20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    RaymonB

macbook air 13" kopen

Hallo,

Ik ben van plan om een macbook te gaan kopen.
    Is het verstandig om nu een te kopen of even te wachten, aangezien er een apple event in juni plaats vind en daar zeer waarschijnlijk nieuwe macbooks worden aangeboden.

het gaat om deze die ik van plan ben te halen:
    macbook air
    Beeldscherm: 13,3 inch (1440 x 900)
    Processor: Intel Core i5
    Werkgeheugen: 8 GB
    Opslag: 128 GB SSD
    Grafische kaart: Intel HD Graphics 6000

Bijdrager
    fred44nl

ik zou even wachten,
    maar ja, dat doe ik al meer dan 2 jaar.
    en steeds komt er geen nieuw model, waarvan ik denk: die moet ikke hebben:)

Bijdrager
    RaymonB

ja, maar de ” rumours” zijn er wel dat er nieuwe gaan komen. en waarschijnlijk gaat de air er helemaal uit, aangezien de ” macbook” er is

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Nog even wachten denk ik, want zoals wel vaker komt er rond de kerst ook wel weer wat nieuws, en anders maart volgend jaar. Wanneer is dat event in Juni? Kun je voor jezelf bepalen of dat het wachten waard is.

Bijdrager
    Brombeer

Ze kunnen op de WWDC wel iets nieuws voorstellen, maar wanneer is dat fysiek leverbaar?
    Koop een computer liefst op het moment dat je hem nodig hebt, wie alsmaar wacht op een update doet in zekere zin zichzelf te kort.

Er is wel een coulanceregeling. Als je binnen twee weken voor de introductie van de opvolger een oud model hebt gekocht , dan is het mogelijk een paar procent van je aankoopbedrag terug te krijgen. Dat zal ongeveer evenveel schelen als dat die oude modellen ineens afgeprijsd zijn.
    Vooral bij een BTO-model (met meer geheugen of opslag dan de uitgeklede instapper) is dat interessant, al valt er bij de huidige Air niet zoveel op te tuigen.
    Ik zou e.e.a. even navragen hoe die teruggave werkt of -als je inderdaad een standaardmodel wilt- zorgen dat je in de startblokken staat als ze zijn afgeprijsd.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    RaymonB

Hij is nu afgeprijsd van 1100 -> 1000 euro, met de standaard upgrade van 8gb ram

Bijdrager
    Brombeer

Daarmee heb je nog niet de hele Apple Caregarantie (€250,-) afgedekt. De MediaMarkt is geen premium reseller met een garantiebeleid dat bol van de loftuitingen staat.

Bijdrager
    RaymonB

maar met mijn huidige laptop die langzaamaan aan vervanging toe is, maar nog wel een half jaar mee zou kunnen.. loont het dan om nu een air te gaan halen of is het verstandiger om daar nog even mee te wachten? met het vooruitzicht dat er nieuwe gaan komen

Bijdrager
    MacBermaster

Tip van de dag. Heb je hem nu nodig dan koop je hem, kan je nog even wachten, dan doe je dat. Je zegt het eigenlijk zelf al dat je huidige laptop nog wel een half jaartje mee gaat.

Bijdrager
    Shmoo

Je moet je eerst een afvragen wat je allemaal wilt gaan doen met die nieuwe computer en hoelang je hem wilt gaan gebruiken.

– Kans dat er volgende maand een nieuwe line-up met Airs zal komen is denk ik minder dan 10% omdat dit model vorige maand 8GB RAM heeft gekregen. Iets dan naar mijn mening er al in het begin in had moeten zitten.

– Kans dat er volgende maand een nieuwe line-up met MacBook Pro’s zal komen is denk ik meer dan 65%

– Kans dat we ooit richting de toekomst nog nieuwe modellen MacBook Air zullen zien verschijnen is denk ik 40% omdat de Retina MacBooks de Air waarschijnlijk zullen vervangen als instap laptops bij Apple.

– De huidige Air is gelanceerd begin 2015 en is nu op dit moment 450 dagen oud. De gemiddelde Air van alle generaties wordt elke 350 dagen vervangen. De huidige air zit daar dus al 100 dagen overheen. De Air die ooit het laatst heeft moeten wachten op een upgrade was het 2009-2010 model met 499 dagen. De Air die jij wilt kopen zit daar dus maar 50 dagen vandaan. Dat geeft denk ik wel aan dat het de Air klaar is zodra deze volgende maand niet vervangen wordt door een nieuw model.

– Dit wilt niet zeggen dat de Air die je nu kunt kopen ineens rommel is geworden en niet meer zal functioneren maar je moet wel rekening houden met het feit dat deze machine specs heeft uit begin 2015 terwijl je hem aankoopt mid 2016, dik een jaar later. Over 4 jaar ben jij waarschijnlijk nog lekker aan het werken op dit dingetje en daar staat Apple op het podium met de MacBook Panther, dit is een machinetje daar ga jij gewoon van watertanden dus ga jij eens onderzoeken of je zou kunnen upgraden. Op dat moment, 4 jaar later is jouw Air niet 4 jaar oud maar 5,5 jaar oud van de productdatum (specs) is begin 2015 en niet mid-2016.
    Dit hoeft niet meteen slecht te zijn maar begrijp dit soort dingen wel is dat 100,- korting waard?

Los daarvan kun je ook gewoon kopen bij Apple in de onderwijs web winkel en dan kost deze machine 1033,- zonder dat Apple vraagt of je wel op school zit. 1000,- MediaMarkt of 1033,- Apple Store. Het verschil wordt al een stukje kleiner – sterker nog Apple heeft liever dat je de laatste kiest want MediaMarkt moeten ze waarschijnlijk een grotere provisie geven dan 33,- terwijl als jij bij Apple koopt bellen ze helemaal niemand provisie.

Als je dan toch in de onderwijs store bent kun je ook eens kijken naar het huidige model dat je wilt kopen maar dan met een processor upgrade Core i7 die upgrade kost 112,- en dan wordt het wel interessant want dan verleng je de levensduur van de Air met een paar jaar omdat deze processor veel sneller is en wanneer jij over 4 a 5 jaar dit ding wilt gaan verkopen, dan verkoop jij niet een instap Air maar een top model Air, eentje met de betere processor en max. RAM geheugen. Deze processor zal waarschijnlijk nog sneller zijn dan de instap SkyLake die bijvoorbeeld in het 2016 model zou moeten kopmen te liggen mocht er volgende maand een nieuwe Air komen.

Dan praat je over een aanschaft van 1145,- voor onderstaande specs en dan zeg ik, ja dat is een eerlijke prijs voor een top machinetje dat specs bevat die Apple sowieso niet gaat overtreffen mochten ze morgen een nieuwe generatie Air uitbrengen. De instap van de eventuele nieuwe Air zal nooit sneller zijn dan deze top model machine en die kost dan weer 1099,-. Je koopt met deze machine dus eigenlijk voor 50,- meer investeren een betere machine dan je links of rechtsom kunt kopen mocht je echt nu een laptop nodig hebben.

Maar goed dit is mijn visie hierop. Je zal eerst moeten uitzoeken wat je gaat doen op die machine. Ga je alleen maar een beetje surfen en mailen en hoeft deze machine maar 4 a 5 jaar mee te gaan dan kun je natuurlijk gewoon je voordeel pakken en voor 995,- bij de MM je slag slaan. Dat is 250,- per jaar dat je dan afschrijft op 4 jaar of 200,- op 5 jaar. Dat zijn prima investeringen voor een laptop computer.

Bijdrager
    Link

Shmoo, goed verhaal. in je berekening aan het eind ga je uit van een restwaarde van 0. Ik ga ervan uit dat een air van 4 jaar oud, mits netjes onderhouden ook nog wel wat waard is dan. Dus de kosten per jaar vallen nog iets gunstiger uit.

Toevallig deze week zo’n air van MM aangeschaft voor 995,– omdat ik ervan uit ga dat een evt. nieuw type zo’n usb aansluiting krijgt, zonder thunderbolt, dus weer kabeltjes bijkopen. Dat hoeft bij deze niet.

die prijs van 995 vind ik een prima prijs als je het afzet tegen alternatieven. Je krijgt er immers een lekker draaiend OS bij. Moet er niet aan denken om op W10 te werken. (helaas zakelijk wel..)

ik heb die I7 overwogen, maar omdat die Air bij ons niet zo intensief gebruikt gaat worden toch maar de i5 genomen.

Raymond of het verstandig is te vervangen? ligt eraan wat je ermee wilt doen. Als je ‘m nu wilt, zou ik niet wachten. Als je een paar weken tijd hebt, kan je dat natuurlijk ook even afwachten en alsnog voor de ” oude” air gaan.

Bijdrager
    Brombeer

Wat support betreft: Daar kapt Apple vijf jaar na het van de markt halen van het model mee. Wie dus meteen bij introductie het nieuwe model koopt heeft de hele ‘shelf-life’ er nog eens bij. Dat is een overweging waard.

Bijdrager
    Shmoo

@Link ik heb het over afschrijving, de restwaarde die je op het einde nog over hebt steek je dan meestal toch in een nieuw model maar dat moet je nooit in je verwachtingen meenemen. Je schrijft een computer af op X aantal jaren ook al krijg je er tegen die tijd nog 200,- voor terug.

@brombeer dat zijn alleen maar gevoelens.

Software wordt steeds meer lean en kun je steeds langer op oudere computers gebruiken. Daarnaast mogen oudere computers langer dan ooit upgraden naar het laatste versie van OS X. Dat je met computers uit 2008 nog El Capitan kunt/mag draaien dat vergeten mensen vaker. Je spreekt dan over computers van 8 jaar oud terwijl zo’n beetje alles in de wereld zegt dat een computer na 5 jaar wel afgeschreven is ook al kan deze natuurlijk veel langer blijven functioneren.

** GVD tering hoeren zooi. Ik schrik me een hartverzakking van die onweersklap.. **

Toen Apple jaren geleden is begonnen met het solderen van het RAM geheugen werd ook gezegd dat dit de upgrade cycle van Mac zou moeten versnellen maar dat is helemaal niet de waarheid gebleven vanwege bovenstaande technieken. Er zijn nog steeds mensen die zo’n computer gebruiken van de eerste generatie waar ze zijn begonnen met solderen.
    Het aantal mensen dat heeft moeten upgraden omdat ze te weinig RAM in hun computer hebben zitten is vrijwel nihil.

Kortom het is allemaal gevoelsmatig. Zoals clean installs ook beter zouden zijn.

Bijdrager
    koen

Hou er rekening mee dat met de CPU upgrade je laptop warmer zal worden en een kortere batterijduur kan hebben.

Bijdrager
    Shmoo

Niet als jij gewoon wat foto’s bewerkt en een designer bent of zoiets. Daar zijn eigenlijk Core i5 processor voldoende voor ( tenminste dat zie ik altijd bij Microsoft in de lijstjes ). Een Core i7 processor is normaal voor het bewerken van video’s en dat soort meer serieuze taken, ja dat zal je Mac idd. veel warmer worden maar goed dat soort taken ga je toch ook niet lopen doen op de MacBook Air. Dan koop je gewoon een Pro.

Bijdrager
    computer space

Air blijft een lastige. Enerzijds fysiek de beste Apple notebook; stevig, licht, mooi. Anderzijds: gruwelijk kutscherm: lage resolutie dus weinig werkruimte, lelijke kleuren, kijkhoeken uit jaar 0. Dat onderdeel maakt me echt Q*bertkreten uitslaan. %@#&!

Daarom heb ik tegenwoordig maar de Microsoft Book Air, aka SFP4. Beetje dat Airgevoel mét prachtig scherm.
    i3 is nagenoeg identiek aan i5. Ik zou wel de core-m mijden.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  computer space.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  computer space.

Bijdrager
    koen

Air is dan wel een stuk goedkoper. Mijn dochter gaat studeren, en heeft uiteindelijk een MBA gekocht, scheelt toch een hoop geld.

Bijdrager
    Shmoo

Daar zijn de MacBook Air’s ook ideaal voor. Kinderen die een laptop nodig hebben wanneer ze een studie gan doen. 1000,- investeren en je ziet ze voorlopig niet meer terug.

Bijdrager
    Link

@computerspace zo’n surface pro vind ik toch echt wel minder met dat toetsenbordje en mislukte touchpad en het krakkemikkige OS
    Een macbook voelt als een paar lekker zittende Nike’s en zo’n surface meer een paar Hollandse klompen met een steentje erin. Ook is zo’n surface meer voor de 50-er die bang is om van Windows af te stappen. Ok het scherm van de air is niet het beste, maar goed genoeg en die kijkhoek komt soms ook goed uit, niet iedereen hoeft immers met je mee te kijken.

Bijdrager
    TheBigZ
    RaymonB op 27 mei 2016

Hij is nu afgeprijsd van 1100 -> 1000 euro, met de standaard upgrade van 8gb ram

€995, prima prijs voor een 13″ MBA. Veel plezier ermee!
    http://tweakers.net/pricewatch/532589/apple-macbook-air-2016-13-komma-3-1-komma-6ghz-8gb-128gb-(nl)/specificaties/

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.