11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Agos

Macbook Air 13-inch begin 2014. Na waterschade hoge CPU gebruik door kernel_task

Beste,

Mijn nagenoeg nieuwe Macbook Air 13-inch begin 2014 model is in aanraking gekomen met water (ongeveer 100ml). Het water viel op het toetsenbord en de Air ging direct vanzelf uit. Ik heb het gelijk omgedraaid, afgedroogd en met de lage warmte stand van de f├Âhn paar minuten gedroogd. Dit is allemaal bijna een maand geleden gebeurd op vakantie en tot vandaag heb ik de Air niet aangezet. Natuurlijk had ik gelijk vochtschade behandeling moeten laten doen maar ik had daar gewoonweg niet de tijd en de mogelijkheid voor. Dus heb ik direct een nieuwe moeten kopen (vanwege mijn werk).

Ik ben niet verzekerd voor deze schade dus vragen (of antwoorden) daarover heb ik niet.

De situatie nu is als volgt: de hardware test wijst erop dat de bluetooth is overleden. Dit vind ik niet belangrijk omdat ik het toch nooit gebruik. Verder geeft de test geen bijzonderheden aan.

De laptop gaat aan en functioneert normaal: geluid doet het, wifi doet het, trackpad functioneert, scherm is nog steeds mooi. Ik heb overigens ook kunnen updaten naar Yosemite.

Het echte probleem: na een paar minuten dat de laptop aanstaat, begint opeens de fan tot 6500 rpm (+- de maximale toeren) te draaien. De temperatuur blijft daardoor op gezonde waarden staan. Maar dan wordt alles opeens traag: filmpjes op youtube starten, surfen op het web, volume of helderheid aanpassen gaat met een vertraging…

Als ik dan kijk naar de activiteitenweergave zie ik het volgende:

kernel_task 420,2 % cpu tijd 6:44:37,66 92 threads activiteiten 491 PID 0 (nul) gebruiker ROOT

Maar als ik dan paar taken verminder; bijvoorbeeld door alleen maar een radiozender te streamen en de helderheid van het beeldscherm verlaag gaat de laptop opeens minder hard blazen (+- 1200 toeren) en de temperatuur blijft gezond (rond de 35 graden).
    Als ik dan kijk naar de activiteitenweergave zie ik het volgende:

kernel_task 1,1 % cpu tijd 6:54:37,66 92 threads activiteiten 111 PID 0 (nul) gebruiker ROOT

Nou heb ik een beetje “gegoogeld” over die kernel_task maar ik word niet veel wijzer.

Mijn vraag: Dit probleem komt waarschijnlijk door het water wat in de laptop is beland maar weet iemand hoe ik die kernel_task CONSTANT laag kan houden? En uiteraard zou ik wat meer willen weten over jullie (basis)kennis over de kernel_task.

NB: Overigens is het niet zo zwart en wit als ik hierboven beschrijf: lange tijd blijft de laptop ook goed presteren met tegelijkertijd Chrome, Safari, Word en Schaken aan. Het lijkt erop dat zodra die kernel_task abnormale waarden van het CPU gebruik inneemt, het hele systeem vertraagd.
    Maar van enige consistentie is absoluut geen sprake.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Agos

Bijdrager
    Usain

Zou kunnen zijn dat jouw macbook in safe mode zit. Ga eens naar over deze mac en dan systeemoverzicht, dan zie je link allerlei dingen staan ga dan naar software. Hoogstwaarschijnlijk staat er bij jou bij opstartmodus iets anders dan bij mij.

Wat je kan proberen is dit, mensen in de comments zijn er tevreden mee: http://tech.superhappykittymeow.com/?p=258

Bijdrager
    Agos

Ik wilde nog wat delen… Ik heb nu al een kwartier de volgende programma’s aan staan (dit, eigenlijk om de inconsistentie aan te geven):

Activiteitenweergave, App Store, iBooks, iTunes, Face-Time, Berichten, Kaarten, Herinneringen, Safari (youtube filmpje), Notities, Agenda, Contacten, Mail Chrome(-cast) (casten van een filmpje naar mijn tv)…

aflezen op activiteitenweergave:

kernel_task 2,3 % cpu tijd 8:18:58,25 92 threads activiteiten 62 PID 0 (nul) gebruiker ROOT

Dus nog steeds gezond en zonder vertragingen lees ik het volgende af:

CPU-BELASTING
    Systeem: 3,12%
    Gebruiker: 5,15%
    Inactief: 91,58

Wanneer de laptop weer heel traag wordt;

CPU-BELASTING
    Systeem: +- 88%
    Gebruiker: +- 5%
    Inactief: +- 7%

Bijdrager
    Agos

Beste Usain,

Bedankt voor je reactie en voorstel. Ik heb net gekeken bij het systeemsoftwareoverzicht en bij opstartmodus staat “Normaal”.

En bedankt voor de link: ik heb het vluchtig doorgenomen en het is zeker het proberen waard. Ik zet het bovenaan mijn to-do-list en hoop dat ik nog wat andere reacties krijg met informatie of andere mogelijke te nemen acties. Wat bij mijn Air het geval is; de kernel_task vreet het CPU gebruik, de actieve CPU gebruik nadert de 100 %, ondertussen geeft Fan Control aan dat de temperatuur omhoog gaat en tegelijk gaat de fan naar hoge toeren (tot 6500 rpm). Ik weet namelijk niet of het zonder risico is om de temperatuur management op zo een manier uit te schakelen.

Bijdrager
    Agos

Beste Usain,

Ik heb de stappen in de link doorgelopen maar helaas werkt dit niet voor mij; “com.apple.driver.AppleIntelPenrynProfile” komt namelijk niet voor in mijn systeem. Ik zie ook in de reacties dat deze vlieger niet opgaat voor de nieuwe modellen Mac. Toch bedankt!

Bijdrager
    jeffieber

Er zal wel iets op het logic board zijn doorgebrand door je vochtschade. Dus misschien gewoon verkopen voor een goede prijs. Kijk eens op de site http://www.macdefect.nl wat je ervoor krijgt.

Good luck

Bijdrager
    Agos

Jeffieber,

Bedankt voor je reactie en voorstel. Ik zal uiteindelijk waarschijnlijk over gaan tot verkoop via mandefect.nl. Er is echter een nieuwe ontwikkeling gaande. Als ik de helderheid op maximaal 70/75 procent houd, dan kan ik de laptop gebruiken zonder dat de temperatuur omhoog gaat, de fan maximale toeren draait of dat die kernel_task bijna 90 procent van het CPU gebruik voor rekening neemt. Ik vind dit echt heel raar allemaal.

Ik heb nog wat gegoogled en heb gelezen dat je de hoge CPU gebruik door kernel_task kan “blokkeren” door in << IOPlatformPluginFamily.kext >> de kernel << ACPI_SMC_PlatformPlugin.kext >> te openen en daaruit het .plist bestand met het model van mijn laptop (Macbookair6_2.plist) uit te halen. Dit zou voorkomen dat de kernel_task de hele laptop vertraagt. Want wat kan het systeem doen behalve de toeren van de fan maximaal te laten draaien bij hoge temperaturen? Het systeem uitzetten natuurlijk, maar het liefst gebruik ik de laptop zonder dat het allemaal heel traag gaat en houd ik tegelijk de temperatuur zelf bij.

Maar mijn vraag is echter of iemand weet hoe ik die kernel_task kan uitzetten op een Macbook Air 13 inch begin 2014? Want ik heb in die << ACPI_SMC_PlatformPlugin.kext >> niet het .plist bestand gevonden voor mijn model…

Bijdrager
    StefanV

Ik denk dat het alsnog verstandig is een vochtschade behandeling uit te laten voeren.
    dit kan ook na een ruime maand nog goede resultaten geven…

Kijk eens op iapply.nl, die kunnen dit vrij goedkoop doen…

Bijdrager
    Agos

StefanV, bedankt voor je tip.Dat zal ik dan zeker laten doen!

Na urenlang lezen van allerlei topics over kernel_task problemen heb ik het probleem “opgelost”.

Ik ben aan het monitoren geweest om te kijken wat de kernel_task er toe aanzet om zoveel CPU in gebruik te nemen. Het is namelijk een ingebouwde “veiligheid” future in de software en dit is zoals ik in mijn laatste post heb aangehaald uit te zetten door het.plist bestand te verplaatsen/ verwijderen uit de “ACPI_SMC_PlatformPlugin.kext”. Maar ik vind dat zoiets drastisch enkel als laatste redmiddel gebruikt moet worden. Overigens ben ik erachter gekomen dat deze future voor mijn macbook Air (model 6,2) in ieder geval niet in “ACPI_SMC_PlatformPlugin.kext” is opgenomen. De macbook Air staat in de lijst opgenomen tot en met model 4,2.

Ik ben na het monitoren erachter gekomen dat de Flash Player de kernel_task tot waanzin drijft.

Ik heb eerst Flash Player verwijderd en vervolgens via de offici├źle Adobe site de laatste versie gedownload; om uit te sluiten dat het probleem door een verkeerde versie van Flash wordt veroorzaakt. Dit heeft niet geholpen; de laatste versie van Flash zorgt na een paar minuten ook tot hoge CPU gebruik van de kernel_task. Overigens heb ik dezelfde problemen ook ondervonden na een schone installatie van Yosemite uitgevoerd te hebben. Zo heb ik eigenlijk een fout in de software van het besturingssysteem uitgesloten.

Vervolgens heb ik Flash verwijderd en de extensie “ClicktoFlash” ge├»nstalleerd om te voorkomen dat Flash content automatisch wordt geladen. Deze extensie laadt in plaats daarvan alle Flash content met HTML5. Een soortgelijke extensie “Flashcontrol” heb ik ge├»nstalleerd voor Chrome… en voila! Opgelost! ik zet de helderheid zo hoog als maar kan en ik gebruik de laptop voor alles wat ik nodig heb en ik ervaar geen problemen meer. De laptop ziet er uit als nieuw en gedraagt zich er ook naar.

vraag: Weet iemand waarom Flash de kernel_task zo gek krijgt?

vraag: Is er misschien een ander programma of soortgelijke programma dat net zoveel warmte of CPU gebruik genereert? Zodat ik kan testen hoe de laptop zich dan gedraagt.

Ik wil jullie bij voorbaat danken voor de interesse en de hulp en ik hoop dat ik met dit topic andere mensen met hetzelfde probleem wegwijs heb kunnen maken. Mijn conclusie: los problemen op door de boosdoener op te sporen; niet door een ingebouwde future van zo een geweldige besturingssysteem te blokkeren of verwijderen!

Bijdrager
    MacKevin11

Flash is altijd al een ‘slecht’ programma geweest. In principe zowel op Windows als op Mac. Het gebruikt vaak erg veel cpu, veel meer dan vergelijkbare toepassingen (HTML5 bijv). Op een Mac is dit nog wat erger dan op Windows.
    Er zijn veel mensen die alles kunnen doen zonder dat de fans aan gaan, tenzij ze een youtube filmpje kijken (gebruikt flash).

Een oplossing hiervoor is om HTML5 te gebruiken, flash moet je eigenlijk zoveel mogelijk zien te vermijden omdat het erg slecht werkt en ook weer relatief veel beveiligingsrisico’s met zich mee brengt. YouTube ondersteund dit al bij veel filmpjes, je kunt dit activeren op hun eigen website (www.youtube.com/html5).

Klasse hoe je alles zo duidelijk beschrijft(y)

Bijdrager
    Agos

Bedankt voor je informatieve reactie en compliment. Het is wel fijn als zo een thread goed te volgen is en vooral duidelijk. Op het internet blijft alles opgeslagen; zo heb ik uit topics van zelfs 2010 het nodige opgestoken. Ik hoop dat in de toekomst iemand hier wat aan heeft.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.