2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    Spinozo

Macbook Air 2012 SSD zelf upgraden

Ik heb een Air uit 2012 met 128GB Toshiba SSD en loop al een aantal jaar tegen te weinig ruimte aan. Nu heb ik er zo’n klein USB stickie van 128GB ingestopt om daar zaken op te slaan maar dat is teveel gedoe en ongemerkt loopt de disk dan weer vol. Nooit gerealiseerd dat ik deze SSD wel kan upgraden naar een grotere versie anders had ik dit jaren geleden gedaan. Maar onder het mom beter laat dan nooit wil ik hiermee van start gaan.

Nu lees ik op iFixit een post van iemand die zegt dat de 2012 Air met een adapter elke M.2 SSD kan huisvesten. Het betreft deze adapter: NGFF/M2

Hier wil ik een Samsung EVO 850 M.2 van 500GB in gaan hangen. Deze heeft een maximale snelheid van 540 MB/s lezen en 500 MB/s schrijven.
    Als ik m’n huidige drive benchmark met Blackmagic dan kom ik uit op 409 MB/s lezen en 236 MB/s schrijven. Het gaat me dus ook wat snelheidswinst opleveren maar extra opslag is de main goal. Deze oplossing is een stuk goedkoper dan de OWC oplossing met een Aura 6G SSD.

Terwijl ik dit bericht opmaak vind ik een video van deze actie: https://youtu.be/P5osw0UBN2U

Mijn vraag was of een Samsung EVO Pro ook zal helpen maar ben er inmiddels achter dat met de SATA III interface van de Macbook Air uit 2012 de EVO 850 de beste optie is. Je benut dan zo’n beetje de maximale doorvoersnelheid van de SATA interface. Dit bericht is misschien nog interessant voor iemand anders.

Bijdrager
    vuurvreter

Bedankt, voor dit berichtje.
    Als ik tegen problemen aanloop, ga ik dit ook doen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.