18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Bobo1

Macbook air late 2010 LCD scherm (foto) garantie vraag?

Goedemorgen allemaal,

Ik heb 2 weken geleden via marktplaats een 2e handse MBA late 2010 gekocht. Helaas na 1 week begonnen het scherm te flikkeren (zie foto)

Dit gebeurt per dag minstens 3 keer voor ongeveer 5 minuten en gaat daarna van zelf weer weg.

Mijn vraag nu is hoe het met de garantie zit. Ik heb er geen aankoopbon bij maar had gelezen dat Apple 2 jaar garantie moet geven op hun producten.

Als dit niet het geval is, weet iemand hoeveel dit geintje me gaat kosten ongeveer om te laten repareren?

Mvg

Bijdrager
    Bobo1

Ik zie dat de foto het niet doet, dit is de link naar de foto:

http://imageshack.us/photo/my-images/403/foto2ofa.jpg/

Bijdrager
    RamonV

apple zelf geeft maar 1 jaar garantie (ookal hoort het 2 te zijn) hierdoor is de kans op kosteloze reperatie al klein en het feit dat je geen bonnetje hebt maakt die kans alleen maar kleiner. misschien een idee om contact op te nemen met de verkoper?

Bijdrager
    Sanjeev

Hoi,

Als je aanspraak wilt maken op de 2 jaar garantie zul je wel de bon wel moeten overhandigen.
    Er zit namelijk nog steeds 1 jaar fabrieksgarantie op een Apple.
    De 2e en 3e jaar garantie die je kunt krijgen dmv het consumentenrecht doe je bij de winkel waar de Mac is aangeschaft, en daar heb je een bon voor nodig.

Ik werk zelf in een winkel, vandaar dat ik hiervan op de hoogte ben.

Een lcd vervangen is best duur waarschijnlijk 400 euro (minimaal).

Bijdrager
    MBPuser

Heb je al een hardware test gedaan ?

Bijdrager
    Afroman
    RamonV op 10 mei 2012

apple zelf geeft maar 1 jaar garantie (ookal hoort het 2 te zijn) hierdoor is de kans op kosteloze reperatie al klein en het feit dat je geen bonnetje hebt maakt die kans alleen maar kleiner. misschien een idee om contact op te nemen met de verkoper?

Hoezo? Je hebt toch nog een serienummer?

Bijdrager
    makoe

@afroman
    een serienummer zegt niets over de aankoopdatum.

Hier zijn dus geen rechten aan te ontlenen. Een winkel of apple zal geen garantie toekennen als er dus geen aankoopdatum bekend is. Met een beetje geluk kan de Apple Store Amsterdam helpen.
    Ik zou contact opnemen met de verkoper met de hoop dat de aankoopbon terug te halen is.

Bijdrager
    Bobo1

@Ramon,

Heb al contact opgenomen met de verkoper, die beweert nergens van af te weten -_-*

@Sanjeev

Dus de kans is eigenlijk nihil dat ik het kosteloos kan repareren.

Op zich is het niet zo heel storend omdat het niet zo vaak voorkomt

Weet er iemand of er meerdere gevallen bekend zijn van dit probleem?

Bijdrager
    Bobo1

@MBP User

Ik ben helemaal nieuw met de OSX, zou je me meer kunnen vertellen over de hardware test?

Bijdrager
    Bobo1

@Makoe

Ik heb bij de aankoop al naar de bon gevraagd maar die had de beste meneer niet meer.

Bijdrager
    Sanjeev

@Bobo1
    Het kan zo zijn dat dit alleen een flexcable is die voor de verbinding zorgt tussen het logicboard en het scherm. Dat is opzich nog wel betaalbaar. Ik weet niet wat je voor je mac heb betaald, maar als het scherm moet vervangen dan is dat toch echt zonde van het geld.

Ik heb het wel eens gezien, als het aan die flexcable ligt komt het omdat je regelmatig je scherm op en dicht doet, daardoor kan het zijn dat deze niet zo goed meer contact maakt.

Je kunt er mee naar de Applestore om te vragen wat het probleem is en hoeveel dit zou gaan kosten.

Bijdrager
    vraptor

Je zult in ieder geval een betaalbewijs op dienen te sporen. Bijvoorbeeld een afschrijvingsbewijs bij de marktplaats verkoper. Dan naar de winkel, wellicht dat ze daar nog een bon kunnen opsporen, dan moet je natuurlijk wel de gegevens hebben van de verkoper.

In principe zal dit door de verkopende partij kosteloos opgelost dienen te worden, aangezien de macbook in het tweede jaar zit. Vereiste is dan natuurlijk wel dat de macbook aan de buitenkant geen enkele schade mag hebben.

Wil de marktplaats verkoper verder nergens aan meewerken: even een brief op laten stellen door een jurist, bijvoorbeeld via een rechtsbijstandsverzekering/vakbond. Dit is een typische vorm van dwaling, ik geloof namelijk niet in het verhaal dat de verkoper nergens van af wist; 1 week na verkoop is te toevallig.
    Vervolgens je geld terugeisen.

Succes

Bijdrager
    Afroman
    makoe op 10 mei 2012

@afroman

een serienummer zegt niets over de aankoopdatum.

Hier zijn dus geen rechten aan te ontlenen. Een winkel of apple zal geen garantie toekennen als er dus geen aankoopdatum bekend is. Met een beetje geluk kan de Apple Store Amsterdam helpen.

Ik zou contact opnemen met de verkoper met de hoop dat de aankoopbon terug te halen is.

Jawel hoor, het zegt juist van wanneer tot wanneer je garantie hebt…

Bijdrager
    vraptor

@afroman

Helaas werkt dat in NL niet zo. Vele verkopers zullen er niet moeilijk over doen binnen het jaar van de garantie. Maar buiten de officiële garantie van een jaar zal iedere verkoper namelijk een aankoopbewijs opeisen: het kan best zijn dat jij je net aangekochte mac bij wijze van spreken een maand in de doos laat zitten of dat je je mac überhaupt niet registreert: dit komt voor. Daarom zal geen enkele verkoper blind op de registratie bij apple afgaan.

Bovendien wordt de verkoper voor een consumer claim bij apple expliciet om een aankoopbewijs gevraagd.
    Die is dus echt nodig.

Bijdrager
    MBPuser
    Bobo1 op 10 mei 2012

@MBP User

Ik ben helemaal nieuw met de OSX, zou je me meer kunnen vertellen over de hardware test?

Ik heb een late 2009 MBP, die is nog met die install schijfjes geleverd en daar draai je de hardware test mee, volgens mij is de jouwe (late 2010) zonder geleverd dus weet niet hoe dat dan moet eerlijk gezegd..

Dit helpt je misschien wel..

Bijdrager
    GoeieDag

Schijfjes…MBAir…?!

Zo dus: Start de computer opnieuw op en houd tijdens het opstarten de D-toets ingedrukt

Bijdrager
    MBPuser

:lol: niet eens gezien

Bijdrager
    Afroman
    vraptor op 10 mei 2012

@afroman

Helaas werkt dat in NL niet zo. Vele verkopers zullen er niet moeilijk over doen binnen het jaar van de garantie. Maar buiten de officiële garantie van een jaar zal iedere verkoper namelijk een aankoopbewijs opeisen: het kan best zijn dat jij je net aangekochte mac bij wijze van spreken een maand in de doos laat zitten of dat je je mac überhaupt niet registreert: dit komt voor. Daarom zal geen enkele verkoper blind op de registratie bij apple afgaan.

Bovendien wordt de verkoper voor een consumer claim bij apple expliciet om een aankoopbewijs gevraagd.

Die is dus echt nodig.

Hmm, oke. Thanks voor de uitleg!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.