18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    A

MacBook Air 128 of 256GB SSD?

Beste forumleden,

– Is 128GB SSD niet te weinig?
    – Wanneer verschijnt de nieuwe versie van de MacBook Air?

Ik overweeg om een MacBook Air te kopen. Inmiddels heb ik niet zoveel kennis meer van Mac’s als ik jaren geleden had. Dus ik heb jullie hulp nodig.

Ik ben een basisgebruiker. Ik heb niet meer nodig dan internet voor Facebook en wat sites, e-mail (maar daar heb ik een hotmailaccount voor) en Word om documenten mee te maken. Excel gebruik ik echt maar soms.

Vroeger downloadde ik veel, maar tegenwoordig kijk ik veel op netflix. Mijn huidige laptop (een Sony Vaio die ik al sinds 2009 heb) heb ik laatst voorzien van Windows 10. Sinds deze update staan al mijn bestanden zoals gedownloade films en foto’s op een externe harde schijf. Ik heb het idee dat het systeem sneller start als ik de laptop zo leeg mogelijk hou.

Daarom neig ik nu naar een Macbook Air 11” met 128 GB SSD. Mijn vraag is: is dit voldoende geheugen? Ik heb namelijk een iPad Air 2 met 16GB (ooit cadeau gehad). Waar ik tegen aanloop is dat een iPad met 16GB eigenlijk te weinig ruimte biedt. Ik vroeg me af: is 128GB voor een Mac ook niet te weinig? Ik wil niet zo’n laptop kopen en dan uiteindelijk erachter komen dat 128GB te weinig ruimte is om het systeem draaiende te houden.

Daarnaast vraag ik me af of er binnenkort een nieuwe versie van de Macbook Air op de markt komt? Van vroeger weet ik dat het best goed te voorspellen is wanneer er een nieuwe versie van apparaten op de markt komt. De huidige versie is volgens mij van 9 maart 2015. Stel dat er een nieuwe versie komt dan wacht ik liever tot die versie verschijnt.

Alvast bedankt voor de info!

Groet,

Ashwin

Bijdrager
    Shmoo

128GB is prima voor normaal gebruik. Als jij niet 10.000 foto’s hebt en een muziek of films collectie waar je gek van wordt is 128GB meer dan prima.

Vergeet ook niet dat er clouddiensten zijn waar je spulletjes in kunt zetten. Zo heb ik twee Dropbox-accounts eentje waar ik al mijn bestandjes in heb zitten die ik gebruik. Deze is geloof ik 11GB zwaar. En een andere is een backup account, deze heb ik niet geïnstalleerd op mijn computer maar benader ik alleen via de browser mocht ik er ooit iets nodig uit hebben. Hier staan al mijn vakantiefoto’s in en andere bestanden die ik nooit gebruik, dus waarom zou ik deze op mijn computer moeten hebben. Je kunt dat natuurlijk ook met een externe HD doen maar Dropbox vind ik veiliger en minder gedoe dan een externe HD.

Plus macs Sierra komt met een opruimfunctie ingebouwd, bestanden die je niet vaak gebruikt kunnen verplaatst worden naar de iCloud Drive, kost je dan wel 1,- p/maand maar op die manier zou je wel nog extra ruimte kunnen maken mocht dat nodig zijn.

Meestal is het probleem niet hoeveel ruimte je hebt maar hoe goed je kunt opruimen en dingen verwijderen.

Wanneer de nieuwe MacBook Air uitkomt is niet bekend, ik zou sowieso wachten tot het iPhone event volgende maand. Kans is ook groot dat elke nieuwe MacBook vanaf de volgende generatie minimaal 256GB krijgt en een upgrade naar 512GB. Het hele 1TB en 2TB gedoe zie ik niet snel gebeuren, ik denk dat we ergens tussen 256 en 512 zullen stoppen qua interne opslag. Alles daar boven zal te duur worden en er zijn gewoon te weinig mensen die nog 1TB en 2TB opslag echt nodig hebben. Mensen die met dat soort volumes werken hebben nu al weet ik veel hoeveel externe HD’s liggen of NAS netwerken en allemaal dat soort fratsen.

Inactief
    Anoniem

Mensen die met dat soort volumes werken hebben nu al weet ik veel hoeveel externe HD’s liggen of NAS netwerken en allemaal dat soort fratsen.

Ik denk eerder dat dat soort mensen een MacBook Pro hebben..

Maar ik denk dat er op het iPhone event geen Macs worden aangekondigd. Ik denk dat dat een eigen event krijgt in oktober en anders gewoon zonder mooie introductie (al verwacht ik dat niet voor die nieuwe MacBook Pro’s)..

Mijn ervaring is dat 128GB weinig is, mijn moeder heeft op haar MacBook met 256GB al bijna de SSD vol en die doet niet heel veel bijzonders qua bestanden.

Bijdrager
    Erwal

ik zou toch 256 nemen, die investering komt wel weer terug als je ‘m ooit verkoopt op marktplaats, en even een nieuwe ssd er in zetten gaat niet bij een Macbook Air. Dus als je de extra euro’s kunt missen zou ik het doen.

Bijdrager
    iDog

Ik zit nu net met hetzelfde dilemma. Is het geen optie om voor de 128gb versie te gaan en dan deze https://www.dataio.nl/sandisk-128gb-micro-sd-ultra-uhs-i-80mbs/ erbij te kopen ?

Of is het snelheidsverschil te groot ? Ik heb gemerkt dat ik in mijn huidige MBP Retina uit 2013 ook die truuk heb uitgehaald en de snelheid van de SD kaart die daarin zit, is niet echt super.

Bijdrager
    Erwal

En eigenlijk gewoon niet kopen volgens MacRumors:
    /uploads/community/7a97bbf4ed90f39cb4bd7490b1822cbb91483e41_32897.png

Bijdrager
    Erwal

Bijdrager
    iDog

Tja, persoonlijk vrees ik dat ze dan er weer spul uitgesloopt hebben. Geen usb3 meer (dus allemaal adaptertjes mogen komen), geen sd-slot meer, geen thunderbolt meer. Zit ik met mijn usb-hardware en thunderbolt naar utp/hdmi adapters. Maar goed, als dat voor de ts niet van belang is, best even afwachten idd.

Bijdrager
    fred44nl

typisch geval van Hollandse zuinigheid:)
    voor je het weet is 128 GB te klein en heb je er knap spijt van.
    vooral omdat je niet weet hoe je over 3 jaar met een laptop om gaat.
    dus, 256 GB SSD èn 8 GB RAM.

Bijdrager
    iDog

Tja, dat krijg je als er een prijsverschil van 250 euro zit tussen een 128 of een 256gb ssd. Amerikaanse hebzucht of Hollandse zuinigheid, it’s a tricky balance.

Bijdrager
    Shmoo

En als je nu 256GB hebt is over 3 jaar 256GB te knap en had je eigenlijk 512GB moeten hebben.

Het gaat er om hoe je een computer gebruikt niet hoeveel content je gaat sparen. Mensen die gaan verhuizen van een starters appartement naar een gezinswoning denken in het begin ook altijd. Gossie wat hebben wij veel plaats nu. Een kelder, een zolder, berging, bijkeuken en garage. Na drie jaar staat alles vol. Of je nu 6 zolders hebt of eentje, vol krijg je het toch wel. Als jij je hierin herkend heb je geen probleem met plaats en ruimte maar met weggooien en verzamelen. Dit zit tussen de oren niet in de ruimte.

Bijdrager
    iDog

Tip, bestel bij 4Launch. Nu voor 1269 euro ipv 1349 bij Apple. Exact hetzelfde toestel. Op voorraad, morgen binnen. Heb ik net ook gedaan:)

Bijdrager
    Shmoo

Bij Apple kost het 256GB model 1268,- en dan krijg je er ook nog een draadloze Beats koptelefoon bij.

http://www.apple.com/nl-edu/shop/buy-mac/macbook-air?product=MMGG2N/A&step=config#

Bijdrager
    fred44nl

de gedachte was toch een 11″ ??

Bijdrager
    A

Bedankt voor de informatie!

Ik ben echt een basisgebruiker. Ik denk dat een MacBook Pro echt veel te veel van het goede is.

@Shmoo
    : iCloud idd! Op dit moment heb ik nog geen betaald abonnement afgesloten omdat ik nog wil wachten tot ik een iPhone en Macbook heb. Daarna neem ik zo’n abonnement want het lijkt me idd handig om daar alle bestanden te plaatsen die ik nooit gebruik. Op mijn toekomstige Macbook wil ik echt puur en alleen die bestanden hebben staan die ik nodig heb. De rest moet allemaal op externe schijven staan.

@Erwal
    : dat is precies de informatie die ik zocht! Ik denk dat ik dan gewoon wacht. Ik bedoel mocht de nieuwe MacBook Air nou zo tegenvallen zoals iDog zegt dan kan ik hem altijd nog snel halen.

De vervanging van mijn laptop heeft ook geen haast. De laptop is weliswaar uit 2009 maar werkt sinds ik er Windows 10 op draai weer net zo snel als in het begin. Het was toen een state of the art ding. Voor wat ik doe werkt het nog steeds echt goed.

Ik overweeg een MacBook Air omdat ik nu vaak reis tussen mijn huis en mijn ouders en vaak laat ik mijn laptop dan thuis want het is een 16.3” en ruim 3 kg. Dat is gewoon zwaar. Ik gebruik bijna altijd mijn iPad. De Macbook zou ik dan alleen gebruiken voor Word. Dus als ik verslagen moet schrijven. Ik ga over een jaar weer studeren dus dan is het wel handig.

Bijdrager
    iDog

@shmoo : wtf ? Vragen ze dan nergens voor een verificatie dat je echt wel iets met het onderwijs te maken moet hebben ? Ik zit nu in de voorlaatste stap (moet alleen nog betalen, dus ik ga niet verder. Want 2 MBA’s is een beetje overkill), maar heb nog nergens iets gezien.

Dat hele edushop werkt dus voor alles ?

Bijdrager
    Shmoo

Nee, geen verificatie nodig. Mogelijk wanneer je 5 computers in een jaar koopt dat het opvalt en ze je opbellen maar als jij gewoon een computer elke 3 a 4 jaar koopt is er niets aan de hand. Niet alle producten komen in aanmerking voor edu korting.

Nederland is (nog) te klein om een verificatie in te bouwen. Ook is er geen voordeel te behalen vanuit het buitenland. Als je ditzelfde wilt doen in Engeland (lage wisselkoers) lukt het niet, daar moet je wel aantonen dat je ergens op school zit. Engeland is ook een veel grotere afzetmarkt dan Nederland.

Voor Apple is het maar een paar euro korting die je krijgt. Een korting die alleen zij kunnen geven en als jij diezelfde computer zou kopen bij een reseller dan moet Apple deze reseller veel meer provisie betalen dan ze jou nu korting geven. Het is dus een win-win voor Apple om direct bij hen te kopen zonder tussenhandelaar.

Bijdrager
    iDog

Ga ik onthouden. Deze keer loop ik een gratis koptelefoon mis:)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.