23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Peperkoek

Ondersteunt de MacBook Air (2012) 5.1 surround sound?

Hallo,

Dit is de eerste keer dat ik hier iets post en ik hoop hier wel een antwoord op mijn vragen te vinden. Ik doorzoek al een tijdje het web maar heb tot nu toe nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Ik ben van plan om een MacBook aan te schaffen, en dat het een 13 inch model gaat zijn staat ook al vast. Ik ben echter niet heel bekend in specificaties van computers en notebooks, en wat deze precies doen en betekenen.
    De MacBook Air trekt me heel erg aan qua design, hoewel ik de Pro ook zeker niet lelijk vind. Ik ben op het idee gekomen omdat ik in een andere stad ga studeren komend schooljaar, mijn computer thuis compleet verouderd is en nog nauwelijks functioneert, en ik een laptop moet/wil hebben voor de studie.
    In eerste instantie is het dus voor mijn studie, waarbij waarschijnlijk ook design (zoals het vormgeven van pamfletten e.d.) aan te pas zal komen. Ik ben echter ook (hopelijk klinkt dit niet stom) van plan om te proberen muziek te gaan maken. Ik ben een enorme fan van EDM en zou graag zelf ook in dat wereldje terecht komen. De MacBook moet dus in staat zijn om deze dingen te kunnen verwerken.
    Een ander belangrijker punt waar ik echter over struikel, is dat ik mijn Logitech Z-5500 5.1 surround sound speaker set graag op de MacBook wil aansluiten. Ik heb vernomen dat dit op een Pro mogelijk is, waarbij ook daadwerkelijk surround sound afgeleverd wordt. Maar is dit ook mogelijk op een Air? De bedoeling is dat ik een opzet stukje koop voor mijn optische kabel, welke vervolgens in de 3.5 mm input gaat.

Ik hoop dat iemand me kan helpen hierbij.
    Groet.

Bijdrager
    TheBigZ

Welkom. Je vraag is een veelgestelde vraag.

Bijdrager
    @Mathijss95

Inderdaad, voortaan even de zoekfunctie gebruiken kerel;)

Bijdrager
    Peperkoek

Er zijn veel vergelijkingen, maar ik wilde graag antwoord op mijn eigen situatie.
    Echter mijn belangrijkste kwestie is of de Air in staat is om surround sound af te spelen, daar vind ik geen concreet antwoord op. Vandaar dat ik het hier op one more thing (misschien iets te uitgebreid) vraag.

Bijdrager
    Stirf

Hartstikke goed Peperkoek. Beter zo je vraag stellen dan alleen “Wat zal ik kiezen?” :thumbsup:

Bijdrager
    iep

Mocht het niet kunnen dan zou je nog je toevlucht kunnen vinden in de multimedia spullen die je op de thunderbolt poort of de usb poort aan kunt sluiten. Met de thunderbolt-fw800 adapter kun je ook fw800 spul er op aansluiten. Zijn zat mensen die de audio van de Mac niet zo super vinden en daarom dit soort externe apparatuur gebruike; het gebruik van fw400 of fw800 in die scene is ook niet ongewoon.

Bijdrager
    Peperkoek
    iep op 07 augustus 2012

Mocht het niet kunnen dan zou je nog je toevlucht kunnen vinden in de multimedia spullen die je op de thunderbolt poort of de usb poort aan kunt sluiten. Met de thunderbolt-fw800 adapter kun je ook fw800 spul er op aansluiten. Zijn zat mensen die de audio van de Mac niet zo super vinden en daarom dit soort externe apparatuur gebruike; het gebruik van fw400 of fw800 in die scene is ook niet ongewoon.

Zou je misschien eens een voorbeeld/link kunnen sturen van mogelijkheden? Ik hoopte zelf ook al dat er via thunderbolt iets te bereiken was, maar bestaat er dan zoiets als een thunderbolt naar optische kabel? Kan er via thunderbolt geluid worden overgebracht?
    Ik weet dat ik ook een externe geluidskaart zou kunnen aanschaffen, maar dan kan ik net zo goed meteen voor de Pro gaan. De Air spreekt mij meer aan, als ik weet of het mogelijk is om surround sound op de Air af te spelen, is de keuze voor mij eigenlijk al gemaakt. Het liefst wil ik dit bereiken met het aanschaffen van zo min mogelijk externe apparaten. Een 3.5 naar optische kabel, of thunderbolt naar optische kabel zou ideaal zijn, maar ik heb geen flauw idee of er dan wel surround sound wordt overgebracht en of een thunderbolt überhaupt wel geluid kan overdragen?

Bijdrager
    Peperkoek

Ik heb de titel maar even aangepast, zodat ik vooral antwoord krijg op de vraag die ik het belangrijkst vind.

Bijdrager
    fred44nl
    Bijdrager
    Peperkoek
    fred44nl op 07 augustus 2012

met een beetje googlen krijg ik het volgende:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1225185

http://apple.stackexchange.com/questions/31717/does-the-macbook-air-support-5-1-surround-sound

en er is ongetwijfeld nog meer:)

Deze heb ik beide ook gezien. Ik wil echter weten of het ook mogelijk is zonder een externe geluidskaart. Aan een thunderbolt naar HDMI heb ik niks.
    Op een van de sites staat dat er geen output is, maar je hiervoor een andere oplossing moet zoeken zoals een thunderbolt naar HDMI kabel. Maar werkt een 3.5 naar optische kabel dan niet ook?

Bijdrager
    fred44nl

ik denk niet dat de hardware in een MBA 5.1 in huis heeft.
    maar ik zou me natuurlijk kunnen vergissen.

Bijdrager
    TheBigZ
    Peperkoek op 07 augustus 2012

Ik weet dat ik ook een externe geluidskaart zou kunnen aanschaffen, maar dan kan ik net zo goed meteen voor de Pro gaan.

Precies.

Hoewel je met een Air ook heel veel kunt icm externe hardware. Zoals 4K video bewerken via Thunderbolt.
    MacBook Air Thunderbolt editing 4K video shows why the Mac Pro as we know it can die

Bijdrager
    maxiBook

En, om Peperkoeks vraag concreet te beantwoorden: Nee.

Uit de link http://apple.stackexchange.com/questions/31717/does-the-macbook-air-support-5-1-surround-sound haal ik het volgende antwoord:
    Not natively, no. The headphone jack is a standard TRS with no optical component.

Het heeft dus geen optische output. Dus je bent gebonden aan een externe oplossing.

Bijdrager
    Soulshaker
    TheBigZ op 07 augustus 2012

Ik weet dat ik ook een externe geluidskaart zou kunnen aanschaffen, maar dan kan ik net zo goed meteen voor de Pro gaan.

Precies.

Hoewel je met een Air ook heel veel kunt icm externe hardware. Zoals 4K video bewerken via Thunderbolt.

http://9to5mac.com/2012/01/25/macbook-air-thunderbolt-editing-4k-video-shows-why-the-mac-pro-as-we-know-it-can-die/

Je hoeft niet perse thunderbolt gebruiken.
    Er zijn ook usb modelletjes

Bijdrager
    Peperkoek

Bestaat er wel zoiets als een thunderbolt naar optical dan? Als het niet via de headphone jack gaat dan is dat misschien nog een optie (als het bestaat, en als thunderbolt wel audio ondersteunt).
    Ik heb ook dit externe apparaatje gezien: http://www.amazon.de/dp/B0033SEB2O/ref=asc_df_B0033SEB2O7423990?smid=A3JWKAKR8XB7XF&tag=pricewatch-21&linkCode=asn&creative=22494&creativeASIN=B0033SEB2O Gebeurd er hier in het ‘kastje’ iets? Wordt er bijv. geluid omgezet o.i.d.? Als dat niet zo zou zijn zou een thunderbolt naar optische kabel ook moeten werken, but then again, bestaat dat wel?
    Over die kabel lees ik trouwens verscheidene meningen. De een werkt en de ander niet, althans het audio gedeelte ervan. Stel ik zou zo’n kabel/kastje aanschaffen, maakt het dan verder uit of ik de HDMI aansluiting ook benut?

Bijdrager
    TheBigZ

Ik snap het niet helemaal. Als digital audio output een must voor je is, dan is de keuze (voor een MBP) toch duidelijk?

Bijdrager
    Peperkoek
    TheBigZ op 08 augustus 2012

Ik snap het niet helemaal. Als digital audio output een must voor je is, dan is de keuze (voor een MBP) toch duidelijk?

Nee, ik vind de Air mooier en praktischer, wat voor mij ook belangrijk is. Zoals ik eerder al zei, als er een mogelijkheid is (zonder externe apparaten) om surround sound uit een Air te krijgen, is mijn keuze eigenlijk al gemaakt.
    Daarnaast zou ik in de Pro ook een SSD willen, wat weer fors in de prijzen kan lopen. Vandaar dat ik de mogelijkheden van de Air eerst wil kennen.

Bijdrager
    iep

Zou je misschien eens een voorbeeld/link kunnen sturen van mogelijkheden? Ik hoopte zelf ook al dat er via thunderbolt iets te bereiken was, maar bestaat er dan zoiets als een thunderbolt naar optische kabel? Kan er via thunderbolt geluid worden overgebracht?

Beetje lastig te beantwoorden vraag. Thunderbolt is een techniek dat DisplayPort gebruikt voor video zaken en PCIe voor de rest. Via de DisplayPort lijn kun je wel geluid naar buiten sturen maar dat is meer voor het gebruik van de mDP-HDMI adapters zodat je beeld en geluid via HDMI naar bijv. je TV kunt sturen. Wat je bij de Thunderbolt adapters krijgt is dat het lijkt alsof je een of andere PCIe kaart in de computer stopt. Als de adapter een geluidskaart is dan is dat dus hetzelfde als een PCIe geluidskaart kopen en die in je computer zetten. Je hebt op die geluidskaart dan ook de juiste aansluitingen nodig zoals dat optische verhaal (TOSlink).

Op dit moment is Thunderbolt nog vrij pril en heb je vooral highend multimedia producten die er gebruik van maken. Daar zit dan ook een highend prijskaartje aan. Gelukkig begint het nu wat meer op gang te komen omdat er nu steeds meer fabrikanten zijn die Thunderbolt op hun producten zetten (ook in Windows land!).

Dat ligt er aan in hoeverre jij de kwaliteit van de onboard sound acceptabel vindt. Als je dat niks vindt zit je sowieso al aan de externe geluidskaart en maakt het ook al geen drol meer uit of je nou voor de Air of de Pro gaat.

Het liefst wil ik dit bereiken met het aanschaffen van zo min mogelijk externe apparaten. Een 3.5 naar optische kabel, of thunderbolt naar optische kabel zou ideaal zijn, maar ik heb geen flauw idee of er dan wel surround sound wordt overgebracht en of een thunderbolt überhaupt wel geluid kan overdragen?

Wat Apple wel doet is volledig gebruik maken wat het Intel platform biedt en 1 van die dingen is Intel High Definition Audio. Zoals de naam doet vermoeden is dat wel 5.1. M.a.w. de chip in de Air kan op zich wel 5.1 maar de vraag is hoe je dat eruit krijgt. Apple heeft het niet over een optische uitgang, alleen over een koptelefoon uitgang wat de Air betreft. Ik heb het net even met een mini TOSlink-TOSlink adaptertje geprobeerd maar die veert weer terug wat mij de definitieve doorslag lijkt te geven: de Air doet niet aan optical out. Dan denk ik dat de uitgang ook niet veel meer als stereo geluid zal opleveren. Rest je nog HDMI.

Bijdrager
    Peperkoek
    iep op 08 augustus 2012

Dat ligt er aan in hoeverre jij de kwaliteit van de onboard sound acceptabel vindt. Als je dat niks vindt zit je sowieso al aan de externe geluidskaart en maakt het ook al geen drol meer uit of je nou voor de Air of de Pro gaat.

True. Dan ben ik zelfs nog goedkoper uit dan wanneer ik een Pro aanschaf en hier een SSD in zet.

Wat Apple wel doet is volledig gebruik maken wat het Intel platform biedt en 1 van die dingen is Intel High Definition Audio. Zoals de naam doet vermoeden is dat wel 5.1. M.a.w. de chip in de Air kan op zich wel 5.1 maar de vraag is hoe je dat eruit krijgt. Apple heeft het niet over een optische uitgang, alleen over een koptelefoon uitgang wat de Air betreft. Ik heb het net even met een mini TOSlink-TOSlink adaptertje geprobeerd maar die veert weer terug wat mij de definitieve doorslag lijkt te geven: de Air doet niet aan optical out. Dan denk ik dat de uitgang ook niet veel meer als stereo geluid zal opleveren. Rest je nog HDMI.

Fijn dat ik nu ook een antwoord heb van iemand die het even zelf getest heeft. Nu weet ik wel 100% zeker dat het niet werkt. Aan specificaties op het internet heb ik niet veel als de één zegt dat het wel werkt en de ander weer niet, maar hier kan ik wat mee.
    Wat bedoel je met HDMI? Ik snap dat verhaal niet helemaal. HDMI is toch voor beeld? Wat moet ik hier dan mee als ik geluid wil. Tenzij je bedoeld waar ik in mijn vorige post naar link. Zou zoiets werken. Ook als ik het HDMI gedeelte ongebruikt laat? Of is dat niet waar je naar hint?

Bijdrager
    TheBigZ
    Peperkoek op 08 augustus 2012

Fijn dat ik nu ook een antwoord heb van iemand die het even zelf getest heeft. Nu weet ik wel 100% zeker dat het niet werkt. Aan specificaties op het internet heb ik niet veel als de één zegt dat het wel werkt en de ander weer niet, maar hier kan ik wat mee.

Op de Apple website wordt duidelijk aangegeven dat de MacBook Air alleen analoge audio ondersteunt: http://support.apple.com/kb/SP631

Een tweede bron is deze:

Connectivity includes 802.11a/b/g/n Wi-Fi, Bluetooth 4.0, analog audio out, a “Thunderbolt” port, two USB 3.0 ports, and an SDXC-capable SD card slot. It lacks internal Ethernet, although an external Thunderbolt adapter is offered as a US$29 option.

Bijdrager
    iep
    Peperkoek op 08 augustus 2012

Wat bedoel je met HDMI? Ik snap dat verhaal niet helemaal. HDMI is toch voor beeld? Wat moet ik hier dan mee als ik geluid wil. Tenzij je bedoeld waar ik in mijn vorige post naar link. Zou zoiets werken. Ook als ik het HDMI gedeelte ongebruikt laat? Of is dat niet waar je naar hint?

HDMI is meer dan alleen beeld. Heel simpel gezegd is HDMI DVI met geluid wat over 1 kabel en 1 stekker gaat. Dat is heel fijn want je hebt met 1 kabel en 1 stekker meteen beeld en geluid van computer naar tv of van je hd tv kastje naar de tv, enz. Volgens mij zijn er ook wat versterkers/audio systemen die met HDMI overweg kunnen waar alleen audio over heen gaat. HDMI staat niet voor niets voor High Definition Multimedia Interface. Het is specifiek bedoeld voor multimedia toepassingen. Tegenwoordig gaat het al zover dat je HDMI kabels hebt waarover je ook nog eens ethernet kunt laten lopen. Handig voor als je een tv hebt waarmee je kunt internetten (wederom: hierdoor heb je maar 1 kabel nodig, niet 3: audio, video, ethernet).

Op de officiele HDMI website staat het allemaal nog eens uitgelegd (in het Engels): The HDMI Advantage. Heel simpel gezegd: 1 kabel waar alles overheen gaat want dat is een stuk eenvoudiger.

Bijdrager
    Peperkoek
    iep op 09 augustus 2012

HDMI is meer dan alleen beeld. Heel simpel gezegd is HDMI DVI met geluid wat over 1 kabel en 1 stekker gaat. Dat is heel fijn want je hebt met 1 kabel en 1 stekker meteen beeld en geluid van computer naar tv of van je hd tv kastje naar de tv, enz. Volgens mij zijn er ook wat versterkers/audio systemen die met HDMI overweg kunnen waar alleen audio over heen gaat. HDMI staat niet voor niets voor High Definition Multimedia Interface. Het is specifiek bedoeld voor multimedia toepassingen. Tegenwoordig gaat het al zover dat je HDMI kabels hebt waarover je ook nog eens ethernet kunt laten lopen. Handig voor als je een tv hebt waarmee je kunt internetten (wederom: hierdoor heb je maar 1 kabel nodig, niet 3: audio, video, ethernet).

Op de officiele HDMI website staat het allemaal nog eens uitgelegd (in het Engels): The HDMI Advantage. Heel simpel gezegd: 1 kabel waar alles overheen gaat want dat is een stuk eenvoudiger.

Hoe sluit ik een HDMI kabel aan op mijn set? Ik heb namelijk geen HDMI aansluiting. Of valt deze optie dan ook al af?

Bijdrager
    iep

Dan lijkt me dat die optie dan ook af valt.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.