9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    CedricH

MacBook Air en Pro 13" batterij vraagje

Ik heb een vraagje aan eigenaren van de 13″ versies van de MacBook Air en MacBook Pro. Apple zegt dat je 7u met die batterij kan doen maar haal je dat ook echt?

Ik ben momenteel begonnen aan een nieuwe opleiding in een andere hogeschool waar er haast nergens stopcontacten voorzien zijn om je laptop op te laden. Aangezien mijn huidige MacBook 4 jaar oud is en maar een goeie 2u meer meegaat ben ik daar dus weinig mee om notities te nemen. Daarom twijfel ik nu om een nieuwe aan MacBook of iPad te kopen met een batterij die langer mee gaat.
    Een nieuwe batterij kopen voor mijn huidige MacBook kopen zie ik niet meer zitten aangezien die nogal duur zijn (€139 via Apple zelf hoewel er ook goedkopere alternatieven zijn) en er ook al wat andere kwaaltjes zijn (de behuizing draagt al “gebruikssporen” van 4 jaar, de fan ratelt meer en meer) waardoor ik het die de investering niet meer waard vind. Hij zal sowieso niet als hoofdmachine gebruikt worden aangezien ik nog een iMac heb staan.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Moderator
    Strifer

Ik heb zelf een MBP (15″) met zo’n nieuwe batterij en ja… ze gaan echt veel langer mee dan de oudere systemen. Het hangt wel af van wat je aan het doen bent. Met de helderheid lager en wat typen en internetten haal je gerust goede tijden uit je batterij. Ik heb wel 8 of 9 uur gehad. Helderheid en gebruik hebben nogal een impact op de batterij duur. 8 of 9 uur haal ik zelden, want ik doe altijd wel wat andere dingen tussendoor en erbij. Een filmpje, wat muziek of een of ander programma dat meer vergt van de processor en de computer doen je batterij duur verkorten. Komt vaak neer op 5 uur als ik meer doe. Voor puur notities tijdens colleges kun je gerust een behoorlijke gebruiksduur van een opgeladen batterij verwachten (7u en misschien wel langer).

Bijdrager
    Mr Macintosh

Die 7 uur is wel te halen. Vooral als geen zware applicaties draait (schermhelderheid niet op max.). Als ik niks doe op mijn Mac loopt, kan tijd wel oplopen tot 12 uur (maar dat haal je natuurlijk niet).

Bijdrager
    mac4us

Sinds dit voorjaar een nieuwe MBP 13″ i5 BTO. Prima snelle computer voor onderweg (en thuis) en met een veel langere bedrijfstijd dan mijn vorige laptops. Beeldhelderheid op 50% en afzien van de optical drive, niet teveel processorkracht gebruiken en je haalt altijd meer dan vijf uur. Geen moment spijt gehad van de aanschaf!
    Als ik echter een MB zou hebben met voldoende geheugen en opslag, zou ik je aanraden om een chinees alternatief voor je accu te overwegen. Voor enkele tientjes heb je zo’n alternatieve accu in huis die in de praktijk niet of nauwelijks onder hoeft te doen voor een (inderdaad prijzige) originele. Daarmee kun je de praktische levensduur van je huidige MB verlengen. Zoek wel even naar een betrouwbare leverancier en denk aan de eventuele verzendkosten. Met een goede en een zwakke accu heb je ook voldoende werktijd onderweg.

Bijdrager

Ik heb een MBA 11” deze heeft een batterij waar je 5u mee kan. Ik haal dat makkelijk, mits je niet continu op Youtube of andere flash sites zit.
    Ik heb normaal altijd standaard: Mail, Agenda, Safari, Twitter, Tweetdeck, Pages en Adium aanstaan, en daarmee red ik soms wel makkelijk 6u.

Dus de 13” zal de 7u zeker redden.

Bijdrager
    CedricH

Bedankt voor de reacties alvast! Goed dat ze die batterijduur halen, dat zou echt wel helpen.

Echt veel processorkracht zal ik niet nodig hebben, Word 2011 en Pages verbruiken immers niet zo danig veel. Er hangt hier ook niet overal (toch niet in de lokalen waar ik vaak zit) Wi-Fi dus daar kan hij ook al geen batterij aan verspillen. Het is hier ook ijskoud in de aula’s (hoewel het een goeie 25° is buiten) dus zelfs aan de ventilator moet hij geen stroom besteden:lol:

Mijn MacBook is al een goeie 4 jaar oud en begint eigenlijk een beetje veel te traag te worden. Hij draait wel nog Lion maar het heeft allemaal zijn tijd nodig en hij wordt ook enorm snel warm dus dat is ook niet ideaal in een stil auditorium als dat ding daar als een malle staat te loeien. Vorig jaar was dat soms al irritant in de lessen en dit jaar is het nog stiller dus zal het nog erger zijn…

Bijdrager
    CMD-Z

volgens mij wil die jongen gewoon een nieuwe kopen;-)

Bijdrager
    MartyMacy

Geef hem ongelijk, en laat hem van het weekend naar de A-mac gaan daar is 10% korting.

Bijdrager
    CedricH
    CMD-Z op 29 september 2011

volgens mij wil die jongen gewoon een nieuwe kopen;-)

Misschien een beetje erg om te zeggen maar eigenlijk wel ja:lol:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.