15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    TomBos

[Opgelost] MacBook Air 2017 model

Klopt het dat het 2017 model het laatste model Air is waarvan je zelf de SSD kan vervangen? Ik heb ergens gelezen dat vanaf het 2018 model de ssd vast gesoldeerd zit.

Mijn laatste Mac was een 11″ Air en zit te twijfelen om een nieuwe Air aan te schaffen, maar ik twijfel nog tussen een 2017 model en het 2019 model.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door Night. Reden: Topic opgelost
    Bijdrager
    Qapla

Ja dat klopt.

Bijdrager
    Shmoo

Hoezo, ga je kamperen met de MacBook Air? Het is een computer geen vouwwagen.

Bijdrager
    Jeddes

2017 model kopen als je het voor huis tuin en keuken gebruik nodig hebt en niet hecht aan een Retina scherm. 2017 machine is gewoon top, weinig bekende model issues.

Bijdrager
    Shmoo

2017 niet meer kopen tenzij je eentje voor 650,- kunt krijgen. Een nieuwe MacBook Air kost zo’n 1200,- een oude 2017 zo’n 980,- dat verschil is de upgrade meer dan waard!

Bijdrager
    Nikita

Behalve als een SSD groter dan 128 GB erin wil of moet hebben. Dan is het huidige model ineens wel erg prijzig….

Bijdrager
    Shmoo

Valt allemaal wel mee. Het 2017 model begint ook met 128GB dus als je daar meer opslag in wilt hebben dan denk ik dat je sowieso pech hebt qua beschikbaarheid.

Bijdrager
    Nikita

Alleen kan je hem in het oudere model nog zelf vervangen m.b.v. een adaptertje van een tientje, waardoor je er een standaard PCIe SSD in kan zetten voor zo’n € 100,- i.p.v. de 500 die Apple er voor rekent bij aanschaf 🤓

Bijdrager
    Shmoo

Maar welk persoon gaat dat doen bij een computer die hij splinternieuw uit de doos haalt.

Bijdrager
    Nikita

Ik zou er toe in staat zijn… 😄

Bijdrager
    TomBos

Er zijn genoeg mensen die meer performance/capaciteit willen en hiervoor willen betalen. Als voorbeeld heb ik onlangs nog mijn ps4 hdd vervangen door een 1TB SSD.

Zoals @Nikita aangeeft is mijn probleem niet alleen de onredelijke upgrade prijs van apple maar ook de lees/schrijfsnelheid van de stock ssd is lager dan als je hem zelf vervangt. Mijn vraag is iig beantwoord.

Bijdrager
    Nikita

De snelheid van de SSD van Apple is standaard al best hoog hoor; zeker bij de huidige modellen.

En dan nog, bij gewoon gebruik merk je het verschil tussen een leessnelheid van 1000 MB/s en 2000 MB/s echt niet.

Bijdrager
    Shmoo

Maar het verschil tussen 450 en 2000 wel. 😉

Bijdrager
    TomBos

De seq speed niet echt nee maar random read merk je wel. Het punt is ook een langzamere en inferieure ssd upgrade zou naar mijn mening goedkoper moeten zijn dan zelf inbouwen maar dit is niet het geval. Ik wil best geld uitgeven maar het moet wel redelijk zijn.

Maar goed het gaat mij voornamelijk om meer meer capaciteit. Ik download veel series in 1080p kwaliteit en dat is al gauw 1 tot 1.5GB per aflevering. De reden voor MacBook Air is het design, gebruiksgemak en lichtgewicht. Ik reis veel en series in bed kijken op een luie zondagmorgen is echt chill. Gamen doe ik vrijwel niet meer en als ik daar zin in heb is het meestal emulatie van retrogames. Dus de specs van een Pro heb ik niet nodig.

Screen van de nieuwe Air is superieur dus ik ga waarschijnlijk toch voor een nieuwe Air. Vind het wel erg jammer dat ssd vastgesoldeerd zit.

Bijdrager
    Hydrarchos

Ongeveer anderhalf jaar geleden een MBA uit 2017 gekocht voor de missus en er meteen een 1TB Samsung 970 EVO ingekwakt. Werkt briljant, retesnel en zonder nadelige gevolgen. Ik hoorde iets over problemen met power management maar tot dusverre heb ik daar niets van gemerkt, en hij wordt ook niet warmer dan Apples eigen SSD. Daarom hetzelfde verhaal met mijn MBP (2015) uitgehaald, waar nu een 2TB Intel 660P gelukzalig in ligt te zoemen. Bij de MBP heb ik zelfs het idee dat-ie koeler is dan de Apple-schijf die er eerst in lag.

Kosten voor de 1TB-operatie: 120 euro plus een tientje voor de adapter. En voor die 128GB SSD van Apple vang je als je je best doet ook nog wel een geeltje.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door Hydrarchos.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.