24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    deheernice

Macbook air ?

Hallo !

Ik weet dat het al in meerdere topics gevraagd is maar ik zit toch met een enigszins specifieker dilemma.

Mijn 3 jaar oude sony laptop is overleden en ik wil graag overstappen naar apple ( wiehoe ), alleen nu twijfel ik tussen de macbook pro retina 13″ en de macbook air 13 inch. Ik heb al in verscheidene reviews gelezen dat die mbpr best wel traag is doordat ie zo’n lichte processor heeft, en door het scherm. Ik vraag me nu dan ook af of ik een air of die mbpr moet kopen. Overigens wil ik er op gaan draaien in de zin van ‘ dj’tje spelen ‘ met traktor pro dus heb wel wat spierkracht nodig.

Sidenote:
    http://www.takeitnow.nl/notebooks/apple/MD213N-A/7008991/

Klopt hier iets niet aan dat hij 300 euro goedkoper is dan in de macstore ? Of is het gewoon een versie die nu niet meer gemaakt wordt. Want dat maakt de keuze tussen een mpr en een air natuurlijk wel moeilijker als het maar 100 euro scheelt.

Tanx iig !:)

Bijdrager
    1984

MacBook Air systems are intended for those most interested in size and weight rather than performance, connectivity, or upgrades, and this has not changed. What has changed is that the “Haswell” architecture consumes far less power than previous systems and battery life has increased considerably as a result bron

deheernice op 22 juni 2013

http://www.takeitnow.nl/notebooks/apple/MD213N-A/7008991/

Klopt hier iets niet aan dat hij 300 euro goedkoper is dan in de macstore ?

Zover ik zie is deze 46 euro goedkoper
    Bewerkt :€246,01(Opslagcapaciteit 256 GB) ik zou wel navraag doen na dat verkoop punt,goedkoop is duurkoop (meestal)

Bijdrager
    Sam Rijver

Ik heb zelf een 13″ rMBP en misschien is daardoor mijn mening wat gekleurd. Maar soms vraag ik me echt af wat mensen nu precies bedoelen met dat het apparaat langzaam zou zijn. Ik merk er niets van en zou het ding zelfs als bliksemsnel willen omschrijven. Heel soms is er een interface lag maar dat lijkt meer een software probleem te zijn dan een echt gebrek aan ‘kracht om de pixels te pushen’, ik merk het trouwens niet eens meer en vraag me af of ik het ooit gezien zou hebben als niet iedereen over het gebrek aan kracht zat te drammen. Ik gebruik mijn machine de hele dag door voor allerlei vrij intensieve zaken en heb er geen enkel probleem mee.

Het is in ieder geval de beste Mac die ik ooit in bezit heb gehad.

Bijdrager
    deheernice

@1984

Het betreft de 256gb versie die in de macstore 1720 euro is, of zit ik hem helemaal te spacen?

@sam,

Ook nooit hapering bij enigszins zware programma’s of iets dergelijks?

Bijdrager

Hier ook een Retina 13 inch versie. Die van mij happert alleen in safari, maar dit blijkt ook gewoon te gebeuren bij de 15 inch. Daarnaast begreep ik dat dit over zou zijn in het nieuwe OS X. Maar langzaam? Nee absoluut niet. Hiervoor had ik de 15 inch. Die is grafisch wel een stuk beter door de videokaart.

Bijdrager
    Sam Rijver

Juist tijdens het draaien van zwaardere programma’s is dit mijn snelste Mac ooit, verreweg zelfs.

Ik kon alleen vertragingen vinden in de interface (bijvoorbeeld safari als een gek lopen resizen en dat het dan soms een kwart seconde duurt om het venster te tekenen) nadat ik er als een malle naar gezocht had. Omdat ik me dus ook gek had laten maken door het geklets dat het ding langzaam zou zijn heb ik Quartz Debug geïnstalleerd om te kijken wat mijn framerate in Safari was tijdens het scrollen. Toen ik zag dat die zo rond de 40 fps lag ben ik op aanraden van iemand op Macrumors overgestapt op de Webkit Nightly Builds en nooit meer teruggekeken. Het was echt dat ik op zoek gegaan ben naar de nadelen van de machine, anders had ik ze denk ik nooit zelf opgemerkt.

Edit: Ik heb toevallig vandaag een lijstje van mijn favoriete apps gepost in dit topic. 80% van het lijstje staat constant en tegelijkertijd te draaien. Geen enkel probleem mee. Ik heb alleen verder geen ervaring met je DJ software. Mocht je echt geen keuze kunnen maken mag je best eens een keer meekijken via schermdeling naar hoe de machine draait (al weet ik niet of het een eerlijk beeld geeft, maar goed).

Bijdrager
    AppelJuice
    deheernice op 22 juni 2013

Overigens wil ik er op gaan draaien in de zin van ‘ dj’tje spelen ‘ met traktor pro dus heb wel wat spierkracht nodig.

Ik weet niet precies wat jij onder spierkracht verstaat, maar ik draai al geruime tijd met (de laatste versies van) Traktor op een alu Macbook van eind 2008. Probleemloos!! Zou dus ook zonder problemen op een 2013 machine moeten kunnen! Ik weet niet of je een midi-controller gebruikt? Als je er een hebt met een ingebouwde geluidskaart wordt de audio processing niet eens op de Mac gedaan.

Bijdrager
    Soulshaker

Spierkracht ?
    De vereisten voor traktor pro 2

Windows 7 or 8 (latest Service Pack, 32/64 Bit), 2.0 GHz Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 64 X2, 2 GB RAM (4 GB recommended)

Mac OS X 10.7 or 10.8 (latest update), Intel Core 2 Duo, 2 GB RAM (4 GB recommended)

General: Monitor with 1024 x 768 screen resolution, USB 2.0, 1 GB free disc space, high-speed internet required

De macbook air draait daar gewoon cirkels omheen.
    Kies gewoon de nieuwe air, met 8GB ram

Bijdrager
    deheernice

Dat scheelt dan 100 euro met de retina.. Dan is het dus of goed scherm of 6 uur langere batterij. Of mis ik nog iets anders?

Bijdrager
    deheernice

@soulshaker,

Ik heb een vaio met 2,4 ghz duo core maar dat ligt wss ook aan andere dingen dat ie zo dom doet:p

Bijdrager
    1984
    deheernice op 23 juni 2013

Dat scheelt dan 100 euro met de retina.. Dan is het dus of goed scherm of 6 uur langere batterij. Of mis ik nog iets anders?

What are all the differences between the 13-Inch “Late 2012” Retina Display MacBook Pro models and the regular “Mid-2012” 13-Inch MacBook Pro and MacBook Air? Which is best for me? klik

Bijdrager
    Soulshaker

@ 1984

De nieuwe MB air kost nu 100 euro minder
    Met een veel snellere SSD , betere intel graphics en wifi AC

http://store.apple.com/nl/browse/home/shop_mac/family/macbook_air

En de 13″ 2012 Macbook air kost nu zelfs bij veel resellers 1029 euro , dus nog eens 100 euro minder;)

Bijdrager
    MvdM

Ga op een retina MacBook Pro maar eens naar de Store-pagina van Apple en scroll daar even snel doorheen. Dat gaat met horten en stoten. Maandje of 2 geleden op meerdere systemen getest, stonden verder geen andere apps open. Ik weet niet of er qua graphics daarna nog een update is geweest, maar dit zijn mijn ervaringen en het viel me gewoon op zonder dat ik er eerder iets over gelezen had.

Bijdrager
    Sam Rijver

Ik heb net nog maar een keer even gekeken om te zien of ik het probleem ook herken of dat het ondertussen misschien opgelost is. Ik heb via Quartz Debug de FPS teller gebruikt omdat er voor het blote oog (iig die van mij) geen verschil te zien was. Heb de store geopend en ben gewoon als een gek heen en weer gaan zitten scrollen.

Optimized for Retina:

Safari: 48-52 FPS
    WebKit Nigtly: 55-60 FPS

Scaled 1440 x 900:

Safari: 48 FPS
    WebKit Nightly: 55 FPS

Voor mij waren alle resultaten gewoon prima bruikbaar, ik zag geen noemenswaardig verschil. Ik heb overigens ook geen apps gesloten. Ik heb op dit moment Safari, Webkit, Tuba, iPhoto, ReadKit, iMessage, Mou, Skype, Airmail en Quartz Debug aanstaan. En daarnaast natuurlijk nog een zooitje utilities die via de menubar draaien.

Verder zou ik ook niet weten wat ik er aan toe moet voegen. Dit is in ieder geval zoals ik deze machine beleef en kan testen. Meer dan acceptabel.

Bijdrager
    GastonM

Als je voor de Retina MacBook Pro gaat, zou ik sowieso even wachten op de aankomende Haswell-upgrade. Je krijgt dan veel betere Intel HD Graphics, een veel snellere SSD, veel betere batterijduur en AC-WiFi. Door de betere graphics, vermoed ik dat de performance lag opgelost zal zijn. Het zou zonde zijn om nu het volle pond te betalen voor een machine die binnenkort waarschijnlijk een update krijgt.

Bijdrager
    Sam Rijver

Geen idee hoeveel sneller de nieuwe SSD’s gaan zijn en of dat in praktijk nog wat uitmaakt maar hier is mijn SSD read/write:

Dit alles wil overigens niet zeggen dat die nieuwe MBA geen prachtig mooie machine is die prima de luxe bij de wensen van TS past.

Bijdrager
    deheernice

Als ik het zo lees kan ik het beste nu dan de air kopen ( ik heb echt een laptop nodig ) en die dan verkopen als die mieuwe retina uit is, aangezien die waarschijnlijk wel meer waard blijft dan de retina.

Trouwens:
    Macbook air 13 inch met 256 gb en 8 gb ram : 1343 euro
    Macbook retina 13 inch met zelfde : 1483 euro.

Het scheelt dus echt niets, maar die air zal ik denk wel wat waarde vaster blijven lijkt mij? Of valt dat wel mee? Sorry voor de vele vragen haha.

Bijdrager
    Sam Rijver

Nou zoals ik het lees moet je gewoon lekker de machine kiezen die je het meeste aanstaat en daar gewoon een jaar of 5 dolgelukkig mee zijn. Echt onzin om nu te willen kopen om straks te verkopen. Ik kon een goede deal krijgen op mijn rMBP en omdat de lay-out van de aansluitingen (en aanbod) mij het beste aanstond heb ik voor die machine gekozen.

We zitten hier op het muggenzift niveautje die boel te vergelijken he, vergeet niet dat er hier honderden topics zijn (en tientallen van deze week) waarin gebruikers aangeven dat hun 4-5 jaar oude Macbook nog steeds bliksemsnel werkt.

Bijdrager
    MvdM
    Sam op 23 juni 2013

Heb de store geopend en ben gewoon als een gek heen en weer gaan zitten scrollen.

Even voor de zekerheid : je moet juist als een gek op en neer scrollen, niet heen en weer:P
    Mij viel het in de winkel gelijk op, air liep vloeiender dan de rMBP en nogmaals, toen had ik van het verschijnsel nog nooit gelezen.
    Maar goed, misschien zijn er inmiddels fixes voor geweest, dat zou het een en ander kunnen verklaren.

Bijdrager
    Sam Rijver

O shit ja. Nee op en neer werkt helemaal niet. Meteen terugbrengen dit rotding!

Bijdrager
    deheernice

Ja naja het is meer dat ik eigenlijk wel die retina wil hebben die over een tijdje uitkomt maar alsnog nu wel een laptop nodig heb, daarom is het opzich wel handig om te weten welke meer waard blijft.

Bijdrager
    Soulshaker
    Sam op 23 juni 2013

Geen idee hoeveel sneller de nieuwe SSD’s gaan zijn en of dat in praktijk nog wat uitmaakt maar hier is mijn SSD read/write:

Dit alles wil overigens niet zeggen dat die nieuwe MBA geen prachtig mooie machine is die prima de luxe bij de wensen van TS past.

Die nieuwe ssd’s hebben allemaal +700MB/s leessnelheid
    De 128GB heeft +-360MB schrijfsnelheid en de 256GB ssd +- 700MB schrijfsnelheid.

Bijdrager
    deheernice

Niemand antwoord ? (A)

Bijdrager
    1984
    deheernice op 23 juni 2013

Ja naja het is meer dat ik eigenlijk wel die retina wil hebben die over een tijdje uitkomt maar alsnog nu wel een laptop nodig heb, daarom is het opzich wel handig om te weten welke meer waard blijft.

Vergelijk hem eens met de concurrentie : Mid-2013 MacBook Air 13 vs. Sony Vaio Pro 13 For everyday use, both will do the job and then some. For photographers, graphic artists and those who spend lots of time in Adobe Photoshop or video editors, the Sony Vaio Pro’s higher resolution and wider color gamut is a great choice among ultraportables. Both have glossy displays, though in some countries (not US) Sony offers a non-touchscreen version of the Vaio Pro 13 that’s not glossy(€999,-). Kortom concurrentie zorgt er alleen maar voor dat ze hun best blijven doen de beste te zijn.

.http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OWkG6wVWGds#at=161

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.