12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    sallandsebeer

MacBook Air

Dag OMT-ers,
    Ik heb vele topics op OMT gelezen over een de MacBook Air en haar opties, maar ik wil toch graag zekerheid.
    Ik wil binnenkort een MBA aanschaffen, ik heb een vraag over de samenstelling.

Ik heb voordat ik begin ook een 27inch iMac, die ik vooral gebruik om wat te Photoshoppen voor webdesign.

Alleen ik wil graag wat mobieler zijn, ik ga volgend jaar koeien drijven en melken in het buitenland dus ik wilde graag een leuke laptop mee om toch wat diensten te blijven verlenen.

Is een 1,7 Ghz. processor nodig, is dit echt merkbaar of is 1,3 ook genoeg? Is 1,3 niet wat weinig?
    Is 8GB RAM een aanbeveling?

Over de SSD 128 lijkt mij genoeg, of zullen in de toekomst de programma’s groter worden?

Bedankt voor het lezen van het zoveelste topic!

Bijdrager
    Applebvv

Ik zou sowieso 8GB RAM nemen, een i7 kan je erbij doen voor nog wat extra snelheid.

Bijdrager
    KarelWillem

…Over de SSD 128 lijkt mij genoeg, of zullen in de toekomst de programma‚Äôs groter worden?…

Oh, als er iets een absolute zekerheid is, is het wel dat je elk jaar meer opslag nodig hebt.

Niet alleen de programma’s dijen uit, ook de bestanden natuurlijk.
    Foto’s krijgen steeds meer megapixels, films zijn van 320×240 naar full HD gegaan, en zullen nog steeds groter worden.
    Muziek ging van 64 kbps naar 320, etc.
    Opslag heb je dus nooit genoeg.:)

Bijdrager
    Shmoo

Juist niet @KarelWillem,

Computers zullen in de toekomst juist steeds minder geheugen krijgen , precies voldoende om apps te installeren en het OS goed te laten draaien.
    Opslaan doe je straks standaard in het wolkje zodat je alles overal bij de hand hebt.

Inactief
    Anoniem

Nee, opslag wordt steeds goedkoper, dus over 5 jaar zal er misschien wel 1024 gb standaard in de goedkoopste MacBook Air zitten, misschien hebben mensen ook nog veel in de cloud staan, maar dan meer als backup, denk ik.

Bijdrager
    sallandsebeer

Dat is hetgeen waar ik mee zit, ik wil hem graag wel een poosje houden, en anders wacht ik mooi tot oktober op een nieuwe lijn MBP.
    Die processor lijkt mij niet echt ideaal, dat geheugen kost me teveel, en dan zit je al aan een MBP.

Inactief
    Anoniem

wat wil je gaan doen op de macbook?
    als je alleen internet en mailt en simpele word documentjes typt of licht video edit is de MBA snel zat.
    die lage kloksnelheid komt door de nieuwe technologie, de haswell generatie kan de zelfde prestaties leveren op een lagere kloksnelheid en is daardoor heel zuinig, waardoor je MBA heel lang met 1 batterij lading doet.

Bijdrager
    sallandsebeer

Dus 1,3 Ghz. is niet te laag om Photoshop te draaien, dat wil ik er namelijk ook graag mee doen?
    Ik wil niet over een poosje geen Photoshop meer kunnen draaien, maar ik heb ook geen zin om 500 euro extra uit te geven.;)

Bijdrager
    Shmoo

Photoshoppen + met video en audio werken vraag niet alleen voldoende Intern geheugen maar ook vrij ruimte op je HD. Met een Air ben je dan al snel genoodzaakt om een externe HD te kopen voor de opslag van je bestanden.

Dus zet eens wat dingen punten tegenover elkaar:

Air
    – Eerste stap is al een beslissing maken, is 4GB voldoende geheugen of ? –> upgraden naar 8GB zou prima oplossing zijn richting de toekomst maar is niet erg aantrekkelijk qua prijs
    – Bij de eerste stap moet je direct al de goede beslissing maken want daarna kun je het niet meer veranderen
    – Een externe HD kopen voor opslag van je bestanden (vaak)
    – De machines worden vaak heet wanneer je er 2 uur serieus op werkt
    – Ze zijn-/voelen fragiele aan omdat ze gebouwd zijn voor transport, compact en mobiel-werken

Pro
    + Een MacBook Pro is tegenover de Air veel robuuster gebouwd en zelfs de MacBooks + MacBook Pro’s van 7 jaar geleden passen nog steeds in een tas of rugzak, het is niet zo dat MacBooks ooit met een steekkar vervoerd moesten worden ( keep it real )
    + MacBook Pro’s zijn gebouwd voor meer serieuze werkzaamheden, dat bewijst het verleden – ik ken helemaal niemand die ooit spijt heeft gehad dat ze ooit een MacBook Pro gekocht hadden
    + Interen geheugen is makkelijker te upgraden, koop je nu 4GB dan kun je er altijd nog na een jaar 8 of 16GB inzetten wanneer het geheugen ooit ergens in de aanbieding is
    + De volgende MacBook Pro kan net zo goed die Haswell chip krijgen, wie zal het zeggen
    + Alle (extra) kosten van de Air bij elkaar opgeteld zijn denk ik meer dan een instapper MacBook Pro

Zet dat allemaal op een rijtje + dat je geen MacBook Air of Pro op dit moment nodig hebt en de keuze zou voor mij heel simpel zijn.

Bijdrager
    sallandsebeer

Zeker Shmoo, ik ben eruit! Ik wacht nog even, die punten die je genoemd hebt met name de pluspunten en de kosten hebben het realistisch weergegeven.

Ik werk nog even door en heb dan direct een laptop voor de toekomst!

Dank, verhelderend.

Bijdrager
    GeertGB

Lees ook even dit artikel op Anandtech. i7 maakt heel veel verschil. “If you need performance, the Core i7 upgrade is absolutely worth it.”

Bijdrager
    sallandsebeer

Dank! Ik wacht nog even op de nieuwe MBP. De prijzen van de upgrade kom je uit op die van een nieuwe MBP basis.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.