14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    MacKeessie

Macbook Air 2011 of 2012?

Ik vraag wat advies van jullie.
    Op dit moment heb ik een Macbook unibody ( Alu) 2 Ghz Duo Core van maart 2009, die op zich nog prima werkt, maar mijn dochter heeft een laptop die op instorten staat dus ik wil mijn Macbook doorschuiven naar haar. Hij is wel wat aangepast met ipv de CD drive een SSD 60 Gb opstartschijf (programma’s) en de originele HD heb ik vervangen door een 500Gb schijf. Dus die aanpassingen hebben hem erg snel gemaakt.
    Ik twijfel nu wat ik zelf dan zal kopen.
    Een Macbook Pro vind ik met een normale Hd te langzaam en met een 256 Gb SSD (van Apple) te duur dus kijk ik nu naar een Macbook Air 13 inch met 256 Gb SSD. Het 2012 model kost € 1549- , maar er zijn nog 2011 modellen te koop voor € 1299,-.
    Ik gebruik de Macbook voornamelijk voor Internet, mail, films kijken en licht Office werk,
    Ik heb ook nog een Imac 27 inch 2,66 Ghz i5 quadcore voor zwaarder werk zoals video en foto bewerking.
    Is er in mijn geval veel snelheidsverschil te merken tussen het 2011 en 2012 Macbook Air model?
    Alternatieve oplossing is een standaard Macbook Pro te kopen en de HD te vervangen door bv een Vertex 4 256 Gb schijf ( ong € 200,-), hoewel ik het gewicht en formaat van de Macbook Air ook wel aantrekkelijk vind.
    Wat is wijsheid?

Bijdrager
    Gezalfde

Persoonlijk koop ik liever altijd het meest recente model, je zult dus een afweging moeten maken of je dat zelf ook het extra geld waard vind.

Bijdrager
    fred44nl
    MacKeessie op 05 augustus 2012

Is er in mijn geval veel snelheidsverschil te merken tussen het 2011 en 2012 Macbook Air model?

dat hangt er helemaal vanaf welke 2011 je vergelijkt met welke 2012.
    als je kijkt naar gelijkwaardige modellen, dan zal het verschil gering zijn.

bij GeekBench staan ongetwijfeld voldoende benchmarks.

Bijdrager
    iOchem

Nou, ivy bridge, usb 3.0 (erg handig voor externe hardeschijven) intel hd 4000 (is een grote vooruitgang) sneller ram, snellere ssd, toch is alles wel een ‘stuk’ beter

Bijdrager
    mymac

Waarom niet voor de nieuwe instap 13″ Air gaan? Je geeft aan een snelle iMac te hebben staan dus voor dat werk heb je hem niet nodig. Opslag lijkt mij in dat geval dan ook niet cruciaal (128GB kiezen ipv 256GB dus) en ook dat is op te vangen met een snelle USB 3.0 schijf. Voor €90 heb je bijvoorbeeld een WD 2,5″ 1TB Elements met 3.0 ondersteuning.

Hierdoor ben je evenveel kwijt als een duurder 2011 model, maar heb je wel gewoon de laatste hardware in huis. Dat lijkt mij het fijnst. Ik heb zelf m’n 2011 Air verkocht en er een nieuwe voor aangeschaft, niet omdat ik het perse nodig heb maar omdat ik gewoon up-to-date wil blijven, de 8GB ram optie mij wel aansprak en de naar mijn idee een stuk betere grafische kaart. Daarnaast vind ik USB 3.0 een erg fijne bijkomstigheid.

Wat iOchem dus eigenlijk ook al zei, over de breedte gezien is ‘ie er wel weer aardig op vooruit gegaan!

Bijdrager
    1984

What are all the differences between the “Mid-2012” MacBook Air models and the “Mid-2011” MacBook Air models that they replaced? klik

Ultimately, most users likely would be quite happy with the significantly enhanced performance and connectivity — not to mention the option of substantially more RAM and often lower starting prices — that the “Mid-2012” MacBook Air line provides. However, the “Mid-2011” models remain well worth consideration, particularly given discount prices on the used market.

Als je verwacht dat je in de toekomst 8 GB nodig zult hebben, is het verstandig meteen deze optie te kiezen(+€100.-), want latere RAM-upgrades zijn voor dit model niet mogelijk

Bijdrager
    jan jansen

Zit met hetzelfde probleem. Maar lees hier niets over het nieuwe scherm wat toch ook de moeite is.
    Ik wacht rustig af tot de 13″ MacBook pro er is. Die zal ook wel een SSD schijf hebben, een snelle processor en een geweldig scherm. Zo lang zal zijn komst wel niet meer duren.

Bijdrager
    iep

Dat komt omdat er niets nieuw is aan het scherm. Ze gebruiken dezelfde panels als voor het 2011 model. Het enige echte nieuwe is Ivy Bridge wat niet alleen snelheid met zich mee brengt maar ook wat energiezuinigheid en usb3 waarbij er op de usb poorten tevens meer sap op is gezet waardoor je een externe schijf niet met 2 usb stekkers hoeft aan te sluiten.

Voor de genoemde werkzaamheden is eigenlijk alleen de energiezuinigheid een leuk voordeel. Als je een 2011 model kunt krijgen tegen een leuke korting dan zou ik eerder zoiets nemen maar dan wel eentje met 4GB aan geheugen. Dat is toch echt wel nodig om hetgeen je er mee voor ogen hebt lekker snel te houden, nu en in de nabije toekomst (gemiddelde levensduur is een jaar of 3~4). Die 8GB die je in de 2012 versie kunt stoppen is pure luxe. Handig voor wie bijv. virtualisatie wil doen.

Het 2012 model is gewoon net weer even wat beter, sneller, enz. waardoor het ook weer voor meer dingen in te zetten is. Het kan best zijn dat je dan ineens meer met je notebook gaat doen dan wat je nu al doet. De meeste mensen die hun 2011 model inruilen voor een 2012 doen dat toch hoofdzakelijk voor de 8GB aan geheugen en usb3. Je zou dus eigenlijk kunnen redeneren dat ze hun Air een jaartje te vroeg hebben gekocht (de 2011 voldoet niet aan hun wensen, de 2012 wel).

Bijdrager
    jobz

ik vind de 8gb meer dan pure luxe. Ook al voldoet 4gb nu prima met Mountain Lion Aperture Safari en nog wat zaken open. Als je over 4/5 jaar nog gebruik wilt maken van je MacBook dan heb je dan misschien net wat meer geheugen nodig (voor OS X Pussycat) en upgraden zit er later niet meer bij. Dus als je voor de nieuwe gaat is de 100 euro investering overwegen waard.

Bijdrager
    1984
    jobz op 06 augustus 2012

Als je over 4/5 jaar nog gebruik wilt maken van je MacBook dan heb je dan misschien net wat meer geheugen nodig .

Kijk eens terug naar de MBA van 4 jaar geleden MacBook Air “Core 2 Duo” 1.6 13″ en kijk wat je der nu mee kunt. Ja een nieuwe kopen, (2 GB of RAM is onboard, and cannot be upgraded.)

Bijdrager
    jobz

Precies! Maar de witte MacBook van 5 jaar terug draait nog perfect. Daarom: veel geheugen in je MBA stoppen.

Bijdrager
    1984
    jobz op 06 augustus 2012

Precies! Maar de witte MacBook van 5 jaar terug draait nog perfect. .

Tja een mobiele laptop van Apple uit 2003 en 2012, zoek de verschillen, noem je dit vooruitgang ??? klik

Bijdrager
    jobz

Ik snap de vraag niet, maar ik vind het wel een leuk filmpje. Dank voor de link.

Bijdrager
    1984

Het ging er over dat de laptops kleiner/platter worden, maar dus eigenlijk wel wegwerpproducten worden.
    De Air is zo makkelijk mee te nemen hoor je vaak, bijvoorbeeld in je camera tas, Dat de camera’s groter worden is dan weer alleen maar interessant, terwijl je voor zo’n camera ook een tas kunt kopen waar met gemak een 15 ” mee kunt nemen. En geloof je dan werkelijk dat je het verschil in gewicht en omvang (Air of MBP) merkt in een tas met camera en lenzen etc.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.