17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    2fast4me

MacBook Air kopen bij Apple of Coolblue?

Hallo allemaal,

Deze MacBook kost bij Coolblue € 1.399,- Klik hier

En bij Apple € 1.499,- Klik hier

Onze ervaring is super met Coolblue, iemand ervaring met verschillen verzekering Coolblue en Apple?

Hartelijk dank!

Bijdrager
    SvS

Allebei goed. Gebruik €100 verschil maar lekker voor accessoires of zo.

Sterker nog, het is ergens nog goedkoper:

https://www.yourmacstore.nl/macbook-air-13-inch-1-6ghz-256gb-8gb-goud

Bijdrager
    lord anubis

Zelf nu niet gekeken, maar verder kijk ik altijd bij Pricewatch van Tweakers.

En over service, wat voor service verwacht je? Garantie is toch via Apple.

Bijdrager
    fred44nl

in geval van een probleem dat onder garantie valt, moet je eerst naar Coolblue.

zij zullen dan naar een officiëel reparatie centrum van Apple moeten gaan.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

IK heb mijn MacBook Pro 2015 vorig jaar ook bij Coolblue gekocht. Was ook 100 EUR goedkoper dan in de Apple Store.

Bijdrager
    Jochem95

Makkelijk geld besparen toch? Gebruik die 100,- voor leuke dingen en koop hem bij Coolblue. Die hebben hun vertrouwen bij mij wel verdiend. Zoals Fred aangeeft is volgens mij niet juist. Ik heb problemen met mijn MBP gehad en niet gekocht bij Apple zelf. Maar werd wel kosteloos gerepareerd zonder vragen waar ik hem gekocht had. Zelfde geld met iPhones die je bij een provider koopt, toch?

Bijdrager
    TheBigZ

lord anubis op 9 augustus 2019 om 13:34

Zelf nu niet gekeken, maar verder kijk ik altijd bij Pricewatch van Tweakers.

+1.

https://tweakers.net/pricewatch/1422950/apple-macbook-air-2019-13-komma-3-inch-i5-1-komma-6ghz-256gb-(qwerty)-(goud).html

Verder prima ervaringen met Coolblue.

Bijdrager
    MaciMacKees

en via de applestore student, nu met back to school gratis Beats studio 3, geen optie voor jou?

https://www.apple.com/nl_edu_124399/shop/buy-mac/macbook-air/goud-1,6%E2%80%91ghz-dual%E2%80%91core%C2%ADprocessor-met-turbo-boost-tot-3,6-ghz-256gb#

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Jochem95 op 9 augustus 2019 om 17:21</p>
    Zoals Fred aangeeft is volgens mij niet juist. Ik heb problemen met mijn MBP gehad en niet gekocht bij Apple zelf. Maar werd wel kosteloos gerepareerd zonder vragen waar ik hem gekocht had.

Wat Fred zegt is wel juist als je hem dus bij Coolblue had gekocht. Je moet namelijk volgens de consumentenwet altijd naar het adres waar je iets gekocht had als er problemen zijn. Je hebt namelijk automatisch een overeenkomst met die winkel. Dat Apple hem dan in jou geval accepteert is mooie reclame maar feitelijk ondermijnen ze er de regels mee.

Bijdrager
    2fast4me

<p class=”cite”>MaciMacKees op 10 augustus 2019 om 15:38</p>
    en via de applestore student, nu met back to school gratis Beats studio 3, geen optie voor jou?

https://www.apple.com/nl_edu_124399/shop/buy-mac/macbook-air/goud-1,6%E2%80%91ghz-dual%E2%80%91core%C2%ADprocessor-met-turbo-boost-tot-3,6-ghz-256gb#

Dit gaat hem worden! Super bedankt allemaal!

Moderator
    Night

Veel plezier met je aankoop 🙂

Bijdrager
    jv65

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 11 augustus 2019 om 17:39</p>

<p class=”cite”>Jochem95 op 9 augustus 2019 om 17:21</p>
    Zoals Fred aangeeft is volgens mij niet juist. Ik heb problemen met mijn MBP gehad en niet gekocht bij Apple zelf. Maar werd wel kosteloos gerepareerd zonder vragen waar ik hem gekocht had.

Wat Fred zegt is wel juist als je hem dus bij Coolblue had gekocht. Je moet namelijk volgens de consumentenwet altijd naar het adres waar je iets gekocht had als er problemen zijn. Je hebt namelijk automatisch een overeenkomst met die winkel. Dat Apple hem dan in jou geval accepteert is mooie reclame maar feitelijk ondermijnen ze er de regels mee.

Nee hoor, Apple ondermijnt geen regels. Ze vullen die aan.

https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Kort samengevat:

Het eerste jaar is zowel Apple’s Beperkte Garantie als de Nederlandse consumentenwetgeving van toepassing. Maakt niet uit waar je het hebt gekocht, je mag dan zelf kiezen of je naar de Apple Store gaat of niet.

Ná het eerste jaar is alleen de Nederlandse consumentenwetgeving van toepassing en moet je bij de verkopende partij zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die link naar Apple zegt niet veel, dat is hun eigen interpretatie van de regels. Als je iets koopt bij b.v. Coolblue en je kunt later via Apple iets repareren dan moet Apple in zo’n geval vragen of je al bij de oorspronkelijke verkoper bent geweest. Doet Apple dat niet dan schenken ze geen aandacht aan jou koopovereenkomst met de oorspronkelijke verkoper en mag die verkoper de overeenkomst ontbinden waardoor jou verdere garantie kan vervallen.

Het is gewoon zo dat jij als koper een overeenkomst sluit met de verkoper. Dat kan mondeling door te zeggen dat je iets wilt kopen of schriftelijk als je b.v. je handtekening zet onder een bestelling. Daarna zitten beiden partijen er aan vast. En dat betekent o.a. dat aangezien de verkoper een deugdelijk product moet leveren en hij dat niet gedaan heeft als er wat aan mankeert je dus bij die verkoper moet zijn en niet bij b.v. Apple.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-en-plichten-bij-een-koopovereenkomst

Ná het eerste jaar is alleen de Nederlandse consumentenwetgeving van toepassing en moet je bij de verkopende partij zijn.

Als je dat doet dan ben je te laat als er iets aan ging mankeren want dan moet je zelf het één en ander bewijzen. Dat hoeft niet als je eerder naar de oorspronkelijke verkoper was gegaan. Je hebt het echt fout hoor want dit gaat niet over een aankoop bij Apple.

Bijdrager
    jv65

Als er zou staan ‘Als u hardwareproducten bij Apple koopt’, dan heb je een punt.

Verder klopt het als een bus wat je zegt, alleen is Apple een uitzondering op de regel. Coolblue is bv. een authorized reseller en mag zonder toestemming van Apple niet eens tot reparatie overgaan. Doe ze dat wel, dan moeten ze zelf voor de kosten opdraaien. En naar de eventueel benodigde onderdelen kunnen ze sowieso fluiten. Apple zal ook nooit vragen of je al bij de oorspronkelijke verkoper bent geweest. Ze kijken alleen naar de aankoopdatum. Zolang die binnen het eerste jaar valt, word je zonder problemen geholpen.

En ondertussen heb je je tekst aangepast… 😐

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  jv65.

Bijdrager
    GoeieDag

Hendrik, ik denk niet dat er één verkoper is die het erg vind dat jij een probleem zelf samen met Apple hebt opgelost. En ze dus de ‘de overeenkomst ontbinden’ daarom, lijkt me heel sterk.

Je neemt zo’n bedrijf nogal wat werk uit handen; werk waar ze geen rendement uit halen, terwijl zij anders ook wel Apple zullen inschakelen (bv Coolblue). En fabrieksgarantie is geen wettelijk verplichting in NL, want idd moet de verkoper verplichte garantie geven, maar er is geen wet die je verbiedt gebruik te maken van deze ‘extra’ garantie. Dus een verkoper kan zich daar in bv het tweede jaar niet achter verschuilen en zijn garantie ‘opzeggen’. Kom op, zeg.

Het is wat anders als je met een kapot device naar de turk-om-de-hoek gaat.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

jv65:

alleen is Apple een uitzondering op de regel

Dat klopt, maar dat is wel iets waar de EU niet op zat te wachten toen ze het consumentenrecht bepaalde.

Goeiedag:

Je neemt zo’n bedrijf nogal wat werk uit handen; werk waar ze geen rendement uit halen

Hangt er vanaf hoe je “rendement” beschrijft. Een winkel die blij is dat ze het zelf niet hoeven te doen maakt geen goede reclame.

Dus een verkoper kan zich daar in bv het tweede jaar niet achter verschuilen en zijn garantie ‘opzeggen’

Dat hangt helemaal van de voorwaarden af (of de coulantie) van de verkoper. Als er een clausule in de voorwaarden staat die deze situatie beschrijft dan mag de verkoper de overeenkomst ontbinden op grond van het feit dat de koper geen gebruik heeft gemaakt van zijn recht om bij die zelfde verkoper verhaal te halen. De verdere garantie zal dan bij de derde partij (b.v. dus de Apple Store) moeten lopen.

In ieder geval laat een koopovereenkomst weinig ruimte voor interpretatie net als elke andere overeenkomst die je sluit. Zie je daar vanaf dan zul je echt een goed alternatief moeten hebben.

Bijdrager
    jv65

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 13 augustus 2019 om 01:03</p>
    jv65:

alleen is Apple een uitzondering op de regel

Dat klopt, maar dat is wel iets waar de EU niet op zat te wachten toen ze het consumentenrecht bepaalde.

Het consumentenrecht mag door een EU land naar eigen inzicht worden aangepast, zolang de consument er niet op achteruit gaat. Dus bv. nooit minder dan twee jaar garantie. Verder zal het ze een worst wezen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.