7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    mathiasvb

Macbook air + external monitor ventilator

Mijn MacBook Air (nieuw gekocht september 2013) staat thuis in een BookArc en is met een adapter (MiniDisplay Port en USB naar HDMI) verbonden met een SAMSUNG SyncMaster XL2370 scherm.

Als ik aan het werk ben gebeurt er niets speciaals, de ventilator gaat nooit aan, en alles verloopt normaal, maar als ik een eind weg ben van de computer en het scherm uitschakel, aanlaat of op schermbeveiliging laat gaan wordt de MacBook Air na een eindje warm en gaat de ventilator aan, zonder dat er enige activiteit (van mijn kant) is… Als ik dan terug begin te werken vermindert het ventilatorgeluid geleidelijk tot het zelfs helemaal terug stopt.

Volledigheidshalve nog even vermelden dat er een gewoon bluetooth toetsenbord en muis verbonden zijn (zie foto).

Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit eventueel kan oplossen? – Heb hier geen andere topic over teruggevonden.

Hartelijk bedankt!

Groetjes,

Mathias

Bijdrager
    mathiasvb

Geen idee waarom die foto op z’n kop staat na upload…

Bijdrager

Schermbeveiliging zorgt zelfs op mijn 15 inch retina voor een blazende ventilator.

Bijdrager
    Arthur345

Geblokkeerd
    Anoniem
    mathiasvb op 20 mei 2014

[..] het scherm uitschakel, aanlaat of op schermbeveiliging laat gaan wordt de MacBook Air na een eindje warm en gaat de ventilator aan [..]

In alle drie de situaties? Schermbeveiliging zoals die bewegende gekleurde slierten kunnen best grafisch intensief zijn, maar in de andere gevallen snap ik het niet helemaal.

Ik heb zelf een 2012 model Air gehad en dat ding ging vrij snel al blazen (dichtgeklapt aan een monitor) bij grafische taken zoals (veel) YouTube filmpjes en games. Als hij gewoon in sluimer stand staat zou er echter niets aan de hand moeten zijn. Kijk even bij je Activiteitenweergave wat zoveel kracht trekt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het klopt inderdaad dat de grafische effecten van de schermbeveiliging veel van je GPU kunnen vergen, dat gebeurd bij mij ook wel eens.
    Maar je kan altijd even een SMC reset uitvoeren omdat hard draaiende ventilators (en dan zonder dat er veel gebeurt) hiermee opgelost worden.

Bijdrager
    mathiasvb

Opgelost na SMC reset… hartelijk bedankt! – @sunapple ja gebeurde in alle drie de situaties, daarom dat ik het vreemd vond.
    Hopelijk blijft het nu zo.

Thanks!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.