30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    thommie1994

MacBook Air 4gb of 8gb RAM?

Ik heb al twee jaar een mooie MacBook Pro, alleen ik vind hem toch wat te zwaar en lomp om mee te nemen. Oftewel, ik zit erover na te denken om een MacBook Air te kopen. Alleen ik twijfel ontzettend of ik het standaard 4 gb ram model wil, of de 8gb ram.. Normaliter gebruik ik amper photoshop/parallels of dat soort dingen, wat raden jullie aan?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Als je het geld ervoor wilt uitgeven natuurlijk 8GB, simpelweg omdat je het later niet meer kan uitbreiden. Voor licht Photoshop werk en een enkele VM voldoet 4GB ook.

Bijdrager
    den elias

Kheb 4 Gb en werkt snel. Voor mij is 8gb overbodig en veel te duur om aan te kopen. (+ 100€)

Heb je eenmaal 4gb ram dan kun je niet meer upgraden. Heel stom van Apple.

Bijdrager
    sven551

zelf heb ik in mn mac mini 16 gb en in imac 32 en macbook air 4. ik vind 4 prima werken omdat ik alle zware dingen op mn mini of imac doe, als je het geld voor 8 hebt en het ECHT nodig hebt ga dan voor 8

Bijdrager
    marcelleke

Thommie,

Heb vorige maand zelf de nieuwe air met 4gb ram gekocht. Speciaal gekocht voor het nieuwe schooljaar.
    Ik gebruik hem meestal voor tekstverwerking, internetten, film kijken, downloaden, boot camp en af en toe iphoto of skype. De 4GB is ruim voldoende voor mij, meestal 2GB over.
    Ook moet ik zeggen dat ik het zware werk overlaat aan mijn imac 27″ en de air vooral voor school wordt gebruikt. De imac heeft 8gb ram maar heb nog nooit meer dan 4gb gebruikt.

Voor de dingen die jij wil doen is 4GB echt wel voldoende. De 8GB is dan eerder voor de toekomst maar tegenwoordig is de standaard nog steeds 4GB. Ik denk ook dat het eerder psychologisch werkt die 8GB (Oef ik kan nu 6 jaar verder :sarcastic:). Dan heb ik het vooral over de gewone gebruiker en niet voor de professionele gebruikers onder ons.

Veel succes met uw toekomstige aankoop!

Bijdrager
    baziel

Ik denk ook dat 4GB genoeg is, voor voorlopig. Indien je van plan bent om je Air langer te gebruiken dan 3 jaar dan zou ik de 8GB nemen. Alsook is het interessanter indien je later je Mac wil verkopen.

Bijdrager
    1984

Kijk eens terug naar de MBA van 4 jaar geleden “MacBook Air “Core 2 Duo” 1.6 13″ en kijk wat je der nu mee kunt. Ja een nieuwe kopen, (2 GB of RAM is onboard, and cannot be upgraded.) http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-air-2011-of-2012-2013

Bijdrager
    iKweethetbeter
    thommie1994 op 23 augustus 2012

Normaliter gebruik ik amper photoshop/parallels of dat soort dingen, wat raden jullie aan?

Op een Mac draai je OS X, vergeet BootCamp, Parallels en andere virtuele omgevingen om Windows te draaien!

En een MBA is, mede door zijn schermgrootte, niet de eerste machine waar ik aan denk bij Photoshop.

Bijdrager
    1984
    iKweethetbeter op 23 augustus 2012

En een MBA is, mede door zijn schermgrootte, niet de eerste machine waar ik aan denk bij Photoshop.

Sommige mensen wel .

Bijdrager
    youp

ik heb maar wel de uitbreiding gedaan naar 8 gig, gewoon puur omdat het later niet kan, en je zal het maar wel nodig hebben. zoals een engels proverb gaat “better save then sorry”

Bijdrager
    Stirf

iKweethetbeter

Hoef je ook niet, want de TS geeft aan dat hij dat amper gebruikt.

Bijdrager
    Wanamaca

Ik had ook voor 4 gegaan, het extra geld kan je opzij zetten en optellen bij je spaarpotje om je MBA te vervangen als hij traag wordt.

De SSD is zo razend snel dat ik niet denk dat het een must is om veel RAM te nemen.

Bijdrager
    iKweethetbeter
    Stirf op 23 augustus 2012

Hoef je ook niet, want de TS geeft aan dat hij dat amper gebruikt.

Hij gebruikt het amper, maar hij gebruikt het wel!

Mijn advies: Parallels niet gebruiken, je hebt een Mac!

Bijdrager
    rubensch

Ik heb 2 maanden geleden een MBA gekocht en wel met 8gb.
    Niet dat je er veel van merkt, voor de toekomst kan het zen voordelen hebben.

Bijdrager
    @Mathijss95

Tenzij je over paar jaar nieuwe wil zou ik er 8 in zetten. Waarom? Je weet niet wat je in de toekomst hebt of krijgt. En je hebt dan ook denk ik betere ondersteuning op nieuwere en zwaardere OS-sen.

Bijdrager
    thommie1994

Mijn advies: Parallels niet gebruiken, je hebt een Mac!

Helemaal mee eens! Ik zou ook liever geen Parallels gebruiken, maar helaas wil mijn school dat ik met windows leer werken. En soms gebruik ik photoshop, maar dan alleen op een extern scherm.

Maar ik ga denk ik voor de 4GB! Ik wil waarschijnlijk toch over twee jaar weer een nieuwe! (nu mijn MacBook Pro nog verkopen!)

Bijdrager
    marcelleke

Gebruik dan gewoon boot camp. Maakt volledig gebruik van uw macbook.
    Heb het ook nodig voor school (van moeten).

Met de air is het switchen tussen Windows en Mac enkele seconden.
    Ook gebruikt parallels redelijk wat geheugen en werkt het toch niet zo vlot.

MVG

Bijdrager
    macpro

Ga voor de 8 GB. Als je Parallels gaat gebruiken, dan is 4 GB aan de krappe kant. Het werkt wel, maar je gaat het echt merken in de prestaties. Mijn vorige MacBook Pro had ook “maar” 4GB en VMware Fusion had toen af en toe behoorlijk moeite om een eenvoudige Windows omgeving werkbaar te houden. Zeker als er ik nog wat andere programma’s naast gebruikte.
    Mijn huidige MacBook Pro heeft 8 GB en de performance is nu merkbaar beter.

Bijdrager
    iep

En wederom maakt men hier een geweldige rekenfout wat geheugen betreft. Het venijn heet Intel HD 4000. Dat is de videokaart in de MBA welke geen eigen geheugen heeft maar wel geheugen nodig heeft. What to do? Nou simpel, gewoon wat van het werkgeheugen afsnoepen. Het 4GB model heeft dus niet 4GB ter beschikking voor OS X maar 4GB – 384MB. Bij 8GB is dat 8GB – 512MB. Zie daar een hele goede reden om voor 8GB te gaan: je hebt meer videogeheugen maar ook meer geheugen voor OS X tot je beschikking. Daardoor ben je beter in staat om grotere schermen aan te sturen, heb je niet bepaald last van schokkende animaties en noem maar op.

Als je Windows 7 bij virtualisatie gebruikt zul je de vm moeten configureren zodat Windows 7 optimaal draait. Dat betekent dat je sowieso al naar de 2GB aan geheugen moet. Als we dan weer even dat rekensommetje erbij halen dan betekent dat je bij 4GB aan geheugen maar 1GB aan geheugen voor OS X hebt, 384MB voor de videokaart en 2GB voor de vm. Daar komt nog wat overhead bij dus vandaar die 1GB voor OS X. Bij 8GB krijgen we dan 512MB voor de videokaart, 2GB voor de vm en de rest voor OS X (denk dat je hier na overhead ergens op een 4,5~5GB uitkomt). Een behoorlijk verschil dus.

Resumerend: ga voor 8GB omdat je dan meer geheugen voor de videokaart hebt waardoor deze een betere performance heeft en je hierna nog ruim in het geheugen zit voor het draaien van diverse programma’s en dingen als virtuele machines.

Bijdrager
    CedricH

macpro en iep hebben gelijk! Ik heb zelf een 2011 13″ MBP en 2009 iMac, beiden met 4GB RAM. Toch werkt de iMac met dezelfde hoeveelheid geheugen merkbaar sneller en ben ik nu aan het uitkijken om wat meer RAM in mijn MBP te klikken. Ook voor Parallels of andere virtualisatie programma’s is veel RAM geen overbodige luxe.

Sowieso zou ik 8GB nemen in een MBA, ook al is het maar omdat je het later niet meer kan uitbreiden. Zeker nu Apple stilaan zelf ook al 8GB RAM begint te leveren op de duurdere modellen vermoed ik dat het niet lang meer zal duren voor die hoeveelheid RAM geen overbodige luxe meer begint te worden. Enkele jaren geleden was dat ook zo toen we van standaard 2 naar 4 GB gingen.

PS. Zeur toch niet constant over dat de TS Windows wil gebruiken, sommigen onder ons hebben dat gewoon nodig.

Bijdrager
    Thomas18NL

Wat ben ik toch blij dat ik niet de retina pro heb gekocht, nooit last van dit gezeik =)

Bijdrager
    Daantsjie
    Thomas18NL op 24 augustus 2012

Wat ben ik toch blij dat ik niet de retina pro heb gekocht, nooit last van dit gezeik =)

Dat zal je vast met een ander macbook ook wel hebben hoor.
    Ik heb nergens last van met mijn Retina

Bijdrager
    Thomas18NL
    Daantsjie op 24 augustus 2012

Dat zal je vast met een ander macbook ook wel hebben hoor.

Ik heb nergens last van met mijn Retina

Als ik wil steek ik meer RAM in mn nieuwe pro, of een SSD naast mn HDD.
    Dat bedoelde ik:)

Bijdrager
    Daantsjie

Ik heb qua ram het maximale gedaan en heb 512 gb. Meer heb ik niet nodig.
    Dus voor mij zit dat probleem er niet in

Bijdrager
    iep

Dat maakt geen fluit uit omdat je nog steeds de keuze moet maken hoeveel je erin moet stoppen. Bij de ssd krijgen we weer vragen over de grootte en welk type. Precies hetzelfde als wat er in dit topic wordt gesteld dus;)

Bijdrager
    Thomas18NL
    iep op 25 augustus 2012

Dat maakt geen fluit uit omdat je nog steeds de keuze moet maken hoeveel je erin moet stoppen. Bij de ssd krijgen we weer vragen over de grootte en welk type. Precies hetzelfde als wat er in dit topic wordt gesteld dus;)

Jep, alleen is de keuze 8 GB voor 100 euro bij Apple, of naderhand voor 40 euro online wel wat leuker.

Daarnaast kan je niet eens een retina kiezen met 500 HDD en 128 GB SSD, en die heb ik nu wel, daarom ben ik blij met mijn keuze:)

Bijdrager
    iep

Bij de Air en MBP Retina is er geen “naderhand” omdat het geheugen op het moederbord gesoldeerd is. Daar heb je dus alleen maar “voorhand” en dus zul je de keuze moeten maken alvorens je tot bestellen over gaat. Dat maakt het wel ietsjes moeilijker omdat je ook op voorhand moet inschatten wat je in de toekomst nodig hebt. Als je achteraf het geheugen nog kan aanpassen kun je dat doen op moment dat je te weinig geheugen hebt. Alleen ook dan krijg je de vraag hoeveel je er dan in moet steken. Het is niet zo leuk als je begint met 4, dan naar 8 gaat en een half jaar later toch 16GB moet hebben. Dat kost je een extra upgrade wat uiteindelijk duurder uitpakt. Gevolg: ook hier veel vragen over. Voor ssd hetzelfde.

Kortom, dat achteraf is lang niet altijd zo voordelig en je bent ook zeer zeker niet gevrijwaard van de discussie wat je nou zou moeten nemen. Je zult altijd naar je opties moeten kijken en moeten gaan afwegen wat je neemt. En dat leidt vaak tot een dilemma waardoor mensen op een forum vragen gaan stellen zoals we hier op het forum al een aantal jaar zien (we hebben niet voor niets een apart topic speciaal voor geheugen en een apart topic speciaal voor ssd’s).

Bijdrager
    Thomas18NL
    iep op 26 augustus 2012

Kortom, dat achteraf is lang niet altijd zo voordelig.

Hmm, je kan je 4GB RAM verkopen en je koopt voor 40 euro 8GB.

Dat scheelt toch aardig wat met de 8GB die bij Apple 100 euro extra kost, een eurotje of 70 dus, voor precies hetzelfde.

Daarvoor koop ik liever de Magic Mouse.

Bijdrager
    iep

Tja, je kan het ook gewoon 1x goed doen… Zo kunnen we dus wel even door blijven gaan;)

Bijdrager
    lars.hulshoff

Ik zou persoonlijk gewoon dit RAM-geheugen nemen: KTAMB1600/8G, 8GB 1600MHz SODIMM for Apple, oem partnr.: N/A

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.