7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    ripwater

MacBook Air blijft opstartproblemen geven

Hallo allemaal, mijn MBA heeft een regelmatig terugkerend probleem: bij het opstarten of uit slaapstand halen zijn er problemen met het vinden van de opstartschijf.

Dit is nu een keer of 4/5 gebeurd in een periode van ongeveer een half jaar.

Via de opstart dvd kan ik er dan nog opkomen en proberen de schijf te herstellen. Dit lukt nooit, ik moet dan de schijf wissen en vanaf Timecapsule alles terugzetten. Ik heb ook wel eens alles opnieuw geinstalleerd maar dat is ook niet de oplossing.

Als dat is gedaan, werkt het weer een paar weken of maanden goed. Vanmorgen was het weer prijs, vanuit slaapstand een blauw scherm. Herstel weer niet mogelijk.

Ik denk er nu toch aan om de MBA voor reparatie aan te gaan bieden. Heeft iemand een idee wat er dan gerepareerd of vervangen gaat worden en hoeveel zo’n grapje ongeveer kan gaan kosten??

Bijdrager
    Maverick9898

Het lijkt op een defecte harde schijf. Als het nog binnen je garantie valt, heb je geen probleem. Anders ben je zeker 80 euro kwijt aan onderzoekskosten alleen al. Dan is er nog niks gerepareerd;).

Bijdrager
    ripwater

Helaas, hij is uit 2008 dus geen garantie meer…
    Na een paar uurtjes heb ik hem weer hersteld en dan werkt-ie weer een tijd goed. Kan het dan toch een harde schijf probleem zijn?

Bijdrager
    Maverick9898

Nouja dat lijkt me als hij via Disk Utilities zegt dat de schijf niet te herstellen is en hij vindt de opstartschijf niet dan is het vrij ‘safe to say’ dat het aan de schijf ligt. Ja of hij zit bijv. niet goed aan het moederbord, maar ik denk eerder dat de schijf het gewoon begeven heeft. Je kan het natuurlijk eventueel ook zelf doen, met iFixit, maar dat is wel meer gedoe. Ik zou ervan uitgaan dat je in ieder geval zo’n 200 euro kwijt bent aan de reparatie, in totaal dus inclusief die 80 euro waar ik het over had.

Bijdrager
    ripwater

O.K. bedankt voor de hulp!
    Klinkt inderdaad logisch maar vind het apart dat het weken goed gaat (ook aan-uit-zetten) en dan ineens weer niet. Iets klopt er in ieder geval niet!;-)

Bijdrager
    Maverick9898

Ja, klopt dat is ook raar. Onze oude MacBook white hebben we ook een keer laten vallen. Deed het nog prima, maar 3 dagen later was ie ineens stuk. Dat kan heel raar gaan bij die schijven. Maar dit klinkt in ieder geval niet gezond. Gewoon een Time Machine back-up maken en wegbrengen. Niet leuk natuurlijk, maarja…..

Bijdrager
    ripwater

Nou, gisteren weer hetzelfde meegemaakt. Schijf opnieuw vastgelopen nog voordat ik deze ter reparatie kon aanbieden.

Wat me inmiddels wel is opgevallen, is dat dit telkens gebeurt als de MBA op de batterij werkt. Als de batterij een stuk leeg is wordt de MBA trager. Als ik hem daarna in slaapstand zet (door klep dicht te doen), kan de MBA de schijf niet meer vinden als ik de klep weer open, zo lijkt het. Alsof hij te weinig power heeft om dit uit te voeren.
    Misschien dat dit herkenbaar is voor iemand..?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.