7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    ottovds

macbook air maar tot max 3000m ondanks ssd?

Als fotograaf zoek ik me binnenkort een macbook air 11inch te kopen als een lichte laptop om tijdens zware tochten met de rugzak door oa Africa en hooggebergte een computer te hebben om beelden over te laden en en eventueel om als remote capture device te gebruiken. Zware bewerkingen lijken me dat niet en die 11inch lijkt met 1,08kg wel heerlijk licht (zelfs lichter dan mijn camera’s). Ook bied deze laptop betere herlaad mogelijkheden met zonne-energie dan bijvoorbeeld een macbook pro…

Nu dacht ik altijd dat voor grote hoogte klassieke HD’s het probleem zijn. De SSD van de macbook air zou dat moeten oplossen. Maar toch zie ik op de spec pagina een maximale omgevingshoogte van 3000m prijken.

Weet iemand waarom? En zou deze laptop problemen kunnen geven op hogere hoogtes?

Bijdrager
    bgielink

hmm interessante vraag. Ik zou het eerlijkgezegd niet weten. Ik zou me zo kunnen indenken dat temperatuur een belangrijkere variabele vormt dan hoogte (ivm de semiconductors). Wat voor temperatuur geldt er doorgaans op afrikaanse bergen >3000m?

Bijdrager
    ottovds

Temperaturen vallen goed mee, nooit lager dan gebruikstemperaturen die vermeld staan op de spec page…

Temperatuur en hoogte zijn 2 dingen los van elkaar.

Bijdrager
    MichMich

Weet het niet zeker, maar kan het niet zijn dat bij >3000m de luchtdruk zo laag is, dat de fans minder koeling kunnen bieden? Overigens zit er altijd een enorme marge in dit soort getallen. Zou me er niet zo druk om maken. Temperatuur zou ik eerder op letten…

Bijdrager
    MacAnarie

Misschien het risico op oververhitting door de ijle lucht -> te weinig koeling? Dat is wel overal globaal gelijk op die hoogte.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou me er geen zorgen over maken, zeker niet met een SSD.
    http://www.lightstalkers.org/posts/high-altitude-laptop-problems-

Bijdrager
    iep

Koeling van computers gaat voornamelijk middels warmte afgifte aan lucht. Niet de beste manier maar wel de meest simpele. Op hogere hoogten wordt de lucht ijler waardoor dingen zich anders gaan gedragen. Ook zit je met een andere soort druk. De temperatuur marges op kleine devices is heel erg klein omdat alles zo dicht op elkaar gepropt zit. Met name bij de kleine 11″ en 13″ Air is dit nogal wat. In de review van bijv. Anandtech wordt dit nog eens extra besproken, ze worden nogal heet. In de ijle lucht is de warmte afgifte maar de algehele temperatuur ligt daar wel een stuk lager. Voorheen waren het vooral de harde schijven die bepalend waren vanwege de druk en het drukverschil. Met een ssd heb je dat niet. Dat wil echter niet zeggen dat je geen probleem hebt met druk. Elektronica en accu’s kunnen anders reageren waardoor de performance en accuduur een stuk minder kan zijn. Levensduur wellicht ook. Vergeet niet dat je nog altijd dingen als condensatoren erin hebt zitten ook al zijn ze heel erg klein. Door de druk kunnen ze uit elkaar ploffen.

Dit soort dingen hebben overigens ook invloed op optica zoals je lenzen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.