8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Erikjee

Macbook Air 2020 i3 vs i5

Beste allemaal,

Daar is er weer één met een vraag. Gisteren heb ik mijn Macbook Air uit 2014 verkocht. De accu werd slecht en ik kwam steeds vaker ruimte te kort (128 GB). Hopelijk heb ik geen verkeerde beslissing gemaakt en wellicht had ik er wat beter over na moeten denken, maar terughalen kan helaas niet meer.

Ik werk vooral met WORD, PowerPoint en Excel bestanden voor mijn werk op de batterij. Ik bewerk op dit moment zo’n 12 (kleine) video’s per jaar. Op mijn Air ging dit redelijk, al werd het voor hem steeds zwaarder. Verder kijk ik dagen lang YouTube en surf ik ook vaak non stop op internet.

Is het verstandiger om voor de Air 2020 i3 of voor de Air 2020 i5 te gaan? Ik wil zo’n 5 jaar met de laptop doen. Qua ruimte heb ik denk ik wel genoeg aan minimaa l256GB.

Ik las op internet namelijk dat de i5 hitteproblemen heeft? Warm worden en hard blazen is niet erg prettig, als ik in een vergadering weer eens moet notuleren.

Ik kijk uit naar jullie reactie en alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite.

Groet,

Erik

Bijdrager
    Kwadraatje

In principe is de i3 al een heel pak sneller dan het model uit 2014, maar de i5 is nog weer een flinke stap sneller. Tijdens het notuleren mag geen van beide erg warm worden. Tijdens het youtuben en video-bewerken zal dat eerder het geval zijn.

Bijdrager
    Erikjee

Dank voor je bericht. Dat hij tijdens het video-bewerken wat warmer wordt vind ik geen probleem, dat begrijp ik. Maar bij ”simpele” Youtube videos bekijken ook? Daar maak ik me wel echt zorgen over als ik dus de i5 neem…

Bijdrager
    Kwadraatje

De i3 wordt hoe dan ook minder warm. Deze YouTube-video geeft je een aardig idee: https://www.youtube.com/watch?v=abRJ_KzBeyE

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Erikjee op 27 mei 2020 om 14:43</p>
    Dank voor je bericht. Dat hij tijdens het video-bewerken wat warmer wordt vind ik geen probleem, dat begrijp ik. Maar bij ”simpele” Youtube videos bekijken ook? Daar maak ik me wel echt zorgen over als ik dus de i5 neem…

Het slechts bekijken van een video vergt nauwelijks CPU kracht in vergelijking met video editing. En in beide gevallen kan een flink deel van die taak overgenomen worden door de GPU.

Dit gebeurt b.v. bij de VLC player. Dus dan is de GPU ‘druk’ bezig en de CPU juist minder.

De GPU wordt dan ook minder heet omdat deze (uiteraard) makkelijker omgaat met grafische berekeningen. De uitzondering hierop zijn 3D games die vragen sowieso het meeste van de GPU.

Bijdrager
    Erikjee

Oke hartstikke lastig dus. Ik denk dat ik dan het beste voor de i3 kan gaan met de taken die ik uitvoer?

PS Als ik de standaard taken bekijk die in de YouTube video worden uitgevoerd, dan lijkt het alsof de i5 (Meest rechter) juist telkens het minst warm is?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Erikjee.
    Bijdrager
    penseel

Of deze;   https://macfreak.nl/shop/mac/nieuwe-mac/Macbook-air-13/macbook-air-13-met-upgrade-opties/13-inch-macbook-air-spacegrijs-3

met i7 prosessor.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door penseel.
    Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>Erikjee op 27 mei 2020 om 17:03</p>
    Oke hartstikke lastig dus. Ik denk dat ik dan het beste voor de i3 kan gaan met de taken die ik uitvoer?

PS Als ik de standaard taken bekijk die in de YouTube video worden uitgevoerd, dan lijkt het alsof de i5 (Meest rechter) juist telkens het minst warm is?

De verschillen zijn echt marginaal. Kijk maar eens op 9:54. Temperaturen zijn vrijwel gelijk en fans draaien op beide MBA’s op iets meer dan halve kracht. Maar als je echt zekerheid wilt: bij kopen op afstand heb je 14 dagen bedenktijd. Tijd genoeg om het ding te testen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.