11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    kris251069

MacBook air met 4gb ram

Louter uit interesse want ik heb geen plannen om er één te kopen maar ik heb gezien dat de huidige MacBook air modellen maar 4gb werkgeheugen hebben. Is dit niet extreem (te) weinig? Het apparaat zal wel draaien maar is voor een machine in die prijsklasse 4gb niet ongehoord weinig? Hypothekeert deze gierigheid aan ram niet de toekomstroman van de computer? Gaat de MacBook air binnen een jaar of twee of drie OSX en alle bijbehorende software nog serieus kunnen draaien. Zeker met enkele programma’s tegelijk open? Ik vroeg het me gewoon af…
    Graag jullie mening aub.

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien heb je wat weinig fantasie, en zie je niet in dat je het anders moet stellen: aangezien Apple computers verkoopt met 4 GB RAM, stellen ze zichzelf de verplichting de volgende versies van het OS soepel te laten draaien op die 4 GB.

Een surplus aan resources, maakt luie programmeurs; bij Apple kunnen ze zich dat nu mooi niet veroorloven.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    sjoerdrei

Wat er met de gemiddelde Air gedaan wordt is 4 echt wel genoeg. Beetje surfen mailen en iTunes er bij en je krijgt de 4 gb echt niet vol.

Mijn moeder heeft zoon ding en heeft altijd alles open staan 20 tapbladen(safari), mail met 20.000 mails, iTunes, Garageband, meerdere Word documenten En ook meerdere pdf bestanden. Ik merk niet dat hij langzamer is dan als ik alleen maar safari open heb staan.

Bijdrager
    fred44nl

mijn MBA heeft ook “slechts” 4 GB geheugen.
    ik draai er geen zware programma’s mee en daardoor is 4 GB altijd genoeg geweest.
    Mountain Lion en Mavericks draaiden prima, maar met Yosemite is het toch anders. er wordt nu veel meer geswapt.
    omdat dit naar een SSD gaat heb je er weinig last van.

Bijdrager
    Brombeer
    GoeieDag op 30 april 2015

Misschien heb je wat weinig fantasie, en zie je niet in dat je het anders moet stellen: aangezien Apple computers verkoopt met 4 GB RAM, stellen ze zichzelf de verplichting de volgende versies van het OS soepel te laten draaien op die 4 GB.

Een surplus aan resources, maakt luie programmeurs; bij Apple kunnen ze zich dat mooi niet veroorloven.

Ik hoop dat je gelijk hebt want de snelle groei van de rekenkracht van de hardware verbloemt inderdaad veel slordig (want opgejaagd) codekloppen, maar als het OS alleen al die 4 GB nodig heeft, blijft er voor de programma’s weinig meer over.
    Je kunt ook de andere kant op denken: Met 4 GB is die MBA eerder onwerkbaar en koopt de klant sneller een nieuwe.

Wat ik wel weet is dat mijn 2012 i7 Mini pas soepel draaide nadat een van de 2 GB latjes door een 8 GB is vervangen.
    Maar een Mini is geen Air. Die laatste zie ik toch meer gedacht als handbagage, waar je niet geacht wordt zware dingen mee te doen. Die ik trouwens ook niet met die mini doe, maar met die oorspronkelijke 4 GB schoot ’t echt niet op.

Bijdrager
    GoeieDag

Zwaar, zwaar, iedereen heeft het altijd over ‘zwaar’ met dit soort zaken.
    Ik wilde al vragen wat voor een ‘zware’ dingen jij op die mini deed, en dat antwoord geef je dus zelf al: niet!

Iemand die weet wat ‘zwaar’ is, kijkt niet naar een mini, iMac of en Air! Voor alle anderen doen deze computers precies wat ze moeten doen. Ook met 4 GB RAM.

Bijdrager
    Brombeer

Strandballen?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    Shmoo

Strandballen is geen probleem dat aan de hardware + software ligt maar aan het gebrek van een SSD schijf. 👺

Bijdrager
    Macfannijmegen

Ik heb een MacBook Air 2013, 13″ i5 4GB. Ik gebruik hem zakelijk en ik heb meestal veel programma’s tegelijk in gebruik(office pakket, Numbers, pages, mail, safari, VPN verbinding) en er hangt meestal een 27″ monitor aan (2560×1440) en heb eigenlijk nooit last van hinderlijke lag. Alles werkt heel snel, alleen strandballen als ik extern iets opsla via mijn trage internetverbinding.
    Ik maak ook regelmatig filmpjes met iMovie en ook dat gaat prima.

Ik zeg 4gb is prima, echt goed mee te werken. Ik merk voor wat ik doe weinig verschil met de MacBook Pro 13″ 2014 i5 8gb van mijn collega.

Ik zou nu (nu ik overtuigd ben van Apple computers, iPhone was ik al een fan van, maar sinds m’n air ook van de mac’s) wel iets meer uitgeven en een duurdere uitvoering kopen, maar meer voor de toekomst dan voor het hier en nu.

Hier dus een tevreden MacBook Air gebruiker 👍

Bijdrager
    Macfannijmegen

Ik heb een MacBook Air 2013, 13″ i5 4GB. Ik gebruik hem zakelijk en ik heb meestal veel programma’s tegelijk in gebruik(office pakket, Numbers, pages, mail, safari, VPN verbinding) en er hangt meestal een 27″ monitor aan (2560×1440) en heb eigenlijk nooit last van hinderlijke lag. Alles werkt heel snel, alleen strandballen als ik extern iets opsla via mijn trage internetverbinding.
    Ik maak ook regelmatig filmpjes met iMovie en ook dat gaat prima.

Ik zeg 4gb is prima, echt goed mee te werken. Ik merk voor wat ik doe weinig verschil met de MacBook Pro 13″ 2014 i5 8gb van mijn collega.

Ik zou nu (nu ik overtuigd ben van Apple computers, iPhone was ik al een fan van, maar sinds m’n air ook van de mac’s) wel iets meer uitgeven en een duurdere uitvoering kopen, maar meer voor de toekomst dan voor het hier en nu.

Hier dus een tevreden MacBook Air gebruiker 👍

Bijdrager
    CedricH

Ik zou toch 8gb RAM nemen, zowel mijn 2009 iMac en 2011 MacBook Pro werken veel sneller. Sinds die upgrades. Aangezien je een Air niet kan upgraden zou ik zeker voor de 8 gaan, puur voor de toekomst.

@goeiedag: Apple heeft Macs verkocht met 2GB tot een jaar of 2 terug en dat draait nu ook al voor geen meter meer. De nieuwe MacBook, de retina MBP’s en de iMac worden allemaal met 8gb verkocht.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.