9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Blackbird

Macbook Air early 2014 geen/slechte wifi (FRITZ BOX 7581)

Hallo allemaal,

Ik heb al enige tijd last van hele slechte / geen wifi met mijn Macbook (Air ”13 10.15.3, early 2014). Andere apparaten (iPhones, iPad en Macbook Air ”13 10.15.4) maken wel verbinding en ondervinden geen problemen. Ter informatie, router is Fritz Box 7581.

Het probleem:
    1. Na het openen van mijn laptop na slaapstand heb ik NOOIT wifi. Ik moet meerdere keren proberen verbinding te maken met wifi.

2. We hebben op aanraden van xs4all de wifi gesplitst in 2,4 en 5 ghz omdat blijkt dat mijn Macbook geen verbinding kan maken met 5ghz. Ik zie de 5ghz wifi wel in mijn overzicht maar kan er geen verbinding mee maken.

3. Nu kan ik vaker verbinding maken met wifi op de 2,4 ghz, maar als ik verbinding weet te krijgen heb ik slechts een 1-8 Mbps ontvangst en valt deze vaak weg.

Ik heb dit probleem al zeker 1,5 jaar, maar het is de ene periode erger dan de andere. Ongeveer een jaar geleden bij de Genius Bar geweest. Hier is mijn mac open geschroefd omdat ik keer op keer te horen kreeg van Apple dat mijn accu was “opgezweld” (ik heb de melding ‘vervang spoedig’ zoals veel anderen denk ik) en dus de wifi antenne misschien was beschadigd. Echter kon degene van de Genius Bar niks ontdekken.

Aangezien ik soms een paar dagen (op handmatig wifi een paar keer aan- en uitzetten na) nergens last van heb weet ik niet goed wat ik moet doen. Echter, kan ik nooit verbinding maken met het 5ghz netwerk, die ik wel in mijn overzicht zie.

Hier nog een overzicht van mijn wifi gegevens op mijn macbook:
    Kanaal 1 (2,4 ghz, 20 MHz)
    RSSI: -47 dBm
    ruis: -100 dBm
    Tx-snelheid: 145 Mbps
    PHY-modus: 802.11n

Op speedtest.net haal ik momenteel 5,1 Mbps (download), afgelopen week nog geen eens 1, en 70 Mbps (upload)

De andere macbook met goed internet heeft vergelijkbare waardes voor de 2,4 verbinding. Voor de 5 ghz verbinding geldt op die laptop:
    Kanaal 36 (5 ghz, 80 mhz)
    RSSI: -49 dBm
    Ruis: -95 dBm
    Tx-snelheid: 867 Mbps
    PHY-modus: 802.11ac

Bijdrager
    iKweethetbeter

Hoe doet je MacBook Air het op andere wifi netwerken?

Bijdrager
    Blackbird

Op een ander netwerk van Telfort zelfde probleem..

Bijdrager
    penseel

Of Wifi-netwerken verwijderen en opnieuw toevoegen.

Netwerken vergeten op een Mac
    Ga naar  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Netwerk ▸ Klik in de kolom op ‘Wifi’ ▸ Geavanceerd. Open vervolgens het tabblad ‘Wifi’ om alle opgeslagen netwerken weer te geven. Selecteer één of meerdere netwerken die je wil verwijderen en klik vervolg onderaan het overzicht op de min-knop om deze definitief te wissen. Bij meerdere geselecteerde netwerken kun je de optie ‘Pas toe op alles’ aanvinken om direct alle verbindingen te vergeten.

Bijdrager
    Blackbird

Dit heb ik al vaak genoeg geprobeerd. Zonder resultaat helaas.

Zijn er bij de tabbladen binnen ‘systeemvoorkeuren’ > ‘netwerk’ > ‘geavanceerd’ nog bepaalde dingen waar ik op moet letten?

Ik heb hier geen verstand van, maar moeten bepaalde dingen bij IPv6 staan of juist niet? Of bij DNS-servers …?

Wat kan de oorzaak zijn van het feit dat ik nooit verbinding kan maken met de 5 ghz verbinding?

Bijdrager
    wouter57

De draadloze omgeving analyseren ????https://support.apple.com/nl-nl/HT202663

Bijdrager
    Blackbird

Qua netwerkinstellingen staat alles goed. Het lijkt erop dat mijn 5ghz antenne kapot is. Als ik het netwerk namelijk alleen op 5ghz zet heb ik totaal geen internet. Zet ik hem op 2,4 ghz, dan heb ik af en toe internet (maar zeer traag). Andere apparaten op het netwerk hebben totaal geen problemen.

Kan ik op een manier testen of mijn 5ghz antenne kapot is?

Bijdrager
    Blackbird

Heb je enig idee hoe duur het is om bij Apple je wifikaart te laten vervangen?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.