optie 4: Macbook Air 13″, 4 RAM en 256 flash-geheugen (1248€)

Ik hoor graag jullie mening met daarin de voor- en nadelen van de verschillende opties. Alvast bedankt.

Bijdrager
    wouwout

kijk eerst eens in levende lijve naar de nieuwe macbook pro 13 inch, naast de Air. Het macbook pro retina scherm is zoveel beter dan de Air dat die paar honderd gram/euro extra er tegen opwegen.

Bijdrager
    nk22

ik denk dat je voor die van 8 ram zou gaan

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ga voor optie 2. Meer RAM is belangrijker dan een grotere flash opslag. Want heb je te weinig RAM om verschillende programma’s tegelijk open te hebben dan wordt je Mac trager en heb je niet veel aan die grotere SSD. 4 GB RAM is niet echt veel vandaag de dag.

Optie 3 heb je alleen nodig (vanwege de i7) als je ‘zwaar werk’ doet op je Air.

Bijdrager
    Janjans

Ik zou nog heel eventjes door sparen of je skateboard verkopen en voor 50 euro extra een i7 en 8GB kopen, dan zit je helemaal goed. Het Ram moet je hoe dan ook doen, en de i7 zal er voor zorgen dat je langer plezier hebt omdat je Mac langer echt lekker snel blijft aanvoelen, i7 is ongeveer 20% sneller dan de i5:)

De flash-opslag is echt van minder belang. Je hebt voor de opslag een externe HDD, je werkt thuis vanaf deze HDD, en ga je op pad, dan zet je op je Mac dat wat je nodig hebt en de rest laat je lekker thuis. Het is misschien even wennen, maar het werkt een stuk overzichtelijker en duidelijker, je sleept niet heel de tijd al die oude data mee;)

Bijdrager
    Woerden

Dank jullie wel voor de reacties! Heel duidelijk verhaal.

Bijdrager
    iep
    hendrik op 22 december 2013

Ga voor optie 2. Meer RAM is belangrijker dan een grotere flash opslag. Want heb je te weinig RAM om verschillende programma’s tegelijk open te hebben dan wordt je Mac trager en heb je niet veel aan die grotere SSD. 4 GB RAM is niet echt veel vandaag de dag.

Zo eenvoudig ligt het niet. Een 128GB ssd is al vrij snel te klein. Daarnaast maken alleen Sandisk en Toshiba die 128GB ssd’s waardoor je vast zit aan de beruchte Sandforce controller. Bij de 256GB is het al een heel stuk zekerder dat je er eentje van Samsung krijgt die niet over zo’n Sandforce controller beschikt. Daarnaast vindt een ssd het altijd fijn als ie wat ruimer bemeten is. Dat komt de performance ten goede (een grotere ssd zal meer kanalen tegelijkertijd aan kunnen spreken, dat is wat de snelheidswinst oplevert). Dat is ook terug te zien bij de concurrentie waar men inmiddels al naar de 256GB ssd’s grijpt als standaard configuratie. Externe opslag is er dan weer voor de grote files die je toch niet geneigd bent mee te nemen.

Wat je eigenlijk wilt is het 8GB model met de 256GB ssd. Dit levert je voor de komende 3 jaar genoeg opslagruimte en performance op gebied van schijf en geheugen. Die 4GB aan geheugen kan an sich nog wel maar je hebt liever die 8GB. Dan kan je videokaart daar 1GB vanaf snoepen wat je weer een veel betere performance voor de videokaart oplevert (en die is merkbaar) zonder dat je daar qua geheugen voor je applicaties e.d. flink op achteruit gaat (je zult het niet eens merken, met 4GB wel).

Optie 3 heb je alleen nodig (vanwege de i7) als je ‘zwaar werk’ doet op je Air.

Qua processoren hoef je vandaag de dag weinig zorgen te maken. Het grootste verschil in performance zit hem in het aantal cores, niet zozeer in de hoeveelheid GHz of het i5 vs i7 want dat ligt nagenoeg gelijk. Marco Arment heeft een mooi overzicht gemaakt nav de nieuwe Mac Pro. Als je het verhaal goed leest zul je zien dat je een desktop nog altijd nut heeft (je kunt er lange periodes mee rekenen, dat wil niet met notebooks ivm temperatuur en het terugschakelen in snelheid). Zijn je berekeningen kort dan boeit het niet wat je koopt. Het betreffende artikel: Turbo Boost and the New Mac Pro’s CPUs.

Bijdrager
    deSpaanseRente

optie 5: 256 gb ram en 8 gb ram.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@iep
    Ik ben alleen maar afgegaan op de 4 opties die de TS al had gekozen. Dat het allemaal nog beter kan snap ik, maar het zag er naar uit dat de TS zijn keuze al had gemaakt en die wilde ik niet aan het twijfelen brengen wat jij nu ongetwijfeld hebt gedaan…;)

De Geekbenchs score voor een MacBook Air (13-inch Mid 2013) is voor een i5 4996 en voor een i7 6160 (multi-core 64 bit). Dat vind ik toch wel een verschil om niet weg te cijferen. Er zit echt wel een verschil tussen een i5 en een i7. (Beide hebben 2 cores in de Air)

Bijdrager
    iep

Geekbench scores zijn puur theoretisch. Ze meten maar heel kort en niet hoe de performance is over lange duur. Ook zaken als temperatuur en accuduur worden niet meegenomen in het geheel. Er zijn daar zat systemen die volgens die benchmark mijn Mac Pro eruit trekken echter gebeurd dat in de praktijk niet. Dat komt omdat mijn Mac Pro nauwelijks warmer wordt terwijl in die laptops de temperatuur van de cpu met 20 tot 40 graden stijgt in vrij korte tijd. Bij hedendaagse cpu’s betekent dat ze dan gaan terugschakelen in performance om oververhitting te voorkomen. Mijn Mac Pro doet dat niet omdat hij nog zat ruimte over heeft en kan dus op de hoge snelheid door blijven rekenen. Oftewel: de sprinter versus de marathonloper.

Als je kijkt naar een aantal reviews over de MacBook Air met een i5 versus een i7 zie je dit soort zaken ook terugkomen. Net als dat je ziet dat de i7 een stuk meer energie slurpt. Uiteindelijk is het verschil zo gigantisch klein dat het verwaarloosbaar is. Het grootste verschil tussen de i5 en i7 is de type aanduiding en de prijs die je voor de i7 neer moet tellen. Als je meer performance op cpu gebied nodig hebt zul je naar een ander model moeten uitwijken, bijv. een MacBook Pro Retina 15″ (de 13″ zou ook kunnen maar zit ook vrij dicht bij de Air).

Hoe dan ook, de strekking van het verhaal was dat zowel geheugen als opslagcapaciteit even belangrijk is en je daar niet op moet beknibbelen. Zoals deSpaanseRente ook al aangeeft is er nog een extra optie. Juist die optie is het meest ideale, zeg maar de sweet spot. De cpu van i5 naar i7 opschroeven haalt in deze niets uit vanwege het te kleine verschil afgezet tegen de meerprijs die je moet betalen. Dat geld kun je beter investeren in geheugen en opslagcapaciteit want dat zet veel meer zoden aan de dijk.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.