30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:

Bijdrager
    jvl

(SOLVED) Macbook air 13'' of macbook pro 13''

Beste,

Mijn macbook pro 13″ intelcore 2 duo medio 2010 is aan vervanging toe…
    Nu ben ik de nieuwe en recente modellen aan het bekijken maar geraak ik er niet uit.
    Ik ben iemand die de laptop dagelijks gebruikt als leraar, maar ben ook soms bezig met videobewerking en/of photoshop.
    Alsook een DJ programma moet makkelijk kunnen draaien.
    Geheugen heb ik toch zeker 512gb nodig.

Wat raden jullie aan?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 12 maanden geleden door  jvl.

Bijdrager
    Melle

Eigenlijk is het het wel simpel – als budget geen probleem is, en je niet veel (oude) randapparatuur dagelijks moet aansluiten > MacBook 13″ met touchbar. En voor wat minder geld – zonder touchbar.

Op zich ben je met een air perfect geholpen qua snelheid en performance, maar ik zou anno 2017 tot 2022 (als je terug 5jaar doet met je laptop) niet meer met dat air scherm willen werken. Retina is wel echt de norm vanaf nu.

En dan heb je ofwel de MacBook. Echt vette laptop, maar zal je qua budget niet veel helpen en als budget dus doorslaggevend is – oude retina MacBook 13″.

De air is fantastisch, ik werk er al 3 jaar elke dag met veel plezier mee, met zwaardere programma’s als Photoshop, autocad, ketchup, illustrator en indesign. Gaat perfect voor mijn gebruik!

Bijdrager
    Melle

Maar de air zou ik nu niet meer terug kopen vanwege het scherm…

Bijdrager
    jvl

Die o-led bar hoef ik echt niet, kan alleen maar stuk gaan;)

Basis is gewoon weer een ijzersterke laptop om inderdaad 5 jaar of langer mee uit te houden.
    Deze kan perfect nog draaien, heeft echter geen batterijcapaciteit meer en vertoont wel echt tekenen van veroudering op het vlak van snelheid en reacties bij aansluitingen.

Dat was mij ook opgevallen dat de AIR mij eerder not-done lijkt, omdat ze er zo weinig extra’s aan veranderen. Alsook gezien naar de toekomst met hun technologie, lijkt het mij niet verstandig nog eentje aan te schaffen.(poorten, kabels, …)

Momentele keuze staat op standaard mbpro 13″ — 2.0ghz i5 — 8GB RAM — 512GB OPSLAG

Bijdrager
    fred44nl

als de batterij een groot probleem is, dan kun je die ook nog (laten) vervangen.

Bijdrager
    jvl

Ja maar dikwijls komt het werkgeheugen door de intel core 2 duo, zwaar te kort… Blazen, blazen en heet worden…

Bijdrager
    jvl

Melle 16 minuten geleden #
    Maar de air zou ik nu niet meer terug kopen vanwege het scherm…

Is dat dan zo een hels verschil?

Bijdrager
    Melle

Eigenlijk wel – als je van niet beter weet, dan merk je het niet, maar vriendin thuis heeft een retina 15″, en nu hier op kantoor ook een MacBook 12″ in omloop (die is echt heerlijk fijn) en dan begint het wel te storen, en eens je het weet… Maar op zich werkt het wel natuurlijk…

Ik hoopte zelf op een upgrade air, met nieuwe specs en retina display, maar ik denk dat de air over en out is…

Bijdrager
    jvl

Misschien moet ik overwegen een nieuwe batterij en extra werkgeheugen te kopen…

Bijdrager
    fred44nl

extra werkgeheugen gaat niet echt lukken:)

Bijdrager
    jvl

waarom niet?

Moderator
    Mac Daddy
    jvl op 25 november 2016

Ja maar dikwijls komt het werkgeheugen door de intel core 2 duo, zwaar te kort… Blazen, blazen en heet worden…

Dat je MacBook blaast heeft niet direct iets met geheugen te maken. Je computer moet gewoon hard werken en daarom koelen. Dan kan het ook zijn dat je processor aan het max van zijn kunnen zit.
    Het kan ook zo zijn dat een nieuwe MacBook met dezelfde taak nog steeds gaat blazen, maar zou ie er veel sneller klaar mee moeten zijn omdat het nieuwere hardware is.

Bijdrager
    jvl
    Mac op 25 november 2016
    jvl op 25 november 2016

Dat je MacBook blaast heeft niet direct iets met geheugen te maken. Je computer moet gewoon hard werken en daarom koelen. Dan kan het ook zijn dat je processor aan het max van zijn kunnen zit.
    Het kan ook zo zijn dat een nieuwe MacBook met dezelfde taak nog steeds gaat blazen, maar zou ie er veel sneller klaar mee moeten zijn omdat het nieuwere hardware is.

Ja dat klopt, maar meer werkgeheugen met een intel core 2 duo is dus geen oplossing…

Moderator
    Mac Daddy

Hoeveel RAM zit erin? Maximaal kan er 8GB in.

Daarnaast helpt RAM niet altijd voor snelheid. RAM is handig als je veel switcht tussen programma’s en veel tegelijk hebt open staan. Sommige programma’s vragen veel RAM. Een edit programma wil veel RAM als ie aan het renderen is, maar een sterke CPU is dan net zo belangrijk.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Mac Daddy.

Bijdrager
    Zakske
    Mac op 25 november 2016

Hoeveel RAM zit erin? Maximaal kan er 8GB in.

Dat is niet correct, als je OS X 10.7.5 of hoger draait én de laatste EFI update hebt kun je er zonder problemen 16 GB in stoppen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Zakske.

Moderator
    Mac Daddy

Oh kijk aan. Dan kan de topicstarter er nog meer ram in stoppen. De vraag is alleen of een MBP uit 2010 dat nog waard is.
    Uiteraard meer RAM en een SSD erin kan helpen, maar het is wel een 2-core machine.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Mac Daddy.

Bijdrager
    makasa

@Mac Daddy het blijft ook een 2-core machine als je voor een 13″ gaat.

Moderator
    Mac Daddy

Verhip! Dat zie ik nu pas? Iedere 13 inch heeft een dual core. Weliswaar een i5, maar dan nog. Was dit in de vorige generaties ook al zo?
    Dan vraag ik mij helemaal af waarom Apple die 13 inch een pro machine noemt.

Bijdrager
    Shmoo

Jammer dat de TS 512GB nodig heeft of als vereiste ziet. Een MacBook Air met processor upgrade naar Core i7 was voldoende power geweest voor dit soort zaken en dan heb je een mooie sprong voorwaarts gemaakt vanaf een 2010 machine.

Als je op zo’n Air ook nog je geheugen moet laten upgraden kun je beter meteen de 2016 MacBook Pro kopen zonder Touch Bar. Maar goed. Het is gewoon niet ideaal om nu een Mac te kopen. Of je koopt iets dan eigenlijk niet meer kan omdat Apple de broertjes en zusjes zo heeft gepimpt dat dit model een dinosaurus lijkt. Of je koopt iets waar je vet te veel voor betaald maar je bent wel extreem sexy op straat met je computer.

Mogelijk ergens een tweedehandsje 2013-2014 proberen op de kop te tikken met de juiste specs voor een jaartje of twee.

Bijdrager
    jvl

Klopt allemaal dat die een dual core blijft.
    Enkel en alleen de i5 reeks die voor wat meer snelheid zorgt. (ik heb zelfs 2,66ghz, meer dan de huidige 2,0)
    Ik kan het geheugen idd uitbreiden, maar is dat nog nodig?? Als het moet tot 16GB.
    Een batterij zou ook al veel doen, maar brengt dat nog bij?
    Ik bedoel hiermee dat de laptop hardware matig verouderd is (videokaart) (kijk al naar het gewicht alleen al)
    Alsook hoelang gaan de AIR laptops nog bestaan?

Moderator
    Mac Daddy

Dat is ook iets wat ik mij afvraag ja. Ik denk niet dat het nog waarde heeft om je huidige te upgraden, maar misschien hebben anderen daar een andere mening over.
    Uiteraard kan je een Core2Duo en een i5 niet letterlijk alleen aan de aantal Ghz vergelijken. De snelheid en cache en dergelijk zullen vele malen sneller zijn. Daarbij heeft de i5 een turbo functie die zeker wel wordt aangeroepen op het moment dat dat nodig is.

Ikzelf wil binnenkort gaan shoppen voor een MacBook Pro 15inch, maar denk dat ik voor een 2012 of 2013 model ga. Die hebben USB 3 en Thunderbolt 2 en nog aardige specs. Zeker als je er een SSD in stopt. Bij de 2013 modellen moet je alleen wel op het RAM letten, want dat is niet meer zelf aanpasbaar.

Bijdrager
    jvl

Klopt natuurlijk, die i5 mag je niet zou eenvoudig bekijken, maar toch, simpel voorstellen en je komt al heel wat tegen.

Over je tweede deeltje:
    Daar kan ik je ook niet helemaal volgen. Wat met al die oude, verouderde aansluitingen.
    Hoe lang gaan deze nog meegaan? Want ze steken alles in die nieuwe.
    Wat ga je binnen 3/4/5 jaar doen dan met je laptop?

Waarom specifiek fan van die SSD? Je kan veel hogere snelheden halen met die PCI-E.
    Anderzijds is het inderdaad geen slechte keuze omwille van de veelzijdigheid en aanpasbaarheid naar eigen noden en behoeften.

Natuurlijk rest er mij nu nog steeds de vraag over wat ik ga doen.
    Ga ik voor de air en zorg ik dan dat ik altijd een externe schijf bij me heb?
    Kies ik voor de pro, ga ik toekomst gericht weer wat mee kunnen en heb ik ruimte genoeg (al moet ik dan wel minstens 1500 ophoesten)

Moderator
    Mac Daddy

In de 2012 en 2013 mbp zit een PCI-E SSD.:wink:
    En die aansluitingen die erop zitten zijn huidige, veelgebruikte aansluitingen.
    Daarnaast ben ik niet blij met de kant waarop de MBP gaat. Steeds dunner en lichter maken en daardoor comprimissen sluiten omdat krachtigere hardware er dan niet in past.

Maar mijn keuze is ook anders dan de jouwe. Ik heb een krachtige pc thuis staan en zoek een goede laptop voor werken onderweg of op locatie bij klanten en ik denk dat dit mijn laatste Mac OS X machine gaat zijn. Over 2 jaar kijk ik wel weer verder naar een nieuwe laptop, maar of dat een Mac wordt, is een hele grote vraag.

Moderator
    Mac Daddy

En over jouw keuze.
    Je kan een Air met een i7 kiezen, waardoor je een krachtige machine hebt die wellicht goedkoper is. Uiteraard heb je dan geen retina, maar alles went.
    Ik heb een iPhone en iPad met retina en 2x 25inch schermen op 1440P. Die beeldschermen hebben een minder grote pixel densiteit, maar ik ben het beide gewend en het werkt beide prima.

Retina of eigenlijk hoge pixeldensiteit heeft de toekomst, maar de vraag is of jij het ook nodig hebt. Als jij nu af en toe denkt dat je huidige beeldscherm te klein is, dan zou je retina kunnen overwegen. En anders kan je er altijd nog een extra beeldscherm op aansluiten.

Bijdrager
    Melle

Eigenlijk wel – als je van niet beter weet, dan merk je het niet, maar vriendin thuis heeft een retina 15″, en nu hier op kantoor ook een MacBook 12″ in omloop (die is echt heerlijk fijn) en dan begint het wel te storen, en eens je het weet… Maar op zich werkt het wel natuurlijk…

Ik hoopte zelf op een upgrade air, met nieuwe specs en retina display, maar ik denk dat de air over en out is…

Moderator
    Mac Daddy

Waarom kopieer je letterlijk hetzelfde bericht? Ik neem aan dat jvl je eerdere post ook heeft gelezen.

Bijdrager
    Lolsmurf

Ik heb recentelijk een MacBook Air 13″ i5b 128 Tb (2016) gekocht. Die gaan nu voor rond de 1000 bij de APR, Mediamarkt en Cool blue over de toonbank. Standaard is dit nu een 8 gb uitvoering. Aanvankelijk was ik erg terughoudend om deze nog aan te schaffen omdat velen deze end of life noemen. Vraag me af of diegenen die dit roepen zelf wel een Air hebben, want ik vind hem uitstekend. Hij is sneller dan een MacBook 12″ en ook sneller dan mijn Asus Zenbook welke beiden maar een Intel M-processor hebben. Ook voor het scherm was ik huiverig, maar ik vind het persoonlijk erg mee vallen. De Asus Zenbook heeft dan een IPS scherm met een betere resolutie, maar ik vind die Air echt niet slechter, deze is zelfs wat helderer in de kleuren. Alleen de kijkhoek is minder, maar aangezien ik er altijd recht voor zit merk ik het niet eens. Ik gebruik deze voor kantoor, en lichte foto en videobewerking en het gaat prima. Moraal van het verhaal: gooi de Air beslist nog niet van je shortlist maar probeer hem eens uit in de winkel. Succes!

Bijdrager
    jvl

Ja ik heb ook een krachtige winPC staan thuis.
    Het enige waarom ik voor mac ga is omdat ze robuust en slijtvast zijn…
    Anderzijds vind ik de meerwaarde van een i7 in een air steken ook stom.
    Dat scherm doet op zich niet veel he. Werken kan je op alles. Klopt dat je oog ook wat wilt natuurlijk

Bijdrager
    jvl
    Lolsmurf op 25 november 2016

Ik heb recentelijk een MacBook Air 13″ i5b 128 Tb (2016) gekocht. Die gaan nu voor rond de 1000 bij de APR, Mediamarkt en Cool blue over de toonbank. Standaard is dit nu een 8 gb uitvoering. Aanvankelijk was ik erg terughoudend om deze nog aan te schaffen omdat velen deze end of life noemen. Vraag me af of diegenen die dit roepen zelf wel een Air hebben, want ik vind hem uitstekend. Hij is sneller dan een MacBook 12″ en ook sneller dan mijn Asus Zenbook welke beiden maar een Intel M-processor hebben. Ook voor het scherm was ik huiverig, maar ik vind het persoonlijk erg mee vallen. De Asus Zenbook heeft dan een IPS scherm met een betere resolutie, maar ik vind die Air echt niet slechter, deze is zelfs wat helderer in de kleuren. Alleen de kijkhoek is minder, maar aangezien ik er altijd recht voor zit merk ik het niet eens. Ik gebruik deze voor kantoor, en lichte foto en videobewerking en het gaat prima. Moraal van het verhaal: gooi de Air beslist nog niet van je shortlist maar probeer hem eens uit in de winkel. Succes!

Bedankt voor de klare kijk man !

Bijdrager
    Shmoo

De Air is op dit moment gewoon een lelijke en compleet waardeloze computer omdat er een 12″ Retina MacBook en MacBook Pro 2016 naast staan in de Apple line-up.

Als jij iemand een blinddoek om kunt doen en die laatste twee machines niet laat zien dan is de Air natuurlijk een prima product en heeft het nog steeds z’n kwaliteit en status die het de laatste jaren verdiend heeft.

Het probleem is alleen wanneer je die andere twee computers aan iemand laat zien dan is de Air gewoon het lelijke neefje die niet helemaal goed is maar waar we nog steeds van houden omdat hij familie is maar je hebt altijd in je achterhoofd dat er iets niet goed is.
    Alles waar de Air voor staat/stond is overgenomen door die twee andere computers. Een MacBook Pro die dunner, lichter, compacter, sneller en op alle fronten beter is dan een Air en ook nog eens in een mooier jasje zit dat in twee kleuren komt. Wat heeft de Air dan voor ’n meerwaarde?

Als je een Air gaat kopen moet je er al 100% zeker van zijn dat design, feeling en emotie bij zon product je compleet koud laten. Je moet die machine dus al met een zeer bewuste keus en doelgericht kopen omdat je al eerder ervaring hebt met een Air product.
    Heb je dat niet, of doe je dat niet maar twijfel je ook maar een klein beetje welke machine je moet kopen in deze line-up dan heb je gewoon een vet probleem. Je kunt kiezen voor zo’n Air, wat eigenlijk een computer is waarvan wij weten dat deze eruit zal gaan en je die twee andere als keuze maar die twee andere zijn zo belachelijk prijzig gemaakt dat je amper kunt uitleggen waarom een Macbook Pro 2016 zonder Touch Bar nu zo’n 600,- duurder moet zijn dan een Air.
    Kortom als je dan naar buiten loop met een Air in je tas, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je dan het gevoel hebt dat je een computer hebt moeten kopen op basis van je ‘beperkte’ budget. Iets als, ik wilde eigenlijk zo’n mooie nieuwe computer maar die waren onbetaalbaar dus heb ik nu zo’n designetje van jaren geleden.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.