12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Lolsmurf

MacBook air 13' 8 gb uitvoering i5

Graag maak ik gebruik van jullie kennis en ervaring. Ik wil graag een Mac laptop voor mijn werk aanschaffen. Voornamelijk zal deze gebruikt worden voor typische kantoorwerkzaamheden (excel, rapporten en beleidsstukken schrijven , presentaties maken, mail etc.) Nu overweeg ik een MacBook Air 13″ release 2016, waarbij ik de volgende argumenten heb:

13 inch scherm: fijn formaat om mee te werken
    12 uur accu: kan er dus de hele dag mee doen
    keyboard: beter zul je niet vinden
    Trackpad: onovertroffen
    Draagbaarheid en gewicht
    Vormgeving keyboard: heel fijn voor de pols.
    Aanwezigheid tal van verschillende poorten en sdreader

Een mbp retina lijkt mij overkill voor dit soort taken, een MB 12′ acht ik qua scherm weer net iets te klein om plezierig mee te kunnen werken.

Echter, na mij uitvoerig ingelezen te hebben ook op OMT stuit ik toch op het volgende discussiepunt: verouderde TN display alsmede beperkte resolutie, slechte kijkhoek. Iedereen heeft daar natuurlijk een mening over, maar het gaat mij om de gebruikservaring.

Is de kijkhoek nou echt zo verouderd, slecht of hoe je het ook wilt noemen? Mijn oude HP probook 450 G1 (veel gebruikt op kantoor) had destijds ook een non ips panel met een 1280 x 900 resolutie geloof ik, en had een beroerde kijkhoek. Het scherm moest je precies in een bepaalde hoek kantelen, een halve centimeter teveel en het beeld was beroerd. Hoop dat dit niet geldt voor de MacBook Air.

Hoe ervaren jullie deze MacBook air voor kantoor. Is de kijkhoek en resolutie te doen? Heb je genoeg ruimte op er scherm voor een splitscreen?

Is de MacBook Air zijn geld nog waard, gelet op de zeer beperkte updates gedurende de laatste jaren door Apple.

Graag jullie mening.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat je voor dit soort dingen beter gewoon eens een winkel in de buurt binnen kunt lopen waar ze die dingen verkopen. Dan kun je het beste de kwaliteit zelf testen.

Bijdrager
    Lolsmurf

Dat snap ik, en dat heb ik ook gedaan. Ik vind het best wel mooi, maar in de winkel iets beoordelen dat is toch iets anders dan de dagelijkse praktijk. In een Apple store of bij een premium reseller staat het optimaal gepresenteerd, dan komt haast iedere Apple device mooi uit. Bovendien bevinden de toonbanken zich op heuphoogte zodat je het staand goed kan beoordelen. Daarbij staat het scherm in een andere kijkhoek dan je normaal zittend zou gebruiken op kantoor. Het kan daarom goed zijn dat ik in de winkel zeg, prima te doen, en op kantoor tot ontdekking kom dat door lichtinstallatie (veelal kunstlicht op kantoor) het tegenvalt. Daarom gaat het me juist om mensen die er dagelijks meewerken. Hoe ervaren die de Mac Air, nog een prima laptop van deze tijd of gewoon een laptop die eigenlijk end of life is, maar door Apple aangehouden wordt omdat de Macbook 12″ op dit moment het stokje nog niet over kan nemen.

Ik werk nu op een Asus Zenbook 13″ UX305C,maar deze is het voor mijn toch niet helemaal. Los van het OS (Windows 10) is dit een midden segment laptop. Lastig uit te leggen, maar je moet er op werken en dan mis ik toch een beetje de wow factor op deze laptop. Vandaar dat ik nu verder kijk.

Daar komt bij dat ik ook een Apple Ipad Pro gebruik en dan is de integratie via Mac Os toch wat plezieriger dan via Windows als OS.

Hopelijk is mijn vraag zo wat duidelijker.

Bijdrager
    Allo

In mijn ervaring zijn zelfs de oude witte Macbooks nog steeds prima voor het soort werk wat jij wil doen, mits ze genoeg RAM hebben. De schermen daarop waren ook al goed zat. Denk niet dat je een buil kunt vallen aan de nieuwe air, ongeacht wat de “experts” wiens oogjes verslaafd zijn aan te mooie schermpjes te melden hebben.

Bijdrager
    Brombeer

Koop er een tweedehands en als het niks blijkt te zijn schuif je hem voor hetzelfde geld door.

Bijdrager
    anoniem

Onlangs moest ik voor kantoorwerk ook een nieuwe Mac aanschaffen als opvolger van mijn retina MacBook Pro en ik ben ook bij de MBA uitgekomen (mijn andere machine is een Lenovo Thinkpad T460).

Wat ik heel fijn vind aan de MBA is de wigvorm; bij de rMBP is de rand voor relatief hoog en zit je bij typen met je handpalmen vaak precies op die rand. De MBA heeft (bij mij in elk geval) dat probleem is. Het toetsenbord is het beste dat je momenteel op een Apple-laptop kunt krijgen, en ook beter dan dat van de oude MBPro: net iets meer travel en fysieke weerstand.

Het scherm is minder scherp dan een retinascherm, maar nog steeds prima: 1440×900 is absoluut werkbaar, het is helder genoeg en de kijkhoek is (in gunstige zin) niet te vergelijken met het panel van een oude HP. Eerlijk gezegd vind ik dat doorgaans niet zo’n belangrijk punt, trouwens, aangezien ik de enige gebruiker ben en de laptop dus prima kan afstellen. Wat ik persoonlijk erg fijn vind is dat het scherm een zilveren, en geen zwarte rand heeft.

Het accugebruik, tenslotte, is legendarisch. Waar mijn rMBP nooit aan de geadverteerde 10 uur komt, heb ik laatst op de MBA Amsterdam-Toronto zonder enig probleem overleefd. En dan stond het scherm niet op minimale helderheid en heb ik ongeveer gedaan wat ik altijd doe.

Bijdrager
    The Gimp

Ik gebruik zelf een Macbook Air op mijn werk – (gecombineerd met 2 20″ scherm en windows Citrix-omgeving).
    tijdens vergaderingen, gesprekken, thuis, .. weer ik op mijn MBA (early 2014 – i7 – 8Gb Ram) en dit is perfect voor wat jij wilt doen.
    Je gaat echt voldoende kracht hebben voor de dagelijkse activiteiten en de batterij is super.
    Hou er wel rekening mee dat de 12u niet haalbaar is, maar ik zit nu met paar programma’s open na 2j nog vlot aan 5-6u en als ik moeite zou doen haal ik 7-8 denk ik..

De volgende dat ik zou kopen is wel geen MBA meer. Niet omdat hij slecht is, maar als ik terug +130-1400 investeer in een laptop wil ik minstens toch een retina scherm en enkele van de laatste technologieën. vooral het grote trackpad ga ik supervonden want veel van mijn acties e.d. doe ik via het trackpad.

kort samengevat: Je gaat op geen enkele manier spijt hebben van een MBA – prachtapparaat. Heb je echter eventueel wat budget over – overweeg een Macbook Pro (de 1700€ versie), dan zit je safe voor pakweg 5-7j. met een MBA denk ik da je safe zit voor een goede 3-5j. (schat ik)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  The Gimp.

Bijdrager
    Lolsmurf

Bedankt voor de reacties. Hoe ervaren jullie het beeld zelf, is dat nog plezierig anno 2016 qua resolutie om mee te werken, geen ivm moeie ogen etc. doordat het nu eenmaal minder scherp is dan als ik het zo mag zeggen de huidige standaard: 1080p? Is alles nog scherp genoeg, bijvoorbeeld als je met teksten en cijfers werkt?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Lolsmurf.

Bijdrager
    anoniem

Zoals duidelijk zal zijn uit het bovenstaande kan ik er heel goed mee leven – voor het werk dat ik doe. Dat wil zeggen: webredactie (MarsEdit), teksten schrijven (Ulysses), beetje Photoshop en InDesign, af en toe een game. Geen last van moeie ogen ondanks langdurig werken. En ondanks de lagere resolutie verdraag ik het scherm ook beter dan dat van de (veel nieuwere) Lenovo.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  anoniem.

Bijdrager
    peebees

Wat ik niet langs heb zien komen als verschil tussen de rMBP en de MBA: het scherm van de MBA is ‘native’ 1440 x 900 pixels. Het enige alternatief is je spullen nog groter afbeelden, maar omdat dat niet het ‘native’ raster van de LCD is, wordt het niet bepaald scherp. De rMBP daarentegen beeldt standaard af als een 1280 x 800 scherm, maar is schaalbaar. Oftewel: als je eens wat meer ruimte nodig hebt, kun je ook 1680 x 1050 weergeven bijvoorbeeld. Zodat je een groter deel van die enorme Excel in beeld hebt, of een hele A4. Superscherp bovendien.

Allebei prima computers natuurlijk, waarbij de MBA flexibeler is wat betreft aansluitingen, en de rMBP wat betreft scherm. De tip van Brombeer is de moeite van het benadrukken waard, maar als je gebruikt koopt zijn er drie dingen waar je wat aandacht aan zou moeten besteden: hoeveel cycles heeft de batterij gedaan, hoe is het met eventuele beschadigingen en heeft de MacBook PCIe ipv SATA opslag. Die omslag is in eind 2013 gemaakt voor de meeste modellen en het scheelt ongeveer de helft in snelheid van de opslag (lezen/schrijven/opstarten/apps starten etc).

Bijdrager
    Lolsmurf

2theGimp: je ziet de MBA nu veel in de aanbieding bijvoorbeeld bij coolblue voor € 975 in de volgende uitvoering

13,3 inch beeldscherm
    Intel Core i5 1,6 GHz
    8 GB RAM – 128 GB SSD

Dat scheelt nogal even wat met de nieuwste MBP van €1699, daar heb je zo goed als 2 MBA voor…. De sprong die je maakt naar de MBP retina 2015 is anders ook nog fors (€1539 verkoopprijs). Kortom qua prijstelling is de MBA momenteel onovertroffen denk ik.(l)

En voor kantoorwerk lijkt mij een i5 prima, het is een Haswell processor, dus dat scheelt qua prestaties praktisch niets met de huidige MBP. Misschien is de SSD wat aan de krappe kant, maar ik heb 1 Tb cloudopslagdienst ter beschikking. Dus dat is een prima alternatief.
    Voorts vind ik het wat prettiger dat de mba voldoende aansluitmogelijkheden heeft, zonder dat ik allerlei verloopkabels hoeft aan te schaffen. En ook de MagSafe is aanwezig.

@BomC: als jij er zelfs binnen photoshop geen moeite mee hebt, dan is het voor officetaken helemaal geen probleem.(y)

Ik ga voor de MBA, ik laat het weten wanneer deze er is. Bedankt voor het meedenken.

Bijdrager
    Lolsmurf

Afgelopen tijd druk geweest met nog eens bezichtigen van de MBA en MBPR 2015. Heb de knoop doorgehakt en ga voor de MBA 13″ 8gb 128 Reden is dat waar ik hem voor nodig heb een MBP toch wat overkill is, voorts is accuduur en portability voor mij belangrijk. Met het geld wat ik bespaar heb ik vast weer een aanloop voor een MacMini, mits Apple ook deze niet dumpt volgend jaar, wellicht dat Apple deze upgrade in maart 2017? We zullen het zien.

Vandaag de MacBook Air bestelt. Is overal, behalve weer eens in de Applestore natuurlijk, in de aanbieding, toch mooi meegenomen. Schrik me lam wat ze voor AppleCare durven te vragen:€ 249 voor een apparaat van €999……Mooi niet dus…. In ieder geval morgen heb ik hem. ?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.