17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    foursake

Macbook air 2011 hapert

Beste OMT’ers,

sinds een week of 2 ben ik de gelukkige eigenaar van een nieuwe macbook air met ssd etc. alles erop en eraan. De eerste paar weekjes ben ik heel blij geweest met het apparaat maar nu de laatste dagen lijkt het net alsof de laptop overal moeite mee krijgt.

Scrollen (vooral op internet) hapert en games spelen wordt dan ook in 1 keer te moeilijk.

Als ik dan bijvoorbeeld de laptop opnieuw opstart is het vaak wel opgelost maar zodra hij weer in sluimerstand gaat en een paar uur later open ik hem weer heb ik weer precies hetzelfde probleem.

Mijn vraag aan jullie: Wat zou dit kunnen zijn en hoe los ik dit op? Ik baal hier wel heel erg van namelijk.

Met vriendelijke groet

Bijdrager
    mtooster

Als je er weer last van hebt, open activiteitenweergave eens en kijk waar hij mee bezig is.
    Welk proces er veel CPU gebruikt, en of je schijfactiviteit (onderin het venster) extreem hoog is.

Bijdrager
    Precisieman

Beste Foursake,

Volgens mij bent u niet de enige die tegen problemen met de Air aanloopt. Diglloyd (zie de beide berichten van 5 en 6 oktober, inclusief bijbehorende links) maakt er op haar site al melding van: trage SSD en USB-haperingen. Kennelijk heeft Apple – en dat gebeurde vaker – een nog niet helemaal volgroeid product in de markt gezet.

Met vriendelijke groeten,
    Robbert

Bijdrager
    foursake

@ mtooster,

Vreemd genoeg heeft de activiteit die het meeste gebruikt maar 2.3 % o.i.d dus het lijkt me niet dat dit het is. De schijfactiviteit ligt ook heel erg laag, ja af en toe een piek maar dat lijkt me ook niet zo gek. Maar toch bedankt voor je reactie!

@precisieman,
    Dus het zou kunnen zijn dat het met de usb de maken heeft? Zit namelijk wel wat in want ik gebruik pas sinds de afgelopen dag een usb muis.

Bijdrager
    foursake

Om nog maar even terug te komen hierop, ik heb nu al een aantal uur de usb muis niet gebruikt en toch krijg ik dat haperende effect weer.

Tot nu toe lijkt de enige oplossing het opnieuw opstarten van de laptop, dit gebeurd dan wel lekker snel maar ik ben er toch niet erg blij mee..

Bijdrager
    1984
    foursake op 07 oktober 2011

De eerste paar weekjes ben ik heel blij geweest met het apparaat maar nu de laatste dagen lijkt het net alsof de laptop overal moeite mee krijgt.

Hoe vol zit je HD na die eerste weken gebruik, indien die schijf te vol zit zou dat de boel ook aardig kunnen vertragen en voor problemen zorgen.

Bijdrager
    foursake

Ik heb nog 195 gb over van de 250 o.i.d, ik vind het echt heel erg vreemd.

Bijdrager
    iep

@1984: z’n hd is zo leeg als maar kan want die zit niet meer in de Airs;) Z’n ssd is een ander verhaal maar ook dan geldt dat hoe voller de schijf staat hoe trager het wordt. Dit merk je echter alleen bij dingen die veel van de schijf vereisen. De dingen die TS opnoemt horen daar geen van allen bij. Ook verklaart het niet waarom het systeem na verloop van tijd trager wordt.

Foursake: kijk eens met Activeitenweergave naar je processor en geheugengebruik. Het kan zijn dat op dit vlak het e.e.a. de boel ophoudt en alles daardoor na verloop van tijd trager is.

Bijdrager
    foursake

@ iep,

ik klap nu net 20 seconden geleden m’n macbook open en zoals verwacht heb ik dat haperende effect nu weer (met scrollen en een game die normaal niet hapert). Wel lijkt dit haperende effect alleen bij google chrome te zijn en niet bij bijvoorbeeld safari (andere browsers gebruik ik niet).

Op dit moment is 97 % van mijn cpu inactief en is er 2.7 gb (v.d 4) geheugen vrij. Bij de processen gebruikt google chrome nu 2 % van de cpu en is deze ook de enige die erboven uit springt qua gebruik van het geheugen, namelijk 62 mb.

Nu lijken deze gegevens mij niet meer dan normaal toch?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het gebeurt dus alleen als de Air uit de sluimer komt begrijp ik?
    Dan heeft het misschien te maken met de data die tijdens de sluimer bewaart moet blijven. Deze raakt dan kennelijk corrupt.
    Je zou even een safe-boot kunnen proberen en daarna gelijk normaal opstarten.

Tijdens een safe-boot (die langer duurt dan een gewone) wordt de opstartdrive gecontroleerd en wordt er een vers system cache geheugen aangemaakt.

Bijdrager
    foursake

Tja ik weet het niet precies, het valt mij op dat het in ieder geval gebeurd nadat ik de laptop uit de sluimerstand haal, verder is mij nog niks opgevallen van wanneer het optreedt.

Ik zal die safe-boot nu even proberen, maar is dit dan een permanente oplossing of tijdelijk?

Met vriendelijke groet

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een safe-boot kan helpen bij diverse symptomen, maar er is geen garantie dat het overal voor helpt. Maar als het helpt is het meestal ook de enigste oplossing. Maar permanent? Dat is heel moeilijk te voorspellen…

Bijdrager
    foursake

Ik heb het zoals je weet geprobeerd een aantal uur geleden, daarna nog beetje gesurft en toen heb ik hem dichtgeklapt en ben ik weg gegaan.

Ik kom nu net thuis en klap de laptop open en heb wederom hetzelfde haperende effect:(

Bijdrager
    iep

Als het iets NIET is dan is het wel de suggestie van hendrik dat het om datacorruptie gaat. Wat een Mac notebook standaard doet is data in een image wegschrijven en daarna in standby gaan. Daarbij blijft er dus spanning op het geheugen staan. Als je het ding weer laat ontwaken gaat ie gewoon verder met hetgeen er in het geheugen staat. Er gebeurd dan niets met de data die is weggeschreven. De eerst volgende keer dat je laptop laat slapen wordt dat gewoon overschreven. Die data wordt weggeschreven voor stroomuitval. Dan is er nog een image die weer terug wordt gezet in het geheugen wat even een tijdje duurt. Daarna kun je weer verder werken. Indien deze image corrupt raakt kan hij deze niet meer terugzetten waardoor hij een “safe” reboot (=herstarten uit veiligheid) gaat doen en de computer dus gewoon weer schoon laat opstarten.

Dat je laptop even wat moeilijk doet bij het ontwaken is vrij normaal omdat alles even wakker moet worden. Kun je het beste vergelijken met jezelf, je zult ongetwijfeld ook wel even nodig hebben om wakker te worden. Dit zou echter van zeer korte duur moeten zijn en je zou hierna er verder ook geen last meer van moeten hebben. De gegevens die je hier neerzet zien er ook heel normaal uit. Als je dit probleem alleen met Chrome hebt kan het zijn dat het gewoon een bugje in Chrome zelf is. Kijk even of je van Chrome en ook plugins zoals Java, Silverlight en Flash de recentste versie hebt. Vooral Flash is verstandig om te updaten naar 11 vanwege betere compatibiliteit met Lion.

Bijdrager
    foursake

Maar het is dus niet alleen bij chrome he, ook bij games dus het ligt denk ik niet aan google chrome zelf.

Ik kan me er op zich wel iets bij voorstellen wat je zegt maar tot nu toe hield het ook niet op als ik het haperende effect had, tenzij ik een reboot doe.

Bijdrager
    foursake

Het probleem is inmiddels al opgelost! Gewoon door de update van gister haha nu heb ik nergens meer last van! Ik blij:)
    Thanks voor alle reacties!

Met vriendelijke groet

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    iep op 09 oktober 2011

Als het iets NIET is dan is het wel de suggestie van hendrik dat het om datacorruptie gaat.

Verklaar deze zin dan eens uit de OP van de TS:

De eerste paar weekjes ben ik heel blij geweest met het apparaat maar nu de laatste dagen lijkt het net alsof de laptop overal moeite mee krijgt.

En dan zijn laatste zin:

Het probleem is inmiddels al opgelost! Gewoon door de update van gister haha nu heb ik nergens meer last van!

Toch een vorm van data corruptie lijk mij. WELKE data precies, ja dat is een ander verhaal…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.